• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Har sjuka problem med att fĂ„ den att sitta skönt. Nu Ă€r det lite för hĂ„r eller lite för löstđŸ˜«. MĂ„ste beefa up handleden sĂ„ att den sitter perfekt med en halvlĂ€nk till

Kanske lite mÀrklig frÄga, men finns det AM lÀnkar med microjustering?
Jag har sett nÄgon lösning pÄ lÄs till lÀnk i trÄden tror jag, osÀker pÄ vilka lÀnkar det passade. Kanske gÄr att söka bakÄt i trÄden? Just det lÄset var kanske inte sÄ supersnyggt, men det erbjöd verktygslös snabbjustering

LĂ€nk eller band?
IMG_1526.jpeg

HÀr med band ifrÄn @Ragnr med original viklÄs
IMG_1521.jpeg

Jag tycker egentligen att denna boett Àr absolut snyggast med lÀnk (Àven om bandet Àr supersnyggt i sig).
IMG_1522.jpeg

Det Àr den hÀr kraftiga kanten jag inte Àr sÄ förtjust i
IMG_1524.jpeg

sbgx261 och nyss hemkommen sbgx097

LĂ€nk eller band?
IMG_1526.jpeg

IMG_1521.jpeg

Jag tycker egentligen att denna boett Àr absolut snyggast med lÀnk (Àven om bandet Àr supersnyggt i sig).
IMG_1522.jpeg

IMG_1524.jpeg

Tveklöst lÀderband, sÄ otroligt mycket stiligare, som att jÀmföra en snygg skjorta med en snygg t-shirt, men mer funktionellt med lÀnk i vissa fall. Ska vid nÄgot tillfÀlle testa det hÀr lÄset pÄ ett band, poÀngen Àr att det har otf mikrojusteringar, https://fitwellbuckle.co/?srsltid=AfmBOoqepZ0S2r7nqgnaNkPHqsCaLyQiuWjkboq3bxRe6qnBXFHOp6QO

Tveklöst lÀderband, sÄ otroligt mycket stiligare, som att jÀmföra en snygg skjorta med en snygg t-shirt, men mer funktionellt med lÀnk i vissa fall. Ska vid nÄgot tillfÀlle testa det hÀr lÄset pÄ ett band, poÀngen Àr att det har otf mikrojusteringar, https://fitwellbuckle.co/?srsltid=AfmBOoqepZ0S2r7nqgnaNkPHqsCaLyQiuWjkboq3bxRe6qnBXFHOp6QO
Jag utgÄr ifrÄn att det Àr vÀldigt stor skillnad mellan normal och svullen handled i ditt fal, dÄ har man ofta problem med lÀnk pÄ moderna klockor.
Med lĂ€der tycker jag det Ă€r ganska enkelt att bara bara göra ett hĂ„l ”mellan” befintliga hĂ„l för att kunna Ă€ndra under dagen vid behov. Det kĂ€nns lite overkill att ha microjustering i spĂ€nnet dĂ„ man kör band. Du fĂ„r Ă„terkomma med utlĂ„tande om du skaffar ett sĂ„nt spĂ€nne :)

TÀnkte jag kunde bidra med lite empirisk konsumentupplysning till den som funderar pÄ att byta batteri sjÀlv.
Varta V371, som ska motsvara Seiko SR920SW, kan inte rekommenderas. Ett Är och fyra mÄnader höll det innan "dubbelticket" dök upp. :grumpy:
VÀldigt stor skillnad mot originalet som gick i tre Är. SÄ hÀdanefter blir det inget annat Àn Seikos batterier som Äker i.

TÀnkte jag kunde bidra med lite empirisk konsumentupplysning till den som funderar pÄ att byta batteri sjÀlv.
Varta V371, som ska motsvara Seiko SR920SW, kan inte rekommenderas. Ett Är och fyra mÄnader höll det innan "dubbelticket" dök upp. :grumpy:
VÀldigt stor skillnad mot originalet som gick i tre Är. SÄ hÀdanefter blir det inget annat Àn Seikos batterier som Äker i.

Mycket intressant.
Har bytt batteri i en av mina vanliga Seiko-kvartsare som SÄLLAN anvĂ€nds och reagerar pĂ„ nĂ€r jag tittat i klocklĂ„dan att den ”redan” stannat.
NÀr jag rÀknat efter sÄ landar jag nog pÄ ungefÀr samma tidsrymd som du beskriver.
OcksÄ ett Varta-batteri dÄ.

FrÄga: Var köper man bÀst Seikos batterier?

Mycket intressant.
Har bytt batteri i en av mina vanliga Seiko-kvartsare som SÄLLAN anvĂ€nds och reagerar pĂ„ nĂ€r jag tittat i klocklĂ„dan att den ”redan” stannat.
NÀr jag rÀknat efter sÄ landar jag nog pÄ ungefÀr samma tidsrymd som du beskriver.

Ja det Àr en bra frÄga. NÀr jag kollade förra gÄngen sÄ har jag för mig att det inte var sÄ lÀtt att hitta Seikos variant. Ska göra ett nytt försök. NÄgon som har nÄt bra tips, eller bra erfarenhet av nÄgot annat mÀrke?

