förstpr att du sÄlde den för den saknade ju patina heeeelt hahaTackar för det. Kan sakna min gamla Blackbird emellanÄt men ska sikta in mig pÄ en bluebird framledes.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
förstpr att du sÄlde den för den saknade ju patina heeeelt hahaTackar för det. Kan sakna min gamla Blackbird emellanÄt men ska sikta in mig pÄ en bluebird framledes.![]()
Jag förstÄr! Brukar inte dra upp den, utan sÀtter den pÄ handleden en stund sedan Àndrar tid och datum! Det borde vara lugnt? Varför finns funktionen med att dra upp den manuellt?NejdÄ, det Àr ingen fara. DÀremot kan den ta stryk om du drar upp den manuellt för ofta, dvs. att du förutom att stÀlla tiden Àven vrider pÄ kronan i dess första lÀge för att ladda gÄngreserven.
NejdÄ, det Àr inga problem. Funktionen finns dÀr för att ge den en liten kickstart men man bör inte dra upp den mer Àn att den startar och sedan lÄta rörelsenergin ladda upp resten via rotorn. Om man bara tar pÄ sig den och lÄter den laddas upp som det Àr tÀnkt sÄ kan det hÀnda att det inte rÀcker för att hÄlla den vid liv om man t.ex. har en stillasittande livsstil eller om man tar pÄ sig den pÄ kvÀllen och vill att den fortsÀtter att ticka över natten vilket Àr anledningen till att man ibland drar upp den manuellt men det bör som sagt inte göras överdrivet mycket.Jag förstÄr! Brukar inte dra upp den, utan sÀtter den pÄ handleden en stund sedan Àndrar tid och datum! Det borde vara lugnt? Varför finns funktionen med att dra upp den manuellt?
Har alltid gjort som du beskriver att dra upp den till sekundvisaren börjar gÄ och sen stÀller jag tiden innan den sÀtts pÄ handleden. Brukar som oftast ej ens behöva dra i kronan utan bara vagga igÄng den.NejdÄ, det Àr inga problem. Funktionen finns dÀr för att ge den en liten kickstart men man bör inte dra upp den mer Àn att den startar och sedan lÄta rörelsenergin ladda upp resten via rotorn. Om man bara tar pÄ sig den och lÄter den laddas upp som det Àr tÀnkt sÄ kan det hÀnda att det inte rÀcker för att hÄlla den vid liv om man t.ex. har en stillasittande livsstil eller om man tar pÄ sig den pÄ kvÀllen och vill att den fortsÀtter att ticka över natten vilket Àr anledningen till att man ibland drar upp den manuellt men det bör som sagt inte göras överdrivet mycket.
Patina Àr överskattatförstpr att du sÄlde den för den saknade ju patina heeeelt haha
Vad Àr det som slits mer om man drar upp den manuellt?NejdÄ, det Àr inga problem. Funktionen finns dÀr för att ge den en liten kickstart men man bör inte dra upp den mer Àn att den startar och sedan lÄta rörelsenergin ladda upp resten via rotorn. Om man bara tar pÄ sig den och lÄter den laddas upp som det Àr tÀnkt sÄ kan det hÀnda att det inte rÀcker för att hÄlla den vid liv om man t.ex. har en stillasittande livsstil eller om man tar pÄ sig den pÄ kvÀllen och vill att den fortsÀtter att ticka över natten vilket Àr anledningen till att man ibland drar upp den manuellt men det bör som sagt inte göras överdrivet mycket.
De Àr inte avsedda att dras upp manuellt och delarna Àr inte anpassade för det. Det diskuterades nyligen i en annan trÄd att om man jÀmför att ge en klocka x antal svepningar jÀmfört med att dra upp den manuellt lika mÄnga (eller till och med hÀlften sÄ mÄnga för att kompensera en envÀgsrotor) varv sÄ kommer det sistnÀmnda med allra största sannolikhet innebÀra betydligt lÀngre gÄngreserv vilket indikerar att det Àr mer effektivt och troligtvis dÄ Àven sliter mer pÄ delarna. Nu Àr jag ingen urmakare sÄ jag har vÀldigt dÄlig koll pÄ vad alla delar kallas men jag har lÀst om en del fall dÀr bl.a. kugghjul har slitits ut i förtid p.g.a. manuellt uppdrag, ffa hos ETA-verk men det förekommer sÀkert Àven hos andra tillverkare.Vad Àr det som slits mer om man drar upp den manuellt?
