• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

IMG_0743.JPG

SÄ trillade man dit... Uppfyller alla krav man kan stÀlla som klocknörd, ingenjör och Àlskare av vackra men nedtonade ting! Sjukt nöjd! :D

Nu en frÄga: Denna boett har en form som passar min handled alldeles löjligt bra, vilka andra GS anvÀnder denna boett?

Grattis.. mkt bra val, galen tavla!!
Saknar min flinga.

IMG_0743.JPG

SÄ trillade man dit... Uppfyller alla krav man kan stÀlla som klocknörd, ingenjör och Àlskare av vackra men nedtonade ting! Sjukt nöjd! :D

Nu en frÄga: Denna boett har en form som passar min handled alldeles löjligt bra, vilka andra GS anvÀnder denna boett?
SBGA001/003/201/203, fast dÄ i stÄl, samt nÄgra limiterade modeller. Men med det sagt sÄ lÀr du tycka de flesta GSar sitter bra om du tycker Snowflake sitter bra. Grattis till en klassiker!

SBGA001/003/201/203, fast dÄ i stÄl, samt nÄgra limiterade modeller. Men med det sagt sÄ lÀr du tycka de flesta GSar sitter bra om du tycker Snowflake sitter bra. Grattis till en klassiker!
Fast bandhornen Àr svÀngda nerÄt pÄ denna pÄ ett sÀtt som omsluter handleden. Den andra boetten man ofta ser, t.ex. pÄ SBGJ001 Àr kantigare och plattare som gör att den upplevs tjockare och mindre följsam, Ätminstone för mig.

Fast bandhornen Àr svÀngda nerÄt pÄ denna pÄ ett sÀtt som omsluter handleden. Den andra boetten man ofta ser, t.ex. pÄ SBGJ001 Àr kantigare och plattare som gör att den upplevs tjockare och mindre följsam, Ätminstone för mig.
Är ganska sĂ€ker pĂ„ att det jag skrev stĂ€mmer, SBGJ har en helt annan boett.

StÀmmer. Jag kommenterade att du skrev att de flesta GS borde passa mig. Det stÀmmer visserligen men jag upplevde Snöflingans boett som bÀttre Àn t.ex SBGJ.
8E5B6362-99CF-42BE-A222-074BED77F3CB.jpeg
652D3C99-E2CA-4894-8600-FA29B87E0EDD.jpeg

Jaha, sorry, jag missförstod. :)
Men det Ă€r undersidan, inte översidan som pĂ„verkar hur en klocka sitter. Även SBGJ001 Ă€r kupad undertill sĂ„ den sitter likt SBGA001/003, den upplevs dĂ€remot som lite klossigare dĂ„ den Ă€r lite tjockare och kantigare upptill. Att Snöflingan Ă€r i titan gör ju sĂ„klart ocksĂ„ sitt.

Handleder Àr ju sÄklart ocksÄ olika formade sÄ man kan ju uppleva olika. :)

1-2mm lÀngre sekund och denna hade varit helt perfekt.
zoPlORA.jpg

SBGV019
Hahaha, nu har ocdÂŽn slagit klorna i dej :p
Sekundvisaren Àr ju lika lÄng som minutvisaren och slutar visserligen med en liten glipa mot sekundindex, men man ser ju ÀndÄ att dom slÄr. NÀr jag tittar pÄ mina sÄ har alla den typen av avstÄnd mellan visarspets och sekundindex. Kan det vara en optisksynvilla du upplever pÄ grund av att minutindex Àr lite lÀngre pÄ denna tavla?

Sekundvisaren Àr ju lika lÄng som minutvisaren och slutar visserligen med en liten glipa mot sekundindex, men man ser ju ÀndÄ att dom slÄr. NÀr jag tittar pÄ mina sÄ har alla den typen av avstÄnd mellan visarspets och sekundindex. Kan det vara en optisksynvilla du upplever pÄ grund av att minutindex Àr lite lÀngre pÄ denna tavla?
Ett quartzproblem, nÀstan alltid lite för kort sekund. Kan avhjÀlpas nÄgot med en vinklad chapterring.
Hoppas pÄ att det Àr nÄgon teknisk orsak annars Àr det ju bara dumt.

Det gÀller bara pÄ vissa GS kvartsare, de större. Det Àr dÀrför jag inte fixar vissa SBGV-modeller. SÄ ingen synvilla men alla Àr inte sÄ sjuka att de noterar det. :)
Ett quartzproblem, nÀstan alltid lite för kort sekund. Kan avhjÀlpas nÄgot med en vinklad chapterring.
Hoppas pÄ att det Àr nÄgon teknisk orsak annars Àr det ju bara dumt.
Samma visare som till de mindre tavlorna.

346E0475-65FD-43FC-9784-5D282D29DE15.jpeg

Samma sak med SBGX083 (samma boett som ovan).

