• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Grattis! Den Àr ruggigt bra den dÀr och kommer faktiskt underfund med att jag redan saknar min 003 lite efter bara 2 dagar med smpc istÀllet. Och detta efter en hel mÄnad med sbgn003!

Det om nÄgot Àr ett riktigt gott betyg iom att jag sÀllan kör samma klocka i mer Àn ett dygn :)

Mycket bra! Man ser att nÄgra gmt sÀljs runt hÀr pÄ forumet men ganska snart har de nog snurrat fÀrdigt och landat tryggt :)
Tack! Ja, den Àr nÀstintill Àckligt bra mÄste jag sÀga. Topp, det lÄter som ett bra betyg
:)

Skulle gissa pÄ att han menar att Spring drive inte Àr ett speciellt traditionellt eller konservativt sÀtt att driva en klocka pÄ, utan ganska "high-tech".
Beror pÄ hur man ser det. Det Àr ju beprövad teknik som nu anvÀnts i 20 Är och bevisligen bÄde klarar sig lÀnge och kan underhÄllas utan bekymmer under en lÄng tid framöver.

Sbgh267 idag
853C3B12-53DA-4CA5-980E-D6D0EA979FBD.jpeg

NÄgon annan som tröttnat pÄ sin GMT-HAQ och vill bli av med den? :D Jag Àr intresserad framförallt av SBGN005.

Senast Àndrad:
Idag Àr det en ny dag, man jobbar pÄ och ser bara halvsuddigr ist för helsuddigt. För övrigt - vilken GS ska man köpa? Tips ! :)

Ångrar alla jag sĂ„lt dessvĂ€rre. SĂ„ alla modeller kommer beaktas :)

Grattis! Den Àr ruggigt bra den dÀr och kommer faktiskt underfund med att jag redan saknar min 003 lite efter bara 2 dagar med smpc istÀllet. Och detta efter en hel mÄnad med sbgn003!

Det om nÄgot Àr ett riktigt gott betyg iom att jag sÀllan kör samma klocka i mer Àn ett dygn :)

Mycket bra! Man ser att nÄgra gmt sÀljs runt hÀr pÄ forumet men ganska snart har de nog snurrat fÀrdigt och landat tryggt :)
Ja min lÀr ingen se pÄ sÀlj igen! Har aldrig varit sÄ nöjd med nÄgon klocka. (003an) Inte ens min gamla SMP som jag hade i 20 Är kommer i nÀrheten. Blir svÄrt med nÀsta klocka....

Ja min lÀr ingen se pÄ sÀlj igen! Har aldrig varit sÄ nöjd med nÄgon klocka. (003an) Inte ens min gamla SMP som jag hade i 20 Är kommer i nÀrheten. Blir svÄrt med nÀsta klocka....
Min kommer inte heller hamna pÄ sÀlj. Perfekt klocka och den ska Äldras med mig eftersom den Àr köpt som 30Ärs present till mig sjÀlv :)

Jag SKA hitta ett schyst gummi till den som sluter mot boetten. PÄ sÄ vis blir den grym för sommarens plurr dessutom

VÀlkomnar mig sjÀlv i trÄden med min första GS :). Dessutom med skarp BAKS proveniens. Here goes:

Hmm, nÄgon har skickat sanitetspÄsar med vÀrdefrakt. OvÀrt.
IMG_20190402_180939.jpg

SanitetspÄsar frÄn Japan verkar det som. Inte alls ekologiskt.
IMG_20190402_181058.jpg

Tur, inga sanitetspÄsar. Grand fakking Seiko.
IMG_20190402_181113.jpg

Najs. Riktigt najs.
IMG_20190402_181241.jpg

Ner med lÀnken i ultraljudstvÀtten och en snabb tvÀtt av klockan. Fram med kraftigaste luppen. Finishen gör en inte besviken.
IMG_20190402_183850.jpg

IMG_20190402_183700.jpg

IMG_20190402_183634.jpg

Ska ivÀg till den lokala urisen och justera lÀnken imorgon. Fantastisk fin klocka! :)
Jag justerad sjÀlv med en 1mm instrument mejsel. Ganska enkelt, rÀcker att lossa skruv pÄ ena sidan dÄ som skruvar in i lÀnken. (Inte pÄ stiftet). HÄll dig lÄngt in över ett bord med vit handduk under sÄ hittar du den lilla (lilla) skruven nÀr det lossar. Repa inte (!) och dra inte gÀngorna för hÄrt. Mina verkar sitta hittills men kör nog annars ngn lÀttare skruvlÄs för att sÀkra. Obs att halvlönkarna Àr lite lÀngre Àn halva sÄ det ger möjlighet att justera typ 0,66 eller 1,3 (dvs 0,3 om man tar bort en hel o plussar tvÄ halva) Kan ju vara skönt att kunna justera om sjÀlv nÀr det behövs men kÀnner du dig osÀker sÄ lÄt uris!

Min kommer inte heller hamna pÄ sÀlj. Perfekt klocka och den ska Äldras med mig eftersom den Àr köpt som 30Ärs present till mig sjÀlv :)

Jag SKA hitta ett schyst gummi till den som sluter mot boetten. PÄ sÄ vis blir den grym för sommarens plurr dessutom
Vore ju vÀldigt trevligt att lyckas hÄlla i ett par klockor nu sÄ att dom fÄr lite patina o "relation". Men som sagt jag tror inte det blir svÄrt i detta fallet!
Gummi vore juste till! Du fÄr tipsa om du hittat nÄgot!

Jag justerad sjÀlv med en 1mm instrument mejsel. Ganska enkelt, rÀcker att lossa skruv pÄ ena sidan dÄ som skruvar in i lÀnken. (Inte pÄ stiftet). HÄll dig lÄngt in över ett bord med vit handduk under sÄ hittar du den lilla (lilla) skruven nÀr det lossar. Repa inte (!) och dra inte gÀngorna för hÄrt. Mina verkar sitta hittills men kör nog annars ngn lÀttare skruvlÄs för att sÀkra. Obs att halvlönkarna Àr lite lÀngre Àn halva sÄ det ger möjlighet att justera typ 0,66 eller 1,3 (dvs 0,3 om man tar bort en hel o plussar tvÄ halva) Kan ju vara skönt att kunna justera om sjÀlv nÀr det behövs men kÀnner du dig osÀker sÄ lÄt uris!
Saknar mejsel i rÀtt storlek sÄ urmakren fick fixa. Gratis dessutom :cigar:. FÄr ev lÀgga till en halvlÀnk i sommar. Mycket synd att det saknas mikrojustering..

Idag Àr det en ny dag, man jobbar pÄ och ser bara halvsuddigr ist för helsuddigt. För övrigt - vilken GS ska man köpa? Tips ! :)

Ångrar alla jag sĂ„lt dessvĂ€rre. SĂ„ alla modeller kommer beaktas :)
Med tanke pÄ att du tidigare haft ett par klassiska "heritage" boetter sÄ skulle jag sÀga sbgx319 som ny kandidat i samma formsprÄk. Ska det vara modernare sÄ Àr ju sbgv245 riktigt egen i boettformen och kan vara kul att testa:)

Tillbaka
Topp