• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Maxer

Audemars
2-Faktor
VadÄ köp den? Jag stÄr först i kön!
SjĂ€lvklart! Men du Ă€r sĂ„ ekonomisk (snĂ„l) min vĂ€n 😀 ;)

Grymma lÀnkar bÄda tvÄ.
GÄr i tankarna pÄ att köpa min brors Frecce Tricolori men kan inte bestÀmma mig.
1635257038589.jpeg
Den Àr ball. Hade som bekant en likadan. Men tröttnade omedelbart pÄ den gula tavlan, cool pÄ bild. Men funkade inte för mig
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
SjĂ€lvklart! Men du Ă€r sĂ„ ekonomisk (snĂ„l) min vĂ€n 😀 ;)


Den Àr ball. Hade som bekant en likadan. Men tröttnade omedelbart pÄ den gula tavlan, cool pÄ bild. Men funkade inte för mig
Ja det Àr lite det som fÄr mig att tveka.
Kan tÀnka mig att gult Àr hÀftigt en stund.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Ja det Àr lite det som fÄr mig att tveka.
Kan tÀnka mig att gult Àr hÀftigt en stund.
Lite sÄ ja. Jag gillar kombinationen med gul tavla och borstad finish. Gult och blankt funkade inte alls för mig.

Men smaken Àr bekant som baken.

Kanske trist med svarta tavlor, men vinner i lÀngden :)
 

Boozer_87

Panerai
DĂ„ kör vi igen dĂ„ pojkar och flickor! Ingen jĂ€kel i denna trĂ„d som köper Ă€ndĂ„ đŸ€Ł den Ă€r för stor! Blablabla! 44 mm tĂ€nk om det hade vart stort đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ˜‰đŸ˜‰
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
DĂ„ kör vi igen dĂ„ pojkar och flickor! Ingen jĂ€kel i denna trĂ„d som köper Ă€ndĂ„ đŸ€Ł den Ă€r för stor! Blablabla! 44 mm tĂ€nk om det hade vart stort đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ˜‰đŸ˜‰
Äeeeee fyfan, vĂ€ggklocka det dĂ€r! Diesel mr Daddy har ingen chans! đŸ˜˜â€đŸ€™
 

DrDre

Patek
Grymma lÀnkar bÄda tvÄ.
GÄr i tankarna pÄ att köpa min brors Frecce Tricolori men kan inte bestÀmma mig.
1635257038589.jpeg
Jag tycker att den Àr jÀkligt cool. En av klassikerna bland UFO-chronomaterna. Tycker man att det blir lite "för mycket" pÄ lÀnk sÄ passar Àven ett svart band i haj (vanligt pÄ den tiden dÄ dessa sÄldes) vÀldigt bra. SÄ jag sÀger köp! (givet det vanliga givetvis, att pris, skick osv Àr OK).
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att den Àr jÀkligt cool. En av klassikerna bland UFO-chronomaterna. Tycker man att det blir lite "för mycket" pÄ lÀnk sÄ passar Àven ett svart band i haj (vanligt pÄ den tiden dÄ dessa sÄldes) vÀldigt bra. SÄ jag sÀger köp! (givet det vanliga givetvis, att pris, skick osv Àr OK).
HÄller med angÄende haj. Körde nÀstan bara min pÄ orginal-haj

20210402_134223.jpg
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att den Àr jÀkligt cool. En av klassikerna bland UFO-chronomaterna. Tycker man att det blir lite "för mycket" pÄ lÀnk sÄ passar Àven ett svart band i haj (vanligt pÄ den tiden dÄ dessa sÄldes) vÀldigt bra. SÄ jag sÀger köp! (givet det vanliga givetvis, att pris, skick osv Àr OK).
Ja visst Àr den cool helt klart.
Skick och pris Àr ocksÄ rimligt sÄ jag ska fundera pÄ saken.
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Hello! Nu kliar det pÄ tok för mycket för att lÄta bli. Har lