• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Efter mycket tÀnkande har jag kommit fram till att jag ska nog strunta i dag komplikation. DÀrför Àr det nu bestÀmd att jag ska köpa en chronomat frÄn 90-talet. Budget ca 10-20kkr.

Vad har ni för tips att ge mig, och vilket Är började chronomaten att tillverkas? :)
 
DBA0AF25-23E5-41BC-99C7-B6E066D446CF.jpeg
Är inte super förtjust i Breitling men gillar allt med denna utom bezelen som jag inte blir riktigt vĂ€n med.

SÄ nu blir det försÀljning och siktet instÀllt pÄ
0F99D28A-13B3-4D36-A7B4-8BD4D081A4C9.jpeg
 
Efter mycket tÀnkande har jag kommit fram till att jag ska nog strunta i dag komplikation. DÀrför Àr det nu bestÀmd att jag ska köpa en chronomat frÄn 90-talet. Budget ca 10-20kkr.

Vad har ni för tips att ge mig, och vilket Är började chronomaten att tillverkas? :)
vill du bara ha en klassisk sÄ rekomenderar jag att du letar runt 20k strÀcket och försöker hitta en fin Blackbird!
antingen en 13050 eller en 13350!
borstad snygg klocka som du kommer kunna ha lÀnge
stort plus för borstningen eftersom den ej kommder se sÄ sliten ut lika fort som en blank shiny högpolerad.
lite mer toolig helt enkelt!

inte den mest skrikiga bratten out there men en modell man kan ha lÀnge
lite som en omega eller vad sÀger du @yonsson



Du kan visserligen ocksÄ köpa nÄt billigare för 12-15k men dÄ fÄr man oftast inte lÀnk till iheller vilket kan vara nice speciellt pÄ en Blackbird.
 
vill du bara ha en klassisk sÄ rekomenderar jag att du letar runt 20k strÀcket och försöker hitta en fin Blackbird!
antingen en 13050 eller en 13350!
borstad snygg klocka som du kommer kunna ha lÀnge
stort plus för borstningen eftersom den ej kommder se sÄ sliten ut lika fort som en blank shiny högpolerad.
lite mer toolig helt enkelt!

inte den mest skrikiga bratten out there men en modell man kan ha lÀnge
lite som en omega eller vad sÀger du @yonsson



Du kan visserligen ocksÄ köpa nÄt billigare för 12-15k men dÄ fÄr man oftast inte lÀnk till iheller vilket kan vara nice speciellt pÄ en Blackbird.
Tack för dina tips! Har planer pÄ att sÀlja samlingen och satsa pÄ 2-3 klockor, varav ena en blackbird, med vit tavla eller en sunburst av annan fÀrg. :)
 
Senast Àndrad:
helt enig med dig att den sÀkert Àr 10k för dyr men för en gÄng skull sÄ var pengarna inte nÄtt problem vid det hÀr tillfÀllet kan leva med att jag betalade för mycket för den. NÀr jag vÀl stod dÀr med klockan i handen sÄ ville jag verkligen ha den.

snygg klocka men den Àr i alla fall minst 10k för dyr....
skulle nog sÀga att den Àr vÀrd mellan 20-25
 
helt enig med dig att den sÀkert Àr 10k för dyr men för en gÄng skull sÄ var pengarna inte nÄtt problem vid det hÀr tillfÀllet kan leva med att jag betalade för mycket för den. NÀr jag vÀl stod dÀr med klockan i handen sÄ ville jag verkligen ha den.
Helt rÀtt!
 
helt enig med dig att den sÀkert Àr 10k för dyr men för en gÄng skull sÄ var pengarna inte nÄtt problem vid det hÀr tillfÀllet kan leva med att jag betalade för mycket för den. NÀr jag vÀl stod dÀr med klockan i handen sÄ ville jag verkligen ha den.

