• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

GÄtt runt o haft ett latent sug för SBGV009/11 i över ett halvÄr nu och kÀnns inte som det kommer försvinna. SÄÄÄÄ snygg o riktigt bra storlek. Min Hi Beat GMT skulle nog isÄfall behöva lÀmna - sicket dilemma.. :(
SBGV009 Àr fantastiskt bra men ganska mycket dressingare och smidigare Àn SBGJ.

Ber om ursÀkt om frÄgan tagits upp tidigare men hur fungerar det med batteribyte pÄ Grand Seikos? Kan vilken urmakare som helst göra detta eller mÄste klockan skickas till ett Grand Seiko servicecenter? Om bÄda fungerar, vad Àr dÄ att rekommendera? Pris?

Ber om ursÀkt om frÄgan tagits upp tidigare men hur fungerar det med batteribyte pÄ Grand Seikos? Kan vilken urmakare som helst göra detta eller mÄste klockan skickas till ett Grand Seiko servicecenter? Om bÄda fungerar, vad Àr dÄ att rekommendera? Pris?
Snackar vi vintage eller en modern GS? Jagxhade bytt sjÀlv om jag hade litat pÄ packningarna. Vad ejag velat ha nya packningar sÄ hade jag gÄtt till en GS AD med urmakare.

Alltid kul att underhÄlla sig med reflektionerna i den hÀr blanka tavlan och den blÄnerade visaren
FD8D0942-0A34-4798-AAB3-95E5D7ECAEC9.jpeg

Snackar vi vintage eller en modern GS? Jagxhade bytt sjÀlv om jag hade litat pÄ packningarna. Vad ejag velat ha nya packningar sÄ hade jag gÄtt till en GS AD med urmakare.
Modern GS. Har för mig att det sitter batterier som Ă€r in-house nĂ€r man köper GS-klockor. Är det nĂ„gon idĂ© att sĂ€tta i ett orginalbatteri eller funkar vilket som helst precis lika bra? Verkar trots allt vara vĂ€ldigt billigt att byta batteri hos AD.

Modern GS. Har för mig att det sitter batterier som Ă€r in-house nĂ€r man köper GS-klockor. Är det nĂ„gon idĂ© att sĂ€tta i ett orginalbatteri eller funkar vilket som helst precis lika bra? Verkar trots allt vara vĂ€ldigt billigt att byta batteri hos AD.
Jag köpte ett tiopack originalbatterier för typ 70kr pÄ eBay.

Intressant diskussion kring vilken logotype de skulle vÀlja för mÀrket.

DÀremot Àr den "valda" logotypen inte med som ett förslag pÄ den visade bilden. De kallar den valda logotypen för "tyska" bokstÀver, de avser troligtvis frakturstil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frakturstil

"The Grand Seiko logo was decided through discussions between the Hattori Tokeiten main store and branch stores. Opinions were divided at the main store, but both the Osaka and Nagoya branches supported the German lettering. The result was the Grand Seiko logo that is used to this day."

DÀrför fick den japanska klockan en "tysk" logotype!

gs-logo.jpg

https://www.grand-seiko.com/10stories/vol1/2/

Det svÄra Àr att fÄ upp locket utan att repa det, samt efterÄt verifiera att klockan Àr fortsatt vattentÀt - pÄ sÄ hÀr dyra klockor vill man ju gÀrna ha en ny packning tex.
Kan man inte skruva av ett baklock utan att repa det sÄ ska man avgÄ omgÄende!
En 3 Är gammal SEIKO-packning mÄste absolut inte bytas bara för sakens skull.

Men visst, 20kr vs nÄgra hundra Àr vÀl skit samma. Nu frÄgade han ju dÀremot om man kunde byta sjÀlv och det kan man.

Kan man inte skruva av ett baklock utan att repa det sÄ ska man avgÄ omgÄende!
En 3 Är gammal SEIKO-packning mÄste absolut inte bytas bara för sakens skull.

