• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Nya SLGH021 som slÀpps i juni Àr nog en av de vackraste klockorna jag nÄgonsin sett. Urtavlan Àr helt fantastiskt fin, Àlskar fÀrgen och strukturen! Guldlogon och den blÄa sekundvisaren som poppar mot bakgrunden.
SLGH021_dial_rgb1000.jpg

Vad sÀger ni om hi-beat vs spring drive? Vilken föredrar ni?
Sjukt najs! Har aldrig riktigt vart sugen pÄ en Grand Seiko.. eller Seiko i huvud taget. Nu har jag en Prospex som jag gillar och denna GS modell Àr jag kraftigt intresserad av.
Och jag undrar oxÄ vad som Àr för nackdelar med Spring Drive och High B. Mer Àn power reserv.
 
Och jag undrar oxÄ vad som Àr för nackdelar med Spring Drive och High B. Mer Àn power reserv.
Det finns mycket att lÀsa om för- och nackdelar hos Grand Seikos olika urverk, hos Grand Seiko sjÀlva och givetvis hos diverse entusiast-kanaler. Ett bra stÀlle att börja Àr:



Jag kan ocksÄ försöka mig pÄ att göra en sammanfattning, enligt nedan.

Spring drive​

Fördelar​

  • Mycket högre noggrannhet Ă€n alla andra mekaniska klockor.
  • Mindre slitage och mindre behov av service.
  • Fantastisk steglöst svepande sekundvisare.
  • KĂ€nslan av att ha ett mycket avancerat urverk som inte erbjuds av nĂ„gon annan tillverkare.

Nackdelar​

  • GĂ„r urverket att laga om hundra Ă„r, om kvartskristallen lossnat, eller om IC-kretsen blivit stekt av en EMP?
  • KĂ€nns det OK med en delvis elektronisk klocka?

Hi-beat​

Fördelar​

  • Högre noggrannhet till följd av den högre frekvensen.
  • Mjukare rörelse hos sekundvisaren Ă€n urverk med lĂ€gre frekvens.
  • KĂ€nslan att ha ett urverk som fĂ„ kan tillverka (det Ă€r svĂ„rt att bemĂ€stra den höga frekvensen).

Nackdelar​

  • Dyrare service.
  • Mer kĂ€nsligt urverk?

Det hÀr Àr de viktigaste egenskaperna som jag kommer pÄ just nu. Jag har sÀkert missat nÄgot. Dessa egenskaper har ocksÄ diskuterats i denna trÄd mÄnga gÄnger tidigare.

Jag Àr personligen helsÄld pÄ Spring drive, men har inte hunnit skaffa mig nÄgon Hi-beat Ànnu. Grand Seikos kvartsur Àr för övrigt ocksÄ helt fantastiska.
 
Senast Àndrad:
Det finns mycket att lÀsa om för- och nackdelar hos Grand Seikos olika urverk, hos Grand Seiko sjÀlva och givetvis hos diverse entusiast-kanaler. Ett bra stÀlle att börja Àr:



Jag kan ocksÄ försöka mig pÄ att göra en sammanfattning, enligt nedan.

Spring drive​

Fördelar​

  • Mycket högre noggrannhet Ă€n alla andra mekaniska klockor.
  • Mindre slitage och mindre behov av service.
  • Fantastisk steglöst svepande sekundvisare.
  • KĂ€nslan av att ha ett mycket avancerat urverk som inte erbjuds av nĂ„gon annan tillverkare.

Nackdelar​

  • GĂ„r urverket att laga om hundra Ă„r, om kvartskristallen lossnat, eller om IC-kretsen blivit stekt av en EMP?
  • KĂ€nns det OK med en delvis elektronisk klocka?

Hi-beat​

Fördelar​

  • Högre noggrannhet till följd av den högre frekvensen.
  • Mjukare rörelse hos sekundvisaren Ă€n urverk med lĂ€gre frekvens.
  • KĂ€nslan att ha ett urverk som fĂ„ kan tillverka (det Ă€r svĂ„rt att bemĂ€stra den höga frekvensen).

Nackdelar​

  • Dyrare service.
  • Mer kĂ€nsligt urverk?

Det hÀr Àr de viktigaste egenskaperna som jag kommer pÄ just nu. Jag har sÀkert missat nÄgot. Dessa egenskaper har ocksÄ diskuterats i denna trÄd mÄnga gÄnger tidigare.

Jag Àr personligen helsÄld pÄ Spring drive, men har inte hunnit skaffa mig nÄgon Hi-beat Ànnu. Grand Seikos kvartsur Àr för övrigt ocksÄ helt fantastiska.
Mycket uppskattat svar. Du tar ju upp det SĂ„ bra och jag bockar och buger 😎👍
 
Kan nÄgon förklara detta?
Min 6146-8000 har den referensen pÄ baklocket men pÄ tavlan stÄr det 6146-8020.
Varför Ă€r det sĂ„? 
och vad Ă€r en 6146-8020?

