• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

NĂ„gon som vet om man fĂ„r alla lĂ€nkarna med om man bestĂ€ller frĂ„n deras officiella hemsida? Även om man preciserar sin omkrets pĂ„ handleden som Ă€r mindre Ă€n original utförandet.

Snott bilder frÄn Facebook. Fattar inte hur man kan tycka det ser bra ut med en luggbredd lÀngre Àn diametern pÄ ens handled.
0770455D-67BE-443B-9466-BFFB54E95279.jpeg
93C6F792-6EE5-4623-A421-8E5E600D7E13.jpeg
Kanske de gillar klockorna och vill ha dem...handleder Ă€r ju svĂ„rt att byta 😊

Laborera med att montera lÀnkbitarna pÄ olika sidor av lÄset. Funkade för mig.
Det kÀnns betydligt knepigare att prova. SÄ hÀr ser det ut, sitter en skruvad lÀnkbit pÄ varje sida. PÄ bÀgge sidor sitter det skruvat i claspen och dÀr sitter det skruv pÄ bÀgge sidor. Antar att man fÄr skruva upp frÄn bÀgge hÄll för det gÄr bara runt runt. VÄgar inte ens försöka dÄ jag inte vet vad jag gör och mina mejslar Àr inte dom bÀsta. Ping @Maxer
3F58990A-88B8-47F9-BFBB-283B918A12A1.jpeg

Det kÀnns betydligt knepigare att prova. SÄ hÀr ser det ut, sitter en skruvad lÀnkbit pÄ varje sida. PÄ bÀgge sidor sitter det skruvat i claspen och dÀr sitter det skruv pÄ bÀgge sidor. Antar att man fÄr skruva upp frÄn bÀgge hÄll för det gÄr bara runt runt. VÄgar inte ens försöka dÄ jag inte vet vad jag gör och mina mejslar Àr inte dom bÀsta. Ping @Maxer
Ja exakt.

Den sista skruven nÀrmast claspen Àr en lÄng skruv med en liten kort skruv i andra Ànden.

Som du sÀger mÄste man hÄlla emot pÄ ena sidan medans man skruvar pÄ andra sidan.

Ett tips Àr att vÀrma lÀnken lite försiktigt innan. Riktigt varmt vatten eller vÀrmepistol, dÄ lossnar skruvarna lÀttare

Som sagt, en liten mejsel frĂ„n varje hĂ„ll - pilligt Ă€r bara förnamnet. LĂ€ttare om man tar av lĂ€nken och kan fixera den pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, jag har anvĂ€nt en svetstĂ„ng vadderad med trasor - man tager vad man haver...😁

Ja exakt.

Den sista skruven nÀrmast claspen Àr en lÄng skruv med en liten kort skruv i andra Ànden.

Som du sÀger mÄste man hÄlla emot pÄ ena sidan medans man skruvar pÄ andra sidan.

Ett tips Àr att vÀrma lÀnken lite försiktigt innan. Riktigt varmt vatten eller vÀrmepistol, dÄ lossnar skruvarna lÀttare

Som sagt, en liten mejsel frĂ„n varje hĂ„ll - pilligt Ă€r bara förnamnet. LĂ€ttare om man tar av lĂ€nken och kan fixera den pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, jag har anvĂ€nt en svetstĂ„ng vadderad med trasor - man tager vad man haver...😁
Tack för svar ! AvstĂ„r nog t v :nailbiting: satte i en lĂ€nkbit och helt ok faktiskt, inte vĂ€rre Ă€n t ex Speedy 005 jag levde med lĂ€nge (samma issue dĂ€r). Skall nog investera i ett set mejslar frĂ„n Bergeon ocksĂ„. SpĂ€nnande pussel med bitarna i dom hĂ€r pilotlĂ€nkarna f ö 😀

edit: det blir ju roligare med en bild ocksÄ
C9FEA15C-6C4D-4F84-BBD7-2BEE872C0BA5.jpeg

Senast Àndrad:
Tack för svar ! AvstĂ„r nog t v :nailbiting: satte i en lĂ€nkbit och helt ok faktiskt, inte vĂ€rre Ă€n t ex Speedy 005 jag levde med lĂ€nge (samma issue dĂ€r). Skall nog investera i ett set mejslar frĂ„n Bergeon ocksĂ„. SpĂ€nnande pussel med bitarna i dom hĂ€r pilotlĂ€nkarna f ö 😀

edit: det blir ju roligare med en bild ocksÄ
C9FEA15C-6C4D-4F84-BBD7-2BEE872C0BA5.jpeg
Du behöver bara tvÄ 1.5mm raka mejslar. Behöver inte vara Bergeon. SkruvstÀd frÄn Biltema Àr tveksamt men bör duga om det sitter vÀl fast i Ikeabord.
Bergeons verktyg för bandstift Àr dock bra att ha, pÄ ena sidan för bandstift och andra sidan rund pinne sÄ man kan trycka ut skruvar, stift med mera.

