• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Dagens GS.

PXL_20241111_115913604_crop.jpg

Jag Àr helt enig. Men tyvÀrr verkar det som andelen kvarts i Grand Seikos sortiment minskar, speciellt i Europa. I Japan finns nÄgot fler, men ingen dykare sedan SBGX335/337/339 gick ur produktion. Och de andra fina kvartsmodellerna i sport-kollektionen med den kantiga 70-talsinspirerade boetten (SBGV245, SBGX341 med flera) har ocksÄ försvunnit.

Men lÄt oss hoppas att det kommer en ny kvarts-vÄg i sport-kollektionen!
Verkligen! Jag gillar sbgv245, men hade ocksÄ varit trevligt med en dykare pÄ max ~41 mm. Har lite svÄrt för större klockor :)

Efter mycket om och om möjligt Ànnu mera men har jag Àntligen slagit till pÄ en Grand Seiko, en SBGX063.

Jag lade ned aktiviteten pÄ forumet för rÀtt mÄnga Är sedan, av skÀl. Jag har i perioder trÄlat "köp och sÀlj" och nu, i samband med en hÀndelse jag ville fira dök ett ex upp till försÀljning. SÄ nÀr jag Àntligen fÄr vara med i klubben kÀnde jag mig tvungen att skriva en post och förhoppningsvis fÄ lite glada tillrop.

Jag sökte pÄ mina gamla inlÀgg och kunde konstatera att det mer Àn sju Är sedan modellen dök upp pÄ min radar, sÄ beslutsprocessen har varit vÀldigt... lÄng. Tydligt Àr att jag förgubbats under den tiden och gÄtt frÄn dykare och tool till dress och klassisk sport. Nu nÀr den vÀl sitter pÄ handleden sÄ kan jag bara sÀga WOW. JÀmförde med nÄgra andra jag har hemma och kunde snabbt konstatera att nivÄn Àr helt annorlunda.

Intressant i det sammanhanget Àr att vissa av detaljerna kan jag inte uppskatta med blotta ögat. Förmodligen för att jag behöver mer styrka i de progressiva glasögonen. Till exempel borstningen pÄ visarna. Jag slÄs Àven av att index ser mindre ut pÄ handleden Àn pÄ foton. NÄgot som sÄ smÄningom sÀkerligen kommer att ge upphov till skav ;). NÄgot annat som sÄklart inte gÄr att se Àr sekundvisarens dubbelsteg, vilken jag snabbt bekrÀftade med en slow motion video. Nu mÄste jag bara orka hÄlla mig vaken till 00:00 för att beskÄda det blixtsnabba bytet av datum.

Jag har redan nu, tvÄ dagar senare, insett att det sÄklart inte all kommer att bli slut-klockan. :banghead:. Nu mÄste jag genast börja trÄla efter en SBGV019, för man vill ju se verket i all sin hÀrlighet, samt en SBGF021 eller en SBGF019 som jag betraktar som bland det snyggaste Grand Seiko gjort och som ligger precis rÀtt mellan sport och dress. Kanske dags att ta steget till japanska auktioner...

IMG_4493.jpg
IMG_4492.jpg

Trevligt med champagnetavla. Klassiskt och passar till i princip allt. Kan först upplevas som slÀt och lite trÄkig, men nÀr man börjar granska den pÄ riktigt nÀra hÄll sÄ uppenbarar sig detaljer. En lupp Àr ju trevligt tillbehör. :)

Efter mycket om och om möjligt Ànnu mera men har jag Àntligen slagit till pÄ en Grand Seiko, en SBGX063.

Jag lade ned aktiviteten pÄ forumet för rÀtt mÄnga Är sedan, av skÀl. Jag har i perioder trÄlat "köp och sÀlj" och nu, i samband med en hÀndelse jag ville fira dök ett ex upp till försÀljning. SÄ nÀr jag Àntligen fÄr vara med i klubben kÀnde jag mig tvungen att skriva en post och förhoppningsvis fÄ lite glada tillrop.

Jag sökte pÄ mina gamla inlÀgg och kunde konstatera att det mer Àn sju Är sedan modellen dök upp pÄ min radar, sÄ beslutsprocessen har varit vÀldigt... lÄng. Tydligt Àr att jag förgubbats under den tiden och gÄtt frÄn dykare och tool till dress och klassisk sport. Nu nÀr den vÀl sitter pÄ handleden sÄ kan jag bara sÀga WOW. JÀmförde med nÄgra andra jag har hemma och kunde snabbt konstatera att nivÄn Àr helt annorlunda.

