• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

SBGX fÄngar det lilla dagsljus som finns.
IMG_5869.jpeg

Ny GS idag. KÀnde att SBGX063 (som sÄklart var tÀnkt som slutklockan) var lite för försiktig för mig. SBGN003 hÀnder det mer pÄ. Bandhornen med lite skruv, kronskydd etc. LÀtt dome pÄ glaset gör mycket det ocksÄ. Storleken Àr i största laget men den sitter som en smÀck, skönare Àn den förra.

Funderar pÄ om det Àr fler facetter pÄ index pÄ den hÀr. Den gnistrar nÄt otroligt. Kanske den svarta tavlan gör sitt. Större kontrast.
IMG_4665.jpeg

Edit: GMT Ă€r stĂ€lld pĂ„ tiden i Chennai. Förhoppningsvis kommer jag inte ringa kollegorna dĂ€r efter att de gĂ„tt hem för dagen nu

Jag har ju samlat pÄ klockor en del Är nu och ibland blir jag lite förbryllad av varför jag har vissa klockor.
Den hÀr tog jag fram i morse men noterade att det Àr precis samma modell som min allra första GS jag köpte.
Varför har jag tvÄ likadana?
Fick fundera ett tag innan jag kom pÄ det troliga svaret.
Den kom med orginal spÀnne som man sÀllan ser och hade ett resonabelt pris.
SÄ om nÄgon har dubblett av tidigare med SD tavla Àr jag intresserad av att byta för en sÄn har jag inte.

IMG_3256.jpeg

IMG_3263.jpeg

Kan vi fÄ en end of days lista pÄ vilka ADs som sÀljer GS these days? Sjukt rörigt efter alla scaledowns pÄ AD i SE

De har begrĂ€nsat Ă„terförsĂ€ljarna till mer ”premium” butiker nu alltsĂ„?

MÄste varit trÄkigt för KlockMaster, Àven om det kanske inte utgjorde en substantiell del av SOB.

De har begrĂ€nsat Ă„terförsĂ€ljarna till mer ”premium” butiker nu alltsĂ„?

MÄste varit trÄkigt för KlockMaster, Àven om det kanske inte utgjorde en substantiell del av SOB.

Kanske det blev för mÄnga spridda skurar nÀr man ser pÄ tilldelning och antal klockor som tillverkas?

Kanske det blev för mÄnga spridda skurar nÀr man ser pÄ tilldelning och antal klockor som tillverkas?
StÀmmer sÀkert. Sen har vÀl GS generellt rört sig mot en mer Àn tydligare lyx-positionering den senaste tiden. BÄde vad gÀller prisbild och nÀrvaro pÄ marknaden.

StÀmmer sÀkert. Sen har vÀl GS generellt rört sig mot en mer Àn tydligare lyx-positionering den senaste tiden. BÄde vad gÀller prisbild och nÀrvaro pÄ marknaden.

Enligt rykten sÄ ligger dom vÀl pÄ ca 45k-60k klockor per Är, varav mÄnga gÄr Ät i Japan och övriga marknaden i Asien. Det lÀmnar inte direkt nÄgra mÀngder kvar till övriga vÀrlden.

Det var sÄ fint ljus precis nÀr solen gick ner att jag blev tvungen att dra av ett skott trots att det Àr samma klocka som igÄr.

Är lite förvĂ„nad att GS 430 och 57 inte Ă€r mer poppis.
Helt briljanta tycker jag.

IMG_3274.jpeg
Jag tror att din förvÄning kan dÀmpas lite av det faktum att de inte Àr helt enkla att komma över, speciellt inte i lika fint skick som dina :)
Jag har haft bÄde homagen sbgv009 och en selfdater för nÄgra Är sedan, bÄda Àr hos nya Àgare idag. Det var nÄgot som inte riktigt klickade för mig dÄ det gÀllde att bÀra klockan, lite som dÀr vissa klockor alltid Àr snygga pÄ andra men ser helt annorlunda ut pÄ den egna handleden. Dina Àr riktigt trevliga att se :)

