• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

I syfte att sÀkerstÀlla att nyÄret firas vid exakt rÀtt tidpunkt sÄ fÄr 9F61 visa tiden i kvÀll!

IMG_6899.jpeg

För nÄgra dagar sen hittade jag kvittot frÄn mitt första köp av en GS.
DÄ tyckte jag den var vÀldigt dyr, runt 13 tusen svenska, men nu kÀnns det inte dyrt för en bra klocka.
Konstigt hur man flyttar fram grÀnser.

Uppenbarligen har jag varit GS Àgare i över 15 Är.

IMG_3412.jpeg

Blev den idag, lagom för en arbetsfri fredag.

IMG_3626.jpeg

Detta har sÀkert lyfts hur mÄnga gÄnger som helst men, har ni tips pÄ secondhand butiker i Tokyo? Med fördel grand Seiko, Credor.
Även tips kring förtullning, momsavdrag m.m uppskattas.
Ha en go helg alla!
1000012340.jpg

Nakano Broadway har mÄnga olika klockaffÀrer.
Vintage blir det Watch CTI i Ginza eller Mizutani i Ueno.
AfÀrrerna drar av momsen i butiken och scannar dit pass och det kan hÀnda att japanska tullen kollar att du har klockan med dig pÄ hemresan.
Sen nÀr du kommer till Sverige gÄr du givetvis till tullen och betalar den svenska momsen.

Nakano Broadway har mÄnga olika klockaffÀrer.
Vintage blir det Watch CTI i Ginza eller Mizutani i Ueno.
AfÀrrerna drar av momsen i butiken och scannar dit pass och det kan hÀnda att japanska tullen kollar att du har klockan med dig pÄ hemresan.
Sen nÀr du kommer till Sverige gÄr du givetvis till tullen och betalar den svenska momsen.
Men det stÀmmer ju inte riktigt om du handlat tax-free
”Taxfree gĂ€ller nĂ€r man vid ett köptillfĂ€lle betalar mer Ă€n 10 000 yen (ca 700 SEK) och i vissa butiker redan vid över 5 000 yen, men bara pĂ„ stĂ€llen som specifikt erbjuder det. Man kan rĂ€kna med att det finns i alla större varuhus och platser dĂ€r mycket utlĂ€ndska turister rör sig (t.ex. i Ginza) men frĂ„ga annars innan. Vid köptillfĂ€llet mĂ„ste man visa sitt pass och i det fĂ„r man inhĂ€ftat en talong som senare ska uppvisas i tullen nĂ€r man lĂ€mnar landet. Momsen ligger för nĂ€rvarande pĂ„ 10% i Japan.”

”Taxfree gĂ€ller nĂ€r man vid ett köptillfĂ€lle betalar mer Ă€n 10 000 yen (ca 700 SEK) och i vissa butiker redan vid över 5 000 yen, men bara pĂ„ stĂ€llen som specifikt erbjuder det. Man kan rĂ€kna med att det finns i alla större varuhus och platser dĂ€r mycket utlĂ€ndska turister rör sig (t.ex. i Ginza) men frĂ„ga annars innan. Vid köptillfĂ€llet mĂ„ste man visa sitt pass och i det fĂ„r man inhĂ€ftat en talong som senare ska uppvisas i tullen nĂ€r man lĂ€mnar landet. Momsen ligger för nĂ€rvarande pĂ„ 10% i Japan.”

Det dÀr Àr nog gammalt, inga talonger i passen lÀngre vad jag sett.

Tackar för informationen.
SÄ lite förenklat sÄ uppvisar man pass fÄr momsen avdragen i japan (10%) kvitto pÄ 90% av ordinarie pris som man uppvisar i tullen i Sverige och momsar 25% pÄ det.
Och detta gÀller alla summor? För min del kommer det röra sig i spannet 5000-20000 sek.

Tackar för informationen.
SÄ lite förenklat sÄ uppvisar man pass fÄr momsen avdragen i japan (10%) kvitto pÄ 90% av ordinarie pris som man uppvisar i tullen i Sverige och momsar 25% pÄ det.
Och detta gÀller alla summor? För min del kommer det röra sig i spannet 5000-20000 sek.
AlltsĂ„, sĂ„ fungerade det inte för mig dĂ„ jag handlade i Japan 2019. Tax-free betyder ju just ”skattefritt”.
Jag handlade utan moms i butiken, visade passet och fick en lapp klistrad pÄ passet. Passet granskades vid hemfÀrd pÄ flygplatsen, men det var allt. Hemma förtullas inget. Om jag skulle momsat i Sverige Àr det ju inte tax-free.

AlltsĂ„, sĂ„ fungerade det inte för mig dĂ„ jag handlade i Japan 2019. Tax-free betyder ju just ”skattefritt”.
Jag handlade utan moms i butiken, visade passet och fick en lapp klistrad pÄ passet. Passet granskades vid hemfÀrd pÄ flygplatsen, men det var allt. Hemma förtullas inget. Om jag skulle momsat i Sverige Àr det ju inte tax-free.
Allt som köps utanför EU skall förtullas vid införsel i Sverige, oavsett hur man köpt varan utomlands.
Det gÀller bÄde vid internetköp och i ditt fall personköp.

Allt som köps utanför EU skall förtullas vid införsel i Sverige, oavsett hur man köpt varan utomlands.
Det gÀller bÄde vid internetköp och i ditt fall personköp.
Du lÀste att jag beskrev Tax-Free? Du menar alltsÄ att dÄ du handlat Tax-Free pÄ exempelvis FinlandsfÀrjan ska du sedan vid ankomst i Sverige igen betala moms pÄ ölen, parfymen osv? NÀ, du fÄr fundera ett varv till dÀr ;)
Köp en klocka hos en handlare som har skylten ”Tax-Free” i Japan sĂ„ slipper du betala ”tax”. Inga konstigheter alls. I vissa fall betalar man hela beloppet med moms och fĂ„r sjĂ€lv lĂ€mna in om att fĂ„ tillbaka vĂ€l hemma i Sverige. DĂ„ jag var dĂ€r drogs momsen av direkt i butiken vid alla mina Tax-Free köp :)

”Jag ska Ă„ka till ett land utanför EU pĂ„ semester och tĂ€nker handla med mig varor hem. Behöver jag betala tull och moms för mina varor?

Om resan till Sverige sker med flyg eller fÀrja i kommersiell trafik fÄr du tull- och skattefritt ta med dig varor för 5 000 kronor. Om resan sker pÄ annat sÀtt kan du ta med dig varor för 3 500 kronor utan att betala nÄgra avgifter. Varorna mÄste transporteras personligen!
Förutom ovanstÄende varor fÄr du tull- och skattefritt ta med:

1. 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
  2. 4 liter vin
  3. 16 liter starköl
  4. 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en proportionell blandning av dessa tobaksvaror.
Om du Ă€r bosatt i Sverige och reser med fĂ€rja frĂ„n Åland eller Norge, mĂ„ste du ha varit utomlands i minst 20 timmar för att fĂ„ ta med dig alkohol och tobak tull- och skattefritt, om inte varorna har beskattas dĂ€r.”

KĂ€lla https://www.tullverket.se/privat/pa...thandlaparesan.4.226de36015804b8cf3532ca.html

Tillbaka
Topp