• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

0895B802-B837-4C70-8D19-9EA865E5ECD7.jpeg

@Geparden , Snowflake har samma sorts tryck.

hVsY0Bh.jpg
WZXerhX.jpg
UNv090X.jpg
Macrofotade lite tavlor för ett tag sen och upptÀckte nÄgot jag inte uppmÀrksammat pÄ SBGV019 (sista bilden) tidigare. IstÀllet för det vanliga silvriga tryck "Grand Seiko" brukar ha Àr det pÄ den istÀllet mycket tjusigare 3D-effekt likt mÄlat alt. applicerat.
Hur ser era ut?
Relieftryck kallas det. Man trycker texten med fÀrg och lÀgger pÄ ett pulver innan fÀrgen torkat, sedan vÀrmer man sÄ pulvret smÀlter över fÀrgen, oftast med UV-ljus ,sÄ gör man pÄ papper vid offsettryck. Jag vet inte hur man gör pÄ urtavlor, men skulle tro pÄ liknande vis. Möjligen görs det med statisk elektricitet och pulver som vÀrms, lite som hur en laserskrivare fungerar. Men snyggt blir det :)

Relieftryck kallas det. Man trycker texten med fÀrg och lÀgger pÄ ett pulver innan fÀrgen torkat, sedan vÀrmer man sÄ pulvret smÀlter över fÀrgen, oftast med UV-ljus ,sÄ gör man pÄ papper vid offsettryck. Jag vet inte hur man gör pÄ urtavlor, men skulle tro pÄ liknande vis. Möjligen görs det med statisk elektricitet och pulver som vÀrms, lite som hur en laserskrivare fungerar. Men snyggt blir det :)
7A7763ED-9493-4111-BF3E-423E3A9B205A.jpeg

Vi kan tacka denna snubben.

Tillbaka
Topp