Jag tror att din förvÄning kan dÀmpas lite av det faktum att de inte Àr helt enkla att komma över, speciellt inte i lika fint skick som dina :)
Jag har haft bÄde homagen sbgv009 och en selfdater för nÄgra Är sedan, bÄda Àr hos nya Àgare idag. Det var nÄgot som inte riktigt klickade för mig dÄ det gÀllde att bÀra klockan, lite som dÀr vissa klockor alltid Àr snygga pÄ andra men ser helt annorlunda ut pÄ den egna handleden. Dina Àr riktigt trevliga att se :)
HÄller med. Skulle gÀrna Àga en men att komma över en med fin tavla och snygg, helst opolerad, boett Àr inte helt enkelt. Nu var det ett tag sen jag tittade aktivt efter en men jag tvivlar pÄ att det Àr enklare idag.

Du har rÀtt, det handlar om tycke och smak och ibland vet man kanske inte riktigt varför man gillar eller ogillar.
Det har hÀnt mig att jag köpt en klocka som jag inte Àr sÄ begistrad i och mest för att den behövs i samlingen men efter ett tag vÀxer den och man upptÀcker man hur
bra den Àr.
En annan sak jag har noterat Àr att vissa klockor tycker jag Àr jÀttefina nÀr man har dom pÄ sig men nÀr man tar och fotar dom ser dom trÄkiga ut och det Àr svÄrt att
fÄ fram kÀnslan hur mycket man en försöker.
Det kan vara tvÀrtom ochsÄ, vissa klockar kan kÀnnas lite slÀtstrukna men man behöver bara slita upp telefonen och klÀmma av ett skott och det blir en trevlig bild.

Det kan vara tvÀrtom ochsÄ, vissa klockar kan kÀnnas lite slÀtstrukna men man behöver bara slita upp telefonen och klÀmma av ett skott och det blir en trevlig bild
SĂ„ var det med SBGX063 för mig. Amazing foton, plain Jane pĂ„ armen. Jag undrar hur jag skulle uppfatta en med svart tavla

Fick en presage kvarts frÄn 80/90 talet i byte nÀr jag sÄlde. Fattade den inte alls pÄ bild, men Àlskade den nÀr jag fick se den i verkligheten.

HÄller med. Skulle gÀrna Àga en men att komma över en med fin tavla och snygg, helst opolerad, boett Àr inte helt enkelt. Nu var det ett tag sen jag tittade aktivt efter en men jag tvivlar pÄ att det Àr enklare idag.

Jag har ju lite enklare att hitta sÄna hÀr klockor Àn dom flesta men det Àr ju en modell som det sÄldes mycket av sÄ det bör inte vara helt ogörligt.
Den hÀr andra generationen av GS tycker jag hÄller bra kvalitet pÄ tavlorna och Àr mindre ofta skadade eller omgjorda Àn t.e.x. första generationen.
SÄ att hitta en med bra tavla Àr inte svÄrt men om man har höga krav pÄ boetten blir det krÄngligare och jag tror aldrig jag sett en med riktigt fin boett.
BoettmÀssigt fÄr man nog vara lite flexibel nÀr det gÀller skicket och det speciellt nu nÀr riktigt fina klockor har stuckit i pris.
SÄ lÀnge man tydligt kan se att bandhornen har fasningar Àr jag nöjd, man har ju sett klockor med runda bandhorn.
Numer tror jag att det Àr vanligt att dom som köper GS och liknande har fler klockor och man roterar mellan dom finare och bruksklockor.
SÄ dagens klockor tror jag vi kommer att fÄ se mer bra exemplar av i framtiden.
Jag antar att förr köpte dom flesta en klocka som anvÀndes hela tiden och det speciellt för stÄlklockorna.
Om man hade en billig anvÀndes den tills den var helt slut och sen byttes den oftast ut men lite dyrare klockor som GS har nog servats mer regelbundet.
MÄnga urmakare brukar Àn idag lumpa av klockan vid service och dom flesta kunder blir glada av att fÄ tillbaka en blankare klocka och det Àr nog vad
som hÀnt med boetterna pÄ merparten av dom hÀr.

Tillbaka
Topp