Det finns mycket att lÀsa om för- och nackdelar hos Grand Seikos olika urverk, hos Grand Seiko sjÀlva och givetvis hos diverse entusiast-kanaler. Ett bra stÀlle att börja Àr:
Grand Seiko official site. Made by hand for those who value perfection. Grand Seiko raises the pure essentials of watchmaking to the level of art.
www.grand-seiko.com
Grand Seiko official site. Made by hand for those who value perfection. Grand Seiko raises the pure essentials of watchmaking to the level of art.
www.grand-seiko.com
Jag kan ocksÄ försöka mig pÄ att göra en sammanfattning, enligt nedan.
Spring drive
Fördelar
- Mycket högre noggrannhet Àn alla andra mekaniska klockor.
- Mindre slitage och mindre behov av service.
- Fantastisk steglöst svepande sekundvisare.
- KÀnslan av att ha ett mycket avancerat urverk som inte erbjuds av nÄgon annan tillverkare.
Nackdelar
- GĂ„r urverket att laga om hundra Ă„r, om kvartskristallen lossnat, eller om IC-kretsen blivit stekt av en EMP?
- KĂ€nns det OK med en delvis elektronisk klocka?
Hi-beat
Fördelar
- Högre noggrannhet till följd av den högre frekvensen.
- Mjukare rörelse hos sekundvisaren Àn urverk med lÀgre frekvens.
- KÀnslan att ha ett urverk som fÄ kan tillverka (det Àr svÄrt att bemÀstra den höga frekvensen).
Nackdelar
- Dyrare service.
- Mer kÀnsligt urverk?
Det hÀr Àr de viktigaste egenskaperna som jag kommer pÄ just nu. Jag har sÀkert missat nÄgot. Dessa egenskaper har ocksÄ diskuterats i denna trÄd mÄnga gÄnger tidigare.
Jag Àr personligen helsÄld pÄ Spring drive, men har inte hunnit skaffa mig nÄgon Hi-beat Ànnu. Grand Seikos kvartsur Àr för övrigt ocksÄ helt fantastiska.