Det gÀller bara pÄ vissa GS kvartsare, de större. Det Àr dÀrför jag inte fixar vissa SBGV-modeller. SÄ ingen synvilla men alla Àr inte sÄ sjuka att de noterar det. :)

Samma visare som till de mindre tavlorna.

346E0475-65FD-43FC-9784-5D282D29DE15.jpeg

Samma sak med SBGX083 (samma boett som ovan).

Är det nĂ„got som Ă€r störande Ă€r för korta visare, speciellt pĂ„ dykare dĂ€r minutvisaren inte nĂ„r Ă€nda ut.. PĂ„ dressur kan det vara "förlĂ„tligt" om visaren inte Ă€r sjukt kort. GS dressarn som pĂ„ bild Ă€r lite pĂ„ grĂ€nsen pĂ„ vad som Ă€r oacceptabelt. MĂ€rkligt att enbart sekundvisaren Ă€r kort..hade de mĂ„nga sĂ„na pĂ„ lager eller?

Är det nĂ„got som Ă€r störande Ă€r för korta visare, speciellt pĂ„ dykare dĂ€r minutvisaren inte nĂ„r Ă€nda ut.. PĂ„ dressur kan det vara "förlĂ„tligt" om visaren inte Ă€r sjukt kort. GS dressarn som pĂ„ bild Ă€r lite pĂ„ grĂ€nsen pĂ„ vad som Ă€r oacceptabelt. MĂ€rkligt att enbart sekundvisaren Ă€r kort..hade de mĂ„nga sĂ„na pĂ„ lager eller?
Ingen aning. Det Àr ju marginellt och enbart pÄ vissa modeller sÄ jag tycker det Àr OK, det finns massvis med andra tillverkare och modeller dÀr det ser horribelt ut Àven pÄ mekaniska ur. Nu Àr vi ju verkligen nere pÄ detaljnivÄ och grottar ner oss. :)

PÄminner faktiskt lite om debaclet med de gamla visarna till Rolex 214270 som Rolex till slut fixade i senaste revisionen. Den klockan ser klart mycket bÀttre ut nÀr visarna gÄr hela vÀgen ut till indexmarkeringarna.

Nu har jag kollat pÄ samtliga GS kvartsare i lÄdan och alla har ett litet avstÄnd till sekundindex, Àven sbgx. Att detta skulle vara nÄgon slags misstag hÄller jag inte för troligt eftersom man lika gÀrna skulle kunna göra sekundmarkeringarna lÀngre om man ville att dom skulle gÄ över varandra. Det Àr inget jag reflekterat över tidigare och tittar jag pÄ andra tillverkare (Longines, Omega, Tissot) jag har verkar det vara standard med ett litet avstÄnd, bÄde pÄ kvarts och automat. Det Àr klart att @Geparden kan störa sig pÄ detta om han har GS modeller dÀr visaren nuddar eller rent av Àr över markeringarna, men jag tror inte det Àr ett misstag, snarare nÄgot man gjort för att differentiera modellerna...

Nu har jag kollat pÄ samtliga GS kvartsare i lÄdan och alla har ett litet avstÄnd till sekundindex, Àven sbgx. Att detta skulle vara nÄgon slags misstag hÄller jag inte för troligt eftersom man lika gÀrna skulle kunna göra sekundmarkeringarna lÀngre om man ville att dom skulle gÄ över varandra. Det Àr inget jag reflekterat över tidigare och tittar jag pÄ andra tillverkare (Longines, Omega, Tissot) jag har verkar det vara standard med ett litet avstÄnd, bÄde pÄ kvarts och automat. Det Àr klart att @Geparden kan störa sig pÄ detta om han har GS modeller dÀr visaren nuddar eller rent av Àr över markeringarna, men jag tror inte det Àr ett misstag, snarare nÄgot man gjort för att differentiera modellerna...
dial.jpg

Denna skillnad Àr ju marginell och kan ifrÄgasÀttas men skillnaden mellan SBGX061 och SBGV007 Àr otvivelaktig. Eller ah, kanske inte, syns ju knappt men skillnaden finns dÀr. :D

dial.jpg

Denna skillnad Àr ju marginell och kan ifrÄgasÀttas men skillnaden mellan SBGX061 och SBGV007 Àr otvivelaktig. Eller ah, kanske inte, syns ju knappt men skillnaden finns dÀr. :D
Syns tydligast pÄ minutvisaren pÄ dina bilder tycker jag. Men Àr detta nÄgot GS Àr omedvetna om? Kanske, men troligen inte. Men att vi har @Geparden :blackalien: Àr dom sÀkert lyckligt ovetandes om :D:D

Kanske lite OT, men vad Àr ett rimligt pris att ge för en ny SBGE211 alternativt SBGE011G? Finns det nÄgon prutmÄn hos Svenska handlare som till exempel KM Globen?

Tillbaka
Topp