• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

PÄ min sbgx261 kör jag ett band frÄn Molequin (smooth bourbon) som jag Àr mycket nöjd med. Jag har inte testat nÄgot annat sÄ kan inte jÀmföra. Men, @Ragnr hÀr pÄ forumet gör vad som ser ut att vara riktigt schysta band, bland annat med ett japanskt lÀder. Skulle jag köpa ett till skulle det vara av honom.

Bilder pÄ min pÄ Molequin:
IMG_5628.jpeg

IMG_5631.jpeg

IMG_5632.jpeg

Kollade Ragnrs band. Ser vÀldigt intressant ut. Bra kombo btw. Svart tavla och bourbon

Efter nÄgra mÄnader med den ljuvliga SBGX259 har funderat pÄ att lÀderband för variation.

Vad tycker forumet vore snyggt? Och var hittar man trevliga 19mm? TÀnker att bÄde taupe, brunt och svart skulle göra sig bra.

IMG_2284.jpeg
Jag tycker att det ofta brukar gÄ att hitta nÄgot ur Hirsch utbud som passar. Förutom de band som listas som 19mm kan vissa Àven gÄ att specialbestÀlla i 19mm.
Till just denna boett (med lite tjocka luggar) tycker jag du ska leta ett band med lite foder mot luggarna sÄ det inte blir fula glipor som det kan bli med ett platt band.
HÀr ett par exempel pÄ hur jag inte skulle vilja ha det sjÀlv

IMG_0180.jpeg

I en viss vinkel ser det nÀstan ut som att bandet saknas
IMG_0179.jpeg

Och i andra vinklar blir det vassa hörn som sticker fram. Man ser helt enkelt att bandet inte hör hemma pÄ just den klockan.
Originalbandet som GS har till de sbgx-modeller som inte kommer pÄ lÀnk Àr anpassat till bandhornen pÄ ett snyggt sÀtt.
IMG_0183.jpeg

Bandet följer bandhornens form och tjocklek.
IMG_0181.jpeg

Inga vassa kanter eller fula glipor med originalbandet
IMG_0182.jpeg

Smaken Ă€r som baken, och lĂ„ngt ifrĂ„n alla Ă€r lika petiga som jag Ă€r, men slĂ€nger man ut frĂ„gan sÄ  ;)

Senast Àndrad:
Jag tycker att det ofta brukar gÄ att hitta nÄgot ur Hirsch utbud som passar. Förutom de band som listas som 19mm kan vissa Àven gÄ att specialbestÀlla i 19mm.
Till just denna boett (med lite tjocka luggar) tycker jag du ska leta ett band med lite foder mot luggarna sÄ det inte blir fula glipor som det kan bli med ett platt band.

IMG_0180.jpeg

IMG_0179.jpeg

Och i andra vinklar blir det vassa hörn som sticker fram. Man ser helt enkelt att bandet inte hör hemma pÄ just den klockan.
Originalbandet som GS har till de sbgx-modeller som inte kommer pÄ lÀnk Àr anpassat till bandhornen pÄ ett snyggt sÀtt.
IMG_0183.jpeg

IMG_0181.jpeg

IMG_0182.jpeg

Smaken Ă€r som baken, och lĂ„ngt ifrĂ„n alla Ă€r lika petiga som jag Ă€r, men slĂ€nger man ut frĂ„gan sÄ  ;)
Det Àr för att fÄ dessa underbart petiga svar man slÀnger ut frÄgan pÄ forumet tÀnker jag. Det kÀnns verkligen mer balanserat med foder. Merci för den upplysning!

IMG_0180.jpeg

IMG_0179.jpeg

IMG_0183.jpeg

IMG_0181.jpeg

IMG_0182.jpeg

MĂ„ste sĂ€ga att jag Ă€lskar den sjukliga besattheten kring passform pĂ„ band 😍. Bara en mycket liten del av de redan fĂ„, extremt fĂ„, nördiga nördarna skulle ens fundera pĂ„ det, Ă€n mindre ta sig tid att ta och ladda upp massa bilder för att förklara sin galenskap.

IMG_8526.jpeg
IMG_8527.jpeg

Jag som 18 Ă„ring och gĂ„r pĂ„ gymnasiet har haft ett klockintresse sedan jag var 15 och har lĂ€nge velat ha en Grand seiko. Efter mĂ„nga timmars jobb och viljan att byta upp mig kom idag min dröm i uppfyllelse. Det blev en Grand seiko elegance sbgk007 med verk 9s63 som Ă€r ett liknande verk till 9s64 men att den har bĂ„de power reserve och sekund visare pĂ„ vĂ€nster sidan istĂ€llet. Klockan Ă€r Ă€ven saratzu polerad som tex SBGW231G inte Ă€r. VĂ€ldigt snygg dress klocka i min mening! Och Ă€r nu Ă€ntligen Ă€gare av en skönhet som denna. Vad tycker ni grand seiko Ă€lskare om denna klocka? 🙂
Hatten av och stort grattis 😊
En av fĂ„ dress klockor jag faktiskt gĂ€rna skulle vilja ha 😇

MÄste likt en besatt kontrollera att klockan gÄr pÄ sekunden varje dag. Finns det nÄgon japansk motsvarighet till den hÀr. ;-)

1731947067689.png
Kanske inte riktigt lika grafiskt snygg, men i appen clockwave kan du vÀlja radiostation

IMG_1514.png

IMG_1515.png

Och det fungerar i praktiken ocksĂ„. Jag har nĂ€mligen nĂ„gra JDM klockor som bara synkar i Japan, dĂ„ fungerar appen 👍🏿

En frÄga för de modiga/galna, nÄgon som testat att pÄ nÄgot vis modda sin GS?
Jag vet att det finns en ”hydro-mod” av en sbgv009 eller 011, men finns det nĂ„gon annan mod. Inte nödvĂ€ndigtvis lika drastisk.
LÀnk med annan lösning av lÄs? Kupat eller boxat glas? Tavelbyte?

En frÄga för de modiga/galna, nÄgon som testat att pÄ nÄgot vis modda sin GS?
Jag vet att det finns en ”hydro-mod” av en sbgv009 eller 011, men finns det nĂ„gon annan mod. Inte nödvĂ€ndigtvis lika drastisk.
LÀnk med annan lösning av lÄs? Kupat eller boxat glas? Tavelbyte?
SpÀnnade, just ett boxat glas pÄ pÄ sbgx serien skulle göra den mycket stiligare i mina ögon. Jag Àlskar vintage looken, men inte gamla klockor.

En snabb googling ger mig inte nÄgot...

Tillbaka
Topp