IMG_2474.jpeg
IMG_2459.jpeg
 
Kan nÄgon förklara detta?
Min 6146-8000 har den referensen pÄ baklocket men pÄ tavlan stÄr det 6146-8020.
Varför Ă€r det sĂ„? 
och vad Ă€r en 6146-8020?

IMG_2474.jpeg
IMG_2459.jpeg
Jag Àr inte speciellt kunnig inom detta, men jag har för mig att numret pÄ urtavlan Àr beteckningen pÄ just sjÀlva urtavlan, Det Àr fortfarande sÄ pÄ alla moderna Seiko och Grand Seiko att det stÄr en beteckning pÄ baksidan pÄ formatet [urverk]-[beteckning A], medan det pÄ urtavlan stÄr [urverk]-[beteckning B].
 
Kan nÄgon förklara detta?
Min 6146-8000 har den referensen pÄ baklocket men pÄ tavlan stÄr det 6146-8020.
Varför Ă€r det sĂ„? 
och vad Ă€r en 6146-8020?

IMG_2474.jpeg
IMG_2459.jpeg
Om jag fÄr killgissa lite sÄ har jag fÄtt för mig att 8000 Àr boetten och 8020 Àr tavlan, men jÀttestor brasklapp pÄ det. Hoppas nÄn expert kan bekrÀfta eller dementera, för nu blev jag nyfiken.
*tvÄa pÄ bollen, men det verkar ju stÀmma dÄ?
 
GokvÀll, nÄgon som kÀnner till skillnaden mellan det vita SBGX295 och SBGX259? Inte för nÄgon av dem verkar sÄ lÀtt att fÄ tag pÄ....
 
Jag Àr inte speciellt kunnig inom detta, men jag har för mig att numret pÄ urtavlan Àr beteckningen pÄ just sjÀlva urtavlan, Det Àr fortfarande sÄ pÄ alla moderna Seiko och Grand Seiko att det stÄr en beteckning pÄ baksidan pÄ formatet [urverk]-[beteckning A], medan det pÄ urtavlan stÄr [urverk]-[beteckning B].

Om jag fÄr killgissa lite sÄ har jag fÄtt för mig att 8000 Àr boetten och 8020 Àr tavlan, men jÀttestor brasklapp pÄ det. Hoppas nÄn expert kan bekrÀfta eller dementera, för nu blev jag nyfiken.
*tvÄa pÄ bollen, men det verkar ju stÀmma dÄ?

Tack för svar!
Men om nÄgon som sagt kan bekrÀfta sÄ skulle det vara magiskt.
 
GokvÀll, nÄgon som kÀnner till skillnaden mellan det vita SBGX295 och SBGX259? Inte för nÄgon av dem verkar sÄ lÀtt att fÄ tag pÄ....
Ja, sbgx259 (den vanliga) har en polarvit tavla och silver/stÄlfÀrgade index och visare. Sbgx295 har en mörkare (typ titanfÀrg) pÄ visare och index som ger lite bÀttre kontrast till samma tavla. Möjligen kommer sbgx295 endast pÄ lÀder (men jag Àr osÀker pÄ detta). Personligen tycker jag sbgx259 har fullt tillrÀcklig lÀsbarhet om detta Àr vad som avgör vid valet av klocka (och dÄ fÄr man lÀnk). :)
 
Ja, sbgx259 (den vanliga) har en polarvit tavla och silver/stÄlfÀrgade index och visare. Sbgx295 har en mörkare (typ titanfÀrg) pÄ visare och index som ger lite bÀttre kontrast till samma tavla. Möjligen kommer sbgx295 endast pÄ lÀder (men jag Àr osÀker pÄ detta). Personligen tycker jag sbgx259 har fullt tillrÀcklig lÀsbarhet om detta Àr vad som avgör vid valet av klocka (och dÄ fÄr man lÀnk). :)
Stort tack, uppskattat, vore nog vÀldigt nöjd med vilken som, tycks vara svÄra att fÄ tag pÄ om man inte har nÄgon Japan/Singapore-resa inplanerad, och tycks som det nÀrmaste (om man gillar vitt-vitt och vill ha kvarts och max 37 mm) som Àr mer tillgÀngligt Àr lilla 34:an och kvarts-snowflaken
 
Stort tack, uppskattat, vore nog vÀldigt nöjd med vilken som, tycks vara svÄra att fÄ tag pÄ om man inte har nÄgon Japan/Singapore-resa inplanerad, och tycks som det nÀrmaste (om man gillar vitt-vitt och vill ha kvarts och max 37 mm) som Àr mer tillgÀngligt Àr lilla 34:an och kvarts-snowflaken
De gÄr ju att köpa online frÄn Japan ocksÄ. Men jag har ingen aning om priserna Àr attraktiva.

 
Tillbaka
Topp