Du behöver bara tvÄ 1.5mm raka mejslar. Behöver inte vara Bergeon. SkruvstÀd frÄn Biltema Àr tveksamt men bör duga om det sitter vÀl fast i Ikeabord.
Bergeons verktyg för bandstift Àr dock bra att ha, pÄ ena sidan för bandstift och andra sidan rund pinne sÄ man kan trycka ut skruvar, stift med mera.
RejÀlt skruvstÀd finns :)
02875B5C-4A62-487B-ACB7-55B75D204D9E.jpeg

Börjar bli sugen pĂ„ ett komplement till min Crosswind Special, alltsĂ„ Brattekomplement dĂ„ förstĂ„s 😎 ..Breitling Ă€r ju kungar pĂ„ Chronografer, men nu ska jag ha nĂ„got annat.. sĂ„ vida de inte Ă€r en Avenger Night Mission. Kanske en Avenger GMT? Avenger Seawolf? Superocean? ..tips mottages 😌 Jakten kan börja! đŸ„ž

Börjar bli sugen pĂ„ ett komplement till min Crosswind Special, alltsĂ„ Brattekomplement dĂ„ förstĂ„s 😎 ..Breitling Ă€r ju kungar pĂ„ Chronografer, men nu ska jag ha nĂ„got annat.. sĂ„ vida de inte Ă€r en Avenger Night Mission. Kanske en Avenger GMT? Avenger Seawolf? Superocean? ..tips mottages 😌 Jakten kan börja! đŸ„ž
Du ska inte nypa Airbornen som Àr ute? Mycket trevlig modell

Hehe kanske, om man kan tÀnka sig att va utan den grymma pilotlÀnken. En ny kostar huggorm
Ja fy, köpte min pro2 till aerospacen pĂ„ c24, orimligt att lĂ€gga samma pris som klockan pĂ„ en lĂ€nk (ish). Samma med mig gamla "budget" iwc aquatimer dĂ€r de vill krĂ€nga 20k för en lĂ€nk. Tack men nej tack 😁

Ja fy, köpte min pro2 till aerospacen pĂ„ c24, orimligt att lĂ€gga samma pris som klockan pĂ„ en lĂ€nk (ish). Samma med mig gamla "budget" iwc aquatimer dĂ€r de vill krĂ€nga 20k för en lĂ€nk. Tack men nej tack 😁
Mm. Har köpt till ny BreitlinglÀnk minst 3 gÄnger. Fördelen Àr att nya lÀnkar till Breitling Àr ganska lÀtta att hitta

Med lite prut kanske det Àr vÀrt ;)

@Barricello har du provat de nyagamla chronomaterna? Du har ju lite biffigare handleder, gÄr ju att fÄ helt nya frÄn 55k och uppÄt har jag för mig
TĂ€nker du pĂ„ denna typ? SĂ„lde tyvĂ€rr denna som med allt jag Ă€gt so far 😏
Edit.. nÀÀ du tÀnker pÄ nya 42mm?
Tycker min nuvarande Àr bÀttre Àn den.
Men har vart nĂ€ra en sĂ„dan nĂ„gra ggr 😏
686848C7-6518-42F5-965D-87359D0474E1.jpeg

Tanken med Super Chronomat Àr nog att röra sig bort ifrÄn dörrvakt och mer mot lyxstÄlsport (aka vÀrdetransportrÄnare). AlltsÄ mindre bling och mer bearbetat stÄl och keramik inspirerat av Hublot, APRO, Zenith Defy mfl.

HÀr Àr föregÄngaren och efterföljaren. BÄda 44mm. Personligen tycker jag att det Àr ett steg i rÀtt riktning.

5A9730D0-87D3-4F5C-805F-692E79ED56A9.jpeg

0BA2A22A-4E73-4054-A626-D9AB9FC35167.jpeg
Har vÀldigt svÄrt att förstÄ hur man kan tycka den gamla helblanka Àr schysstare. Den gamla zontavlan Àr ocksÄ hemsk för att inte tala om StarTrek-fonten.

Tillbaka
Topp