Intressant i det sammanhanget Àr att vissa av detaljerna kan jag inte uppskatta med blotta ögat. Förmodligen för att jag behöver mer styrka i de progressiva glasögonen. Till exempel borstningen pÄ visarna. Jag slÄs Àven av att index ser mindre ut pÄ handleden Àn pÄ foton. NÄgot som sÄ smÄningom sÀkerligen kommer att ge upphov till skav ;). NÄgot annat som sÄklart inte gÄr att se Àr sekundvisarens dubbelsteg, vilken jag snabbt bekrÀftade med en slow motion video. Nu mÄste jag bara orka hÄlla mig vaken till 00:00 för att beskÄda det blixtsnabba bytet av datum.

Jag har redan nu, tvÄ dagar senare, insett att det sÄklart inte all kommer att bli slut-klockan. :banghead:. Nu mÄste jag genast börja trÄla efter en SBGV019, för man vill ju se verket i all sin hÀrlighet, samt en SBGF021 eller en SBGF019 som jag betraktar som bland det snyggaste Grand Seiko gjort och som ligger precis rÀtt mellan sport och dress. Kanske dags att ta steget till japanska auktioner...

IMG_4492.jpg
Grattis! Av klockorna du nÀmner sÄ tycker jag personligen att din Àr snyggast. Köpte nyss ny GS sjÀlv och man börjar direkt fundera pÄ vad som blir nÀsta :) För mig Àr SBGW291 kanske den ultimata Grand Seikon i all sin enkelhet.

Verkligen! Jag gillar sbgv245, men hade ocksÄ varit trevligt med en dykare pÄ max ~41 mm. Har lite svÄrt för större klockor :)
Mycket fin klocka Case, jag Àr sjÀlv sugen pÄ nÄgot liknande. Har bara dykare i dag.

Efter all kÀrlek till kvartsdykarna ovan passar jag pÄ att lÀgga in en bild pÄ min SBGX337, som jag postade i en annan trÄd för en mÄnad sen.

Personligen tycker jag att SBGX117/115 Àr fantastiska. Fasningen av index i kombo med bullig lysmassa Àr mumma. Jag kommer för evigt Ängra att jag inte köpte en för typ Ätta Är sedan. De fÄ man ser komma ut pÄ marknaden nu Àr vÀldigt högt prissatta

Stulen bild frÄn https://www.ablogtowatch.com/grand-seiko-quartz-diver-sbgx117-sbgx115-watch-review/

1731342740497.png

Trevligt med champagnetavla. Klassiskt och passar till i princip allt. Kan först upplevas som slÀt och lite trÄkig, men nÀr man börjar granska den pÄ riktigt nÀra hÄll sÄ uppenbarar sig detaljer. En lupp Àr ju trevligt tillbehör. :)
Jag har en sÄn dÀr flexolampa med förstoringsglas pÄ i ateljén. Har redan spenderat konstigt mycket tid med att vrida och vÀnda pÄ klockan under det :rolleyes: Man mÄste skÀrskÄda för att fatta grejen, och jag ver intesÀkert hur jag stÀller mig till det.

Har en ambivalent relation till de mer expressiva tavlor som GS börjat leverera pÄ senare tid. SmÄ konsthantverksmÀssiga underverk, javisst, men kanske lite för mycket för min smak. Tavlan fÄr gÀrna ha textur av nÄgot slag, men jag föredrar mer diskreta varianter brushed, linen, sunburst, teak etc.

Har en ambivalent relation till de mer expressiva tavlor som GS börjat leverera pÄ senare tid. SmÄ konsthantverksmÀssiga underverk, javisst, men kanske lite för mycket för min smak. Tavlan fÄr gÀrna ha textur av nÄgot slag, men jag föredrar mer diskreta varianter brushed, linen, sunburst, teak etc.
Jag tycker att bÄde de enklare och de mer utsvÀvande tavlorna Àr fantastiska pÄ sitt sÀtt, och har tvÄ av varje. De Àr vÀldigt svÄra att ge rÀttvisa pÄ foto, speciellt nÀr man ska fÄnga alla pÄ samma gÄng med vanlig rumsbelysning, men hÀr Àr ett försök.

PXL_20241111_191836017_2.jpg

SpÀnnande line up. Den dÀr springdrive-modellen Àr verkligen fin och ser förvÄnansvÀrt sansad ut it storleken, men det kanske Àr kontrasten med de andra pjÀserna som gör det.
Jag förmodar att du menar den tredje frÄn vÀnster, SBGA413. Den kÀnns vÀldigt nÀtt pÄ armen, betydligt mindre Àn den lÀngst till vÀnster, SBGA375, trots att bÄda Àr 40 millimeter.