Jag har haft lite olika erfarenhet dÄ det gÀller batterier.
Maxell 371 eller Varta 371 Ă€r de jag brukar komma över. GP, Renata, Duracell har det ocksĂ„ blivit. Oftast Renata till ETA eller Ronda. Jag tror faktiskt att det egentligen Ă€r fĂ€rskheten som avgjort livslĂ€ngden, möjligen kan hur de förvarats i butiken spela roll. BĂ„de Seiko sr920sw och andra ersĂ€ttningsvarianter har kunnat dö i förtid. Jag har haft bĂ€st tur med Duracell 371/370 tror jag

LĂ€nk eller band?
IMG_1526.jpeg

IMG_1521.jpeg

IMG_1522.jpeg

IMG_1524.jpeg

Gillar de ocksĂ„ pĂ„ lĂ€nk men det dĂ€r var nog det trevligaste jag sett i bandvĂ€g pĂ„ en SBGX. Ser ut som att bandet Ă€r lite kraftigare + snyggt gjortđŸ‘ŒđŸŒ

Dagens GS. Rumstempererar ryggbiff och hoppas pĂ„ att ingen purist tar illa vid sig dĂ„ det under denna period inte fanns ”Grand Seiko” pĂ„ menyn. För mig Ă€r de GS 😇 och jag diggar dem skarpt.
IMG_2353.jpeg

Vad snackar vi om hÀr?
Är inte Grand Quartz vĂ€lkomna i den hĂ€r trĂ„den?

NÀr vi ÀndÄ Àr pÄ Àmnet sÄ Àr jag lite nyfiken pÄ detta.
Fanns inte Grand Seiko samtidigt som Grand Quartz?
Är vintage Grand Quartz lika prestigefyllda som vintage Grand Seiko eller inte?

Edit
Jag vet att Molle har skapat en kanonfin trĂ„d för just detta sĂ„ finns inte intresse för diskussionen sĂ„ fĂ„r jag vĂ€l lĂ€sa om den igen dÄ .

Vad snackar vi om hÀr?

Edit
Jag vet att Molle har skapat en kanonfin trĂ„d för just detta sĂ„ finns inte intresse för diskussionen sĂ„ fĂ„r jag vĂ€l lĂ€sa om den igen dÄ .
Det Àr vÀl klart dom Àr!
Nej, Grand Seiko namnet med mekaniska urverk tog en paus dÄ Grand Quartz kom.
PÄ din sista frÄga passar jag, prestige debatten finns det andra bÀttre lÀmpade att föra :)

Mycket intressant.

SvÀngde förbi Klockmaster (Bromma Blocks) och dom sÄlde Seiko SR920SW för 49 kr.

Den enda nÀtbutiken jag hittade var denna: https://www.ditur.se/seiko-1-pc-371-1-cell-battery-sr920sw
Men med frakt sÄ blir ju det rejÀlt mycket dyrare dÄ.

Vad snackar vi om hÀr?

Edit
Jag vet att Molle har skapat en kanonfin trĂ„d för just detta sĂ„ finns inte intresse för diskussionen sĂ„ fĂ„r jag vĂ€l lĂ€sa om den igen dÄ 

För mig Àr inte GQ GS.
DÀrför postar jag inte mina GQ hÀr men blir inte det minsta upprörd om nÄgon gör sÄ.
Prestigefulla vet jag inte men Àldre GS kostar mer Àn GQ sÄ dom Àr i vilket fall som helst mer eftertraktade.

Började anvÀnda den hÀr i Söndags och normalt bÀr jag bara klockor en dag i taget men den hÀr kÀndes sÄ trevlig sÄ det blev fler dagar.
Mycket för att jag hade glömt bort att jag hade den och hur bra skick den Àr i.
Men den sackade ngefÀr 5 sek./dag och det blev till att rucka och bÀra vidare för att se hur det lyckades.
Nu sackar den lite under dagen pÄ armen men tar igen det pÄ natten dÄ den ligger med glaset upp.
Ska nog skynda pÄ den lite till eftersom jag gÀrna ser att den gÄr + - 0 pÄ arm.

IMG_3082.jpeg

Började anvÀnda den hÀr i Söndags och normalt bÀr jag bara klockor en dag i taget men den hÀr kÀndes sÄ trevlig sÄ det blev fler dagar.
Mycket för att jag hade glömt bort att jag hade den och hur bra skick den Àr i.
Men den sackade ngefÀr 5 sek./dag och det blev till att rucka och bÀra vidare för att se hur det lyckades.
Nu sackar den lite under dagen pÄ armen men tar igen det pÄ natten dÄ den ligger med glaset upp.
Ska nog skynda pÄ den lite till eftersom jag gÀrna ser att den gÄr + - 0 pÄ arm.

IMG_3082.jpeg
Ovanligt med sÄ skarpa övergÄngar pÄ guld. HÀrligt.

SvÀngde förbi Klockmaster (Bromma Blocks) och dom sÄlde Seiko SR920SW för 49 kr.

Den enda nÀtbutiken jag hittade var denna: https://www.ditur.se/seiko-1-pc-371-1-cell-battery-sr920sw
Men med frakt sÄ blir ju det rejÀlt mycket dyrare dÄ.

Cousins uk.
Mycket intressant.

Cousins uk, köp Àven Rodico, lite olika lÄdor, silikon till packning och en plastpincett, nÄgot att blÄsa damm med, pegwood och nitrilhandskar.

Tillbaka
Topp