Jo, priset ligger ligger lite i överkant, men det Ă€r en snygg modell (jag gillar vridringen och urtavlan) och den Ă€r fabriksservad vilket i praktiken innebĂ€r att den Ă€r (nĂ€stan) som ny, sĂ„ den kommer att skĂ€nka dig problemfri glĂ€dje i mĂ„nga Ă„r. Å 35 tkr för en kronograf i nyskick med vettig storlek med tidlös design och frĂ„n ett vĂ€lkĂ€nt mĂ€rke Ă€r Ă€ndĂ„ inte sĂ„ fasligt dyrt.
 
Efter mycket tÀnkande har jag kommit fram till att jag ska nog strunta i dag komplikation. DÀrför Àr det nu bestÀmd att jag ska köpa en chronomat frÄn 90-talet. Budget ca 10-20kkr.

Vad har ni för tips att ge mig, och vilket Är började chronomaten att tillverkas? :)

Jag skrev detta för ett tag sedan som svar pÄ en liknande frÄga.

"Mina högst personliga smÄ rÄd och efter att ha lÀst in mig lite (obs, ej expert pÄ Àmnet) och köpt tvÄ Chronomater förra Äret:
1 Det finns mÄnga som begÀr rena fantasipriser - dessa utgör inte en referens för vad du bör betala
2 Kronhalsen Àr en del av boetten vilket gör att om den Àr sliten sÄ blir det problem. Dvs avstÄ en sÄdan och leta vidare.
3 PÄ de varianter med guld pÄ raiders och krona sÄ kan dessa vara slitna och stÄlet titta fram. Inte sÄ snyggt.
4 Anti-reflexen kan ofta vara lite bortskavd pÄ Àldre. Inte hela vÀrlden men nÄgot att kolla upp ÀndÄ.
5 Skillnaden i pris mellan lÀnk och lÀder Àr ofta relativt liten och lÀnken Àr fin, sÄ det Àr bÀttre value for money att köpa med lÀnk. I synnerhet Blackbird, med mycket borstat stÄl, blir mkt snyggare med lÀnk (IMHO)."
 
helt enig med dig att den sÀkert Àr 10k för dyr men för en gÄng skull sÄ var pengarna inte nÄtt problem vid det hÀr tillfÀllet kan leva med att jag betalade för mycket för den. NÀr jag vÀl stod dÀr med klockan i handen sÄ ville jag verkligen ha den.
FörstÄr vad du menar. Kul att du blev nöjd och det Àr en grym modell :)
 
helt enig med dig att den sÀkert Àr 10k för dyr men för en gÄng skull sÄ var pengarna inte nÄtt problem vid det hÀr tillfÀllet kan leva med att jag betalade för mycket för den. NÀr jag vÀl stod dÀr med klockan i handen sÄ ville jag verkligen ha den.

Kul att nÄgon handlar med hjÀrtat och inte bara med hjÀrnan. Vissa köper klockor bara för att det Àr en "bra deal". Vill man verkligen ha nÄgot och har möjlighet....
 
Kul att nÄgon handlar med hjÀrtat och inte bara med hjÀrnan. Vissa köper klockor bara för att det Àr en "bra deal". Vill man verkligen ha nÄgot och har möjlighet....
HĂ„ller med fullt ut i resonemanget.
Befriande med den typen av köp.
Det vet vÀl du om nÄgon Eurenius :)
Jag förstÄr att folk har olika ekonomiska förutsÀttningar men ibland tar prishysterin över hÀr pÄ forumet. Man kan jÀmföra priser i all evighet och ibland Àr det skönt att lÄta bli.
 
HĂ„ller med fullt ut i resonemanget.
Befriande med den typen av köp.
Det vet vÀl du om nÄgon Eurenius :)
Jag förstÄr att folk har olika ekonomiska förutsÀttningar men ibland tar prishysterin över hÀr pÄ forumet. Man kan jÀmföra priser i all evighet och ibland Àr det skönt att lÄta bli.
True. Har man en hobby sÄ mÄste den fÄ kosta, annars ser jag inte poÀngen med andra hobbies Àn typ aktiehandel.
Har man möjlighet att ta sig rÄd att köpa en onödigt kostsam klocka (mer Àn 100kr) sÄ bör man enligt mig kunna köpa den utan att fÄ kallsvett i nacken över risken att göra en inte helt fördelaktig affÀr.
 
Aha ok.

DÄ Àr det i princip en ruckning som Àr utförd! NÄgon som vet hur ofta en komplett service av B01 bör göras?
Förutom packningar och ruckning sÄ rengjordes Àven klocka och lÀnk. Vet ej exakt vilka delar som plockas isÀr vid rengöring men jag upplevde att den sÄg topnotch ut nÀr den kom tillbaka. Har sett pÄ plats hur dom brukar göra vid rengöring pÄ Timepromotion och det Àr en vÀldigt noggrann procedur.
 
Förutom packningar och ruckning sÄ rengjordes Àven klocka och lÀnk. Vet ej exakt vilka delar som plockas isÀr vid rengöring men jag upplevde att den sÄg topnotch ut nÀr den kom tillbaka. Har sett pÄ plats hur dom brukar göra vid rengöring pÄ Timepromotion och det Àr en vÀldigt noggrann procedur.

Jag förstÄr. LÀnken Àr helt ny och boetten Àr i toppskick, sÄ rengöring och polering Àr inte nödvÀndigt i mitt fall.

Jag tror att jag gör en en "riktig" service. Enligt Breitlings hemsida sÄ ska underhÄllservice göras vartannat Är och en komplett service var 4-6 Är.
 
Jag förstÄr. LÀnken Àr helt ny och boetten Àr i toppskick, sÄ rengöring och polering Àr inte nödvÀndigt i mitt fall.

Jag tror att jag gör en en "riktig" service. Enligt Breitlings hemsida sÄ ska underhÄllservice göras vartannat Är och en komplett service var 4-6 Är.
Jag skulle hellre satsat pÄ underhÄllsservice.
TÀnker att din Airborne verkar ha varit rÀtt sparsamt anvÀnd utifrÄn skicket.
Ex nÀr jag var pÄ TP med mina Airbornes sÄ kördes det diagnostik pÄ dom i en maskin och sen bedömde personalen att underhÄllsservice rÀckte.
Polering gjordes ej och det skulle jag nog helst undvika in i det sista.

Tror du ska lÄta kunnig personal bedöma servicegraden.
Jag fick ut ett resultat pÄ hur det sÄg ut innan och sen hur skillnaden var efter service.
 
Senast Àndrad:
Jag skulle hellre satsat pÄ underhÄllsservice.
TÀnker att din Airborne verkar ha varit rÀtt sparsamt anvÀnd utifrÄn skicket.
Ex nÀr jag var pÄ TP med mina Airbornes sÄ kördes det diagnostik pÄ dom i en maskin och sen bedömde personalen att underhÄllsservice rÀckte.
Polering gjordes ej och det skulle jag nog helst undvika in i det sista.

Tror du ska lÄta kunnig personal bedöma servicegraden.
Jag fick ut ett resultat pÄ hur det sÄg ut innan och sen hur skillnaden var efter service.

SjÀlvklart fÄr kunnig personal bedöma behovet.

Diagnostiken du beskriver Àr i sjÀlva verket en "timegrafer" dÀr mÀts amplitud, gÄngavikelse och "best error" vilket kan ge en indikation pÄ hur verket mÄr.

Men dÄ sparar jag nog hellre mina pengar till en fullservice och kan leva med att den hÄller sig precis pÄ grÀnsen till cosc, bara ett trycktest till sommaren.
 
SjÀlvklart fÄr kunnig personal bedöma behovet.

Diagnostiken du beskriver Àr i sjÀlva verket en "timegrafer" dÀr mÀts amplitud, gÄngavikelse och "best error" vilket kan ge en indikation pÄ hur verket mÄr.

Men dÄ sparar jag nog hellre mina pengar till en fullservice och kan leva med att den hÄller sig precis pÄ grÀnsen till cosc, bara ett trycktest till sommaren.

Den första kontrollservicen Àr vÀl kostnadsfri? Om det Àr inom 5Är...

Edit: efter de 2 första Ären kom jag pÄ.
 
Tillbaka
Topp