Intressant!De Àr inte avsedda att dras upp manuellt och delarna Àr inte anpassade för det. Det diskuterades nyligen i en annan trÄd att om man jÀmför att ge en klocka x antal svepningar jÀmfört med att dra upp den manuellt lika mÄnga (eller till och med hÀlften sÄ mÄnga för att kompensera en envÀgsrotor) varv sÄ kommer det sistnÀmnda med allra största sannolikhet innebÀra betydligt lÀngre gÄngreserv vilket indikerar att det Àr mer effektivt och troligtvis dÄ Àven sliter mer pÄ delarna. Nu Àr jag ingen urmakare sÄ jag har vÀldigt dÄlig koll pÄ vad alla delar kallas men jag har lÀst om en del fall dÀr bl.a. kugghjul har slitits ut i förtid p.g.a. manuellt uppdrag, ffa hos ETA-verk men det förekommer sÀkert Àven hos andra tillverkare.
HÀr finns t.ex. ett inlÀgg frÄn en moderator pÄ TRF som bekrÀftar att det kan vara/Àr skadligt:
https://www.rolexforums.com/showpost.php?p=9216011&postcount=11
https://www.rolexforums.com/showpost.php?p=9216174&postcount=16
Det handlar visserligen om att dra upp den överdrivet mycket nÀr gÄngreserven redan Àr full men det kÀnns ÀndÄ relevant och dessutom kan det i fallet med automatiska klockor vara svÄrt att veta nÀr den Àr fullt uppdragen vilket kan leda till ovanstÄende effekt. Det finns sÀkert omskrivet Àven hÀr i forumet och jag tÀnker att mer insatta individer sÀkert kan förklara bÀttre och mer detaljerat Àn vad jag gör.
Jag hittade t.ex. denna trÄd vid en snabb sökning som indikerar att det kan vara skadligt: https://klocksnack.se/threads/lite-problem-manuell-uppdragning-av-automat.75069/
och nÀr man vÀl har ett perfekt ex sÄ fÄr man behÄlla den!!!Min erfarenhet Àr att man mÄste ha en hel del tÄlamod om man Àr ute efter en specifik UFO-modell, som t.ex. en Blackbird. För mig tog det över ett halvÄr (och en returnerad Bluebird) innan jag hittade ett hyggligt ex, till ett vettigt pris och frÄn en pÄlitlig sÀljare i Sverige.
Den tavlan Àr ju inte felNjut av livet i naturen B-vÀnner![]()
![]()
En intro lÄt frÄn 90-talet som var Breitling storhetstidoch passande tema till min ny klocka.
Ska erkÀnna att Ànda sedan jag köpte en Breitling K13350 hÀr pÄ forumet sÄ har jag blivit besatt av de dÀr smÄ chronomaterna. Tyngden pÄ guldet, tjockleken och storleken pÄ 39mm passar mig som handen i handsken:
![]()
SÄ pÄ sistone har jag suttit och kollat runt hÀr och dÀr, lÀs mer om de och sÄnt. Det har blivit en hel del klockor i sikte men jag tÀnkte varför skulle jag har tvÄ klocka av samma modell? sÄ det blev mest window shopping men inget köpande.
Planen gick Ät skogen nÀr jag hittade denna klocka pÄ CH24, det var kÀrlek vid första ögonkastetoch denna kombination av fÀrg jag har alltid Àlskat att tittar pÄ men aldrig haft sÄ dÄ var det bara att slÄr till:
![]()
Guld med vit tavla och svart alligator band, det Àr rena drömmen för mig. SÄ nu har man en svart och vit tavla av liknande modell.
![]()
![]()
![]()
Visar mig era Lil Chronomat nu![]()
trevliga chronomaterEn intro lÄt frÄn 90-talet som var Breitling storhetstidoch passande tema till min ny klocka.
Ska erkÀnna att Ànda sedan jag köpte en Breitling K13350 hÀr pÄ forumet sÄ har jag blivit besatt av de dÀr smÄ chronomaterna. Tyngden pÄ guldet, tjockleken och storleken pÄ 39mm passar mig som handen i handsken:
![]()
SÄ pÄ sistone har jag suttit och kollat runt hÀr och dÀr, lÀs mer om de och sÄnt. Det har blivit en hel del klockor i sikte men jag tÀnkte varför skulle jag har tvÄ klocka av samma modell? sÄ det blev mest window shopping men inget köpande.
Planen gick Ät skogen nÀr jag hittade denna klocka pÄ CH24, det var kÀrlek vid första ögonkastetoch denna kombination av fÀrg jag har alltid Àlskat att tittar pÄ men aldrig haft sÄ dÄ var det bara att slÄr till:
![]()
Guld med vit tavla och svart alligator band, det Àr rena drömmen för mig. SÄ nu har man en svart och vit tavla av liknande modell.