Men visst, 20kr vs nÄgra hundra Àr vÀl skit samma. Nu frÄgade han ju dÀremot om man kunde byta sjÀlv och det kan man.
Vad skruvar ni av boetterna med? Medveten att det finns universalverktyg men anvÀnder ni specifika för er mÀrken?

Jag anvÀnder kinaskrÀp, funkar kanon.
Jag skulle bedöma att risken att en medelhÀndig person med ett nyinköpt kina-skrÀp verktyg repar eller pÄ annat sÀtt tydligt (kosmetiskt) förstör sitt boettlock till runt 40%. DÀri ligger Àven risken för att det inköpta "kvalitetsverktyget" inte har precis fÀsten / "klor" med korrekt geometri som Seikon, dÄ Àr det lÀtt hÀnt att man flyttar lite metall. Sedan fÄr vi inte glömma tendensen att alltid dra Ät för hÄrt!

Jag skulle bedöma att risken att en medelhÀndig person med ett nyinköpt kina-skrÀp verktyg repar eller pÄ annat sÀtt tydligt (kosmetiskt) förstör sitt boettlock till runt 40%. DÀri ligger Àven risken för att det inköpta "kvalitetsverktyget" inte har precis fÀsten / "klor" med korrekt geometri som Seikon, dÄ Àr det lÀtt hÀnt att man flyttar lite metall. Sedan fÄr vi inte glömma tendensen att alltid dra Ät för hÄrt!
DÄ gör vi helt enkelt olika bedömning.

Grand Seiko Blizzard SBGA125 MÄste vara en av de underbaraste klockorna nÄgonsin!! Hur kan jag missat den?! NÄgon som sitter pÄ en och kan posta nÄn bild och ett omdöme?
KÀnns som det Àr hög tid att flytta fokus frÄn vintage Rolex och vÀnda blicken öster ut!:D

Grand Seiko Blizzard SBGA125 MÄste vara en av de underbaraste klockorna nÄgonsin!! Hur kan jag missat den?! NÄgon som sitter pÄ en och kan posta nÄn bild och ett omdöme?
KÀnns som det Àr hög tid att flytta fokus frÄn vintage Rolex och vÀnda blicken öster ut!:D
Bra dÀr! BÀsta boetten, fast jag föredrar min version i stÄl. HÀr kan du lÀsa lite:
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-grand-seiko-sbgh037.82811/

Den svarta med Spring Drive var riktigt fin!
Men Blizzard-tavlan Ă€r magisk. Fast hur mycket premium fĂ„r man lĂ€gga för 125’an?
Premium jĂ€mfört med vad? Alla de 4 modellerna brukar ligga pĂ„ 40’ eller strax över. Det har dock gĂ„tt runt en 127 nĂ„gra vĂ€ndor för 37 vilket Ă€r billigt.

TÀnkte pÄ den svarta jÀmfört med Blizzard
Den svarta Àr vinröd tror jag. Mitt fÀrgseende Àr inte riktigt med i matchen. Priserna Àr de samma, 42 brukar vara ett vanligt annonspris. Men man ska ju hitta dem ocksÄ, inte helt lÀtt, jag fick leta ett tag.

Intressant diskussion kring vilken logotype de skulle vÀlja för mÀrket.

DÀremot Àr den "valda" logotypen inte med som ett förslag pÄ den visade bilden. De kallar den valda logotypen för "tyska" bokstÀver, de avser troligtvis frakturstil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frakturstil

"The Grand Seiko logo was decided through discussions between the Hattori Tokeiten main store and branch stores. Opinions were divided at the main store, but both the Osaka and Nagoya branches supported the German lettering. The result was the Grand Seiko logo that is used to this day."

DÀrför fick den japanska klockan en "tysk" logotype!

gs-logo.jpg

https://www.grand-seiko.com/10stories/vol1/2/
"Gothic" inom typografi

Tillbaka
Topp