Jag förmodar att du menar den tredje frÄn vÀnster, SBGA413. Den kÀnns vÀldigt nÀtt pÄ armen, betydligt mindre Àn den lÀngst till vÀnster, SBGA375, trots att bÄda Àr 40 millimeter.
Den lite nÀttare boettformen (Àn reiterationen av 44GS) samt att den Àr gjord av titan gör verkligen att den kÀnns mindre nÀr jag jÀmför mina SBGA413 och SBGJ021(pÄ gammal bild nedan)
1731362188996.jpeg

Senast Àndrad:
IMG_1470.jpeg

Sbgt med 9f83, det enda urverket GS fortsatt producerat med dag+datum sedan det kom 1993. Hur kommer det sig att GS inte gjort nÄgot urverk med samma komplikation i de mekaniska eller springdrive linjerna? Och kommer komplikationen helt försvinna med dagens utveckling i branschen?

Hej alla glada GS-fantaster!

Är sugen pĂ„ en SBGX261 / SBGX263. Nu Ă€r problemet att ingen verkar ha denna modell hemma sĂ„ bestĂ€llning = köp hos AD i StockholmsomrĂ„det. Drar mig en aning frĂ„n att bestĂ€lla innan att ha prövat. NĂ„gon som har nĂ„got pro-tip? Liknande modell i samma m.m som finns tillgĂ€ngligt?

Är sugen pĂ„ en SBGX261 / SBGX263. Nu Ă€r problemet att ingen verkar ha denna modell hemma sĂ„ bestĂ€llning = köp hos AD i StockholmsomrĂ„det. Drar mig en aning frĂ„n att bestĂ€lla innan att ha prövat. NĂ„gon som har nĂ„got pro-tip? Liknande modell i samma m.m som finns tillgĂ€ngligt?
BestÀll bara. Ingen minns en fegis.

FörstĂ„r jag dig som att AD i Stockholm inte har nĂ„gon sbgx modell hemma? Det lĂ„ter ju inte speciellt seriöst att tvinga en kund till köp av en modell som borde finnas hemma

FörstĂ„r jag dig som att AD i Stockholm inte har nĂ„gon sbgx modell hemma? Det lĂ„ter ju inte speciellt seriöst att tvinga en kund till köp av en modell som borde finnas hemma

Bara för att förtydliga, de hade varken SBGX261 eller SBGX263, glömde Ă€ven att jag frĂ„gade om SBGX355, gick bet pĂ„ allt. Är ute efter en mindre modell. Fick som svar att de hade sbgw231 och sbgh343 i sĂ„ fall, vilket Ă€r lite för orĂ€ttvist kanske att jĂ€mföra mot ovan nĂ€mnda :angel:.

SÄg nu att det finns en till AD hÀr, skyller pÄ trötthet efter en lÄng arbetsdag. Ska pröva lyckan dÀr!

Bara för att förtydliga, de hade varken SBGX261 eller SBGX263, glömde Ă€ven att jag frĂ„gade om SBGX355, gick bet pĂ„ allt. Är ute efter en mindre modell. Fick som svar att de hade sbgw231 och sbgh343 i sĂ„ fall, vilket Ă€r lite för orĂ€ttvist kanske att jĂ€mföra mot ovan nĂ€mnda :angel:.
Nymans ur? Jag tycker att just sbgx261 och 263 borde vara modeller som alltid finns pÄ hyllan, dom Àr ju att betrakta som instegsmodeller (Àven om dom duger till mer Àn sÄ). Butiken borde ju ta hem utan krav pÄ köp. Med detta i beaktande, vart har du tÀnkt att handla klockan ifrÄn dÄ du vÀl testat den, via nÀtet?
*nej inte rÀttvist att testa andra modeller

Nymans ur? Jag tycker att just sbgx261 och 263 borde vara modeller som alltid finns pÄ hyllan, dom Àr ju att betrakta som instegsmodeller (Àven om dom duger till mer Àn sÄ). Butiken borde ju ta hem utan krav pÄ köp. Med detta i beaktande, vart har du tÀnkt att handla klockan ifrÄn dÄ du vÀl testat den, via nÀtet?
*nej inte rÀttvist att testa andra modeller

Nymans ur som inte hade i lager, blir det köp blir det pÄ plats utan tvekan. Ska höra med Krons ocksÄ om de har, tror jag blev förvirrad nÀr de i princip ligger grannar, Ärets miss.

Efter nÄgra mÄnader med den ljuvliga SBGX259 har funderat pÄ att lÀderband för variation.

Vad tycker forumet vore snyggt? Och var hittar man trevliga 19mm? TÀnker att bÄde taupe, brunt och svart skulle göra sig bra.

IMG_2284.jpeg
PÄ min sbgx261 kör jag ett band frÄn Molequin (smooth bourbon) som jag Àr mycket nöjd med. Jag har inte testat nÄgot annat sÄ kan inte jÀmföra. Men, @Ragnr hÀr pÄ forumet gör vad som ser ut att vara riktigt schysta band, bland annat med ett japanskt lÀder. Skulle jag köpa ett till skulle det vara av honom.

