• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Tull och moms behöver jag inte oroa mig för dĂ„ jag bor i England. Och nĂ€stan bara bra med dĂ„liga rabatter sĂ„ man inte gör nĂ„got överilat đŸ€Ł men hoppas pĂ„ att fĂ„ se en hel del dĂ„ det pĂ„gĂ„r i tre timmar.

1000039125.jpg

Avundsjukan flödar!

Har precis börjat intressera mig för GS. Kikar runt lite efter en SBGW med vit eggshell-tavla och 5 ATM vattenresistens, t.ex SBGW005, eller liknande modell. Helst utan open caseback. Finns det nÄgra andra sidor andra Àn Chrono24 för att hitta ett exemplar i bra skick till ett vettigt pris? SÄldes en pÄ forumet för nÄgra mÄnader sedan men dÄ spanade man ju inte efter modellen. :D

1759436503534.png

Har precis börjat intressera mig för GS. Kikar runt lite efter en SBGW med vit eggshell-tavla och 5 ATM vattenresistens, t.ex SBGW005, eller liknande modell. Helst utan open caseback. Finns det nÄgra andra sidor andra Àn Chrono24 för att hitta ett exemplar i bra skick till ett vettigt pris? SÄldes en pÄ forumet för nÄgra mÄnader sedan men dÄ spanade man ju inte efter modellen. :D

1759436503534.png
FrÄn Japan kanske.

Timepeaks.com som exempel Àr engelsktalande mellanhand för stor japansk auktion-sida.

SÀllan jÀttefynd, 25 procent moms vid import kommer man inte undan sÄ lÀtt. Men stort utbud.

Hur stÀlls datumet pÄ den dÀr?
Är timvisaren individuell som GMT-Master II eller hur funkar den?

Med kronan i "datum-position" sÄ hoppar timvisaren fram (60 min per steg) ett par gÄnger per snurr pÄ kronan.
Efter tvÄ varv sÄ ökar datumet ett steg.

Tror det Àr sÄ pÄ de flesta true gmt eller vad det kallas med frikopplad timvisare jmf med Àldre/enklare varianter dÀr stora visaren eg bara var en 24h-visare.

Med kronan i "datum-position" sÄ hoppar timvisaren fram (60 min per steg) ett par gÄnger per snurr pÄ kronan.
Efter tvÄ varv sÄ ökar datumet ett steg.

Tror det Àr sÄ pÄ de flesta true gmt eller vad det kallas med frikopplad timvisare jmf med Àldre/enklare varianter dÀr stora visaren eg bara var en 24h-visare.
Det Àr rÀtt vanligt med hoppande timvisare i andra klockor ocksÄ, tex omega. Tycker det Àr vÀldigt praktiskt

Det Àr rÀtt vanligt med hoppande timvisare i andra klockor ocksÄ, tex omega. Tycker det Àr vÀldigt praktiskt
Jag föredrar definitivt snabbinstÀllning av timvisaren framför snabbinstÀllning av datum. Det krÀvs lite fler varv pÄ kronan för att stÀlla datum om det Àr mÄnga dagar fel, men i gengÀld sÄ kan man gÄ bÄde bakÄt och framÄt. Det Àr helt klart hanterbart.

DÀremot tycker jag att gmt-visare Àr ganska jobbiga att stÀlla, men det beror nog pÄ att jag flyttar dem sÄ pass sÀllan att jag glömmer bort hur de funkar.

Senast Àndrad:
Nej den har inte day date.

Och om jag minns rÀtt tycker Kuma moderna klockor Àr lika intressant som mÄlarfÀrg nÀr det torkar. Dvs bÀst betraktat pÄ avstÄnd, möjligen kontemplera över men absolut inte fÄ pÄ handleden.

Korrekt, men enklast svar pÄ frÄgan fÄr man genom att lÀsa vad som stÄr pÄ tavlan lÀngst ner.

Jag föredrar definitivt snabbinstÀllning av timvisaren framför snabbinstÀllning av datum. Det krÀvs lite fler varv pÄ kronan för att stÀlla datum om det Àr mÄnga dagar fel, men i gengÀld sÄ kan man gÄ bÄde bakÄt och framÄt. Det Àr helt klart hanterbart.

DÀremot tycker jag att gmt-visare Àr ganska jobbiga att stÀlla, men det beror nog pÄ att jag flyttar dem sÄ pass sÀllan att jag glömmer bort hur de funkar.

Haha! HĂ„ller med i allt du skriver faktiskt 😅
Jag drömmer fortfarande om att bo/ jobba/ resa lÀnge utomlands (lÄngt bort) sÄ att man kan fÄ anvÀndning av sin GMT pÄ riktigt.
Lokal tid och vÀnner och familjs tid sÄ att man vet nÀr man kan ringa pÄ skÀlig tid.

Tillbaka
Topp