![]()
![]()
![]()
PrutmÄn baby prutmÄn@Rolexsearch , Àr klockan du sÀljer för 21
https://klocksnack.se/threads/breitling-chronomat-med-grön-tavla-och-nyligen-service.132822/
Samma som denna
https://klocksnack.se/threads/breitling-chronomat-sÄld-för-16k.130836/
som sÄldes för 16 för under mÄnad sedan?
I sÄ fall undrar man ju hur du motiverar ett pÄslag pÄ 31%.
En intro lÄt frÄn 90-talet som var Breitling storhetstidoch passande tema till min ny klocka.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Svar via PM:@Rolexsearch , Àr klockan du sÀljer för 21
https://klocksnack.se/threads/breitling-chronomat-med-grön-tavla-och-nyligen-service.132822/
Samma som denna
Pissigt beteende tycker jag. Blir varken sugen pÄ att köpa eller sÀlja till personer som gör sÄ.Han började med 19800 om jag inte minns fel. Jag förhandlade ner till 16.000 sÄ jag la ut för ungefÀrligt samma pris som utgÄngspriset. Inget fel med det i min mening. Kanske skulle ha gÄtt ut med 20 direkt men tÀnkte ÀndÄ bumpa till 19 imorgon.
@Rolexsearch , Àr klockan du sÀljer för 21
Samma som denna
Breitling Chronomat (Submodel) 16 687 kr https://www.chrono24.se/breitling/c...642--id15294326.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEKHan började med 19800 om jag inte minns fel. Jag förhandlade ner priset sÄ jag la ut för ungefÀrligt samma pris som utgÄngspriset. Inget fel med det i min mening. Kanske skulle ha gÄtt ut med 20 direkt men tÀnkte att 21 inte var orimligt med tanke pÄ att jag la till 3 armband. Sen Àr klockan vÀldigt unik och om man tittar pÄ Chrono24 sÄ Àr prissÀttningen helt i linje med vad jag lÀgger ut den för samt vad den tidigare sÀljaren började med i prissÀttning.
Sen Àr den gröna tavlan som jag beskriver helt unik. Finns inte en enda pÄ Chrono24. Finns nÄgra i blÄ, silver, röd. SÄ jag tycker inte priset Àr off. Visst jag fick ett bra pris men det sÀger inte varför jag borde sÀlja den för samma.
Fel ref. Min Àr B13048 och har bulletlÀnk. Det hÀr var en annan ref.Breitling Chronomat (Submodel) 16 687 kr https://www.chrono24.se/breitling/c...642--id15294326.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
och dÀr e prutmÄn hos zeitauktion pÄ denna.
men det Àr i stort sett samma klocka sen hade jag hÄllit en 81950 högre Àn en 13048a men det Àr jag...Fel ref. Min Àr B13048 och har bulletlÀnk. Det hÀr var en annan ref.
men det Àr i stort sett samma klocka sen hade jag hÄllit en 81950 högre Àn en 13048a men det Àr jag...
allt Àr samma .. boetten,urverket,tavlan
plus att den i lÀnken har en krona dÀr förgyllningen inte slÀppt tillskillnad frÄn din.
dock Àr den jag lÀnkade till blrstad vilket Àr ett plus i min bok, ett stort plus
denna hos zeitaultion kan man lÀtt fÄ ner med en 1-2k om man skulle vilja
sen Àr ju frÄgan om man kan rÀkna en klocka servad nÀr det inte ens finns papper pÄ det hela?
men det Àr trÄkigt nÀr folk prutar ner nÄgot och sen lÀgger ut den sÄ tÀtt efter till ett mycket högre pris!
pÄ detta forumet sÄ Àr inte en gröntavlad TT chronomat med eller utan bullit vÀrd över 20 tyvÀrr
jag tycker du ska behÄlla din Àlskade klocka och skita i garaget...tack för info och bra dialog. Ska tÀnka pÄ det till nÀsta tillfÀlle och Àven priset. Uppskattat.![]()
jag tycker du ska behÄlla din Àlskade klocka och skita i garaget...
sÀlj bilen istÀllet
glad sommar och lycka till med rolexletandet
Det var inte illa! Grattis! Du har inte funderat pÄ skifta banden mellan de tvÄ?
HÀr kommer tvÄ bilder pÄ mina 39mm.
![]()
![]()
tack för info och bra dialog. Ska tÀnka pÄ det till nÀsta tillfÀlle och Àven priset. Uppskattat.![]()