Bilder pÄ min pÄ Molequin:
IMG_5628.jpeg

IMG_5631.jpeg

IMG_5632.jpeg

Efter nÄgra mÄnader med den ljuvliga SBGX259 har funderat pÄ att lÀderband för variation.

Vad tycker forumet vore snyggt? Och var hittar man trevliga 19mm? TÀnker att bÄde taupe, brunt och svart skulle göra sig bra.

IMG_2284.jpeg
Tycker den klockan Àr oerhört fin, ser ut som man bara kan köpa den ny typ i Singapore. Jag hade nog kört den pÄ ett matt svart band, so ovan pÄpekat gör Ragnr fina band, och jag har Àven bestÀllt nÄgra frÄn Delugs, ett i alcantara och ett i matt brunt. Sen Àr jag i valet och kvalet nÀr det gÀller dimensionerna: ska man köra 19*16 eller 19*19...

Bilagor

• P1002310.JPG
    P1002310.JPG
    506.8 KB · Visningar: 1
NÄgra lÀsare hÀr inne?
Bengt Ohlssons uppföljare till sin egen Gregorius som i sig var en fristÄende uppföljare (kan vi sÀga) till Doktor Glas.
Fantastisk lÀsning!

IMG_2637.jpeg

Efter en dag pÄ stan igÄr dÀr det kÀndes och klÀmdes pÄ Kaplans Important Watches (och intogs nÄgra enheter) Àr det skönt att varva ner i soffan.
UtifrÄn mitt intresse sÄ fanns det mÄnga spÀnnande klockor att se pÄ, och uppslutningen var stor.
Är det rĂ€ntesĂ€nkningarna som bidragit eller helt enkelt det trevliga utbudet i katalogen?
För oss wristspottare kunde man se en IWC Aquatimer Chrono, tvĂ„ Cartier Santos av Ă€ldre modell i guld/ stĂ„l varav en klanderfritt matchades med en blĂ„ kritstrecksrandig kostym đŸ‘ŒđŸŒ.
En PP Nautilus och flera Datejusts av blandade ÄrgÄngar och mÄnga fler.
Det var hÀrligt att röra sig i sitt element!

Glad söndag pÄ er!

IMG_2616.jpeg

IMG_8526.jpeg
IMG_8527.jpeg

Jag som 18 Ă„ring och gĂ„r pĂ„ gymnasiet har haft ett klockintresse sedan jag var 15 och har lĂ€nge velat ha en Grand seiko. Efter mĂ„nga timmars jobb och viljan att byta upp mig kom idag min dröm i uppfyllelse. Det blev en Grand seiko elegance sbgk007 med verk 9s63 som Ă€r ett liknande verk till 9s64 men att den har bĂ„de power reserve och sekund visare pĂ„ vĂ€nster sidan istĂ€llet. Klockan Ă€r Ă€ven saratzu polerad som tex SBGW231G inte Ă€r. VĂ€ldigt snygg dress klocka i min mening! Och Ă€r nu Ă€ntligen Ă€gare av en skönhet som denna. Vad tycker ni grand seiko Ă€lskare om denna klocka? 🙂

Senast Àndrad:
IMG_8526.jpeg
IMG_8527.jpeg

Jag som 18 Ă„ring och gĂ„r pĂ„ gymnasiet har haft ett klockintresse sedan jag var 15 och har lĂ€nge velat ha en Grand seiko. Efter mĂ„nga timmars jobb och viljan att byta upp mig kom idag min dröm i uppfyllelse. Det blev en Grand seiko elegance sbgk007 med verk 9s63 som Ă€r ett liknande verk till 9s64 men att den har bĂ„de power reserve och sekund visare pĂ„ vĂ€nster sidan istĂ€llet. Klockan Ă€r Ă€ven saratzu polerad som tex SBGW231G inte Ă€r. VĂ€ldigt snygg dress klocka i min mening! Och Ă€r nu Ă€ntligen Ă€gare av en skönhet som denna. Vad tycker ni grand seiko Ă€lskare om denna klocka? 🙂

Den dÀr funkar till de flesta tillfÀllen. Ett bra val

Tycker den klockan Àr oerhört fin, ser ut som man bara kan köpa den ny typ i Singapore. Jag hade nog kört den pÄ ett matt svart band, so ovan pÄpekat gör Ragnr fina band, och jag har Àven bestÀllt nÄgra frÄn Delugs, ett i alcantara och ett i matt brunt. Sen Àr jag i valet och kvalet nÀr det gÀller dimensionerna: ska man köra 19*16 eller 19*19...
Tack för tips! Alcantara Àr ju toppenbra idé. Ska genast kolla. Och mÀrkligt att den Àr sÄ svÄr att fÄ tag pÄ. Tror mÄnga uppskattar vit tavla.

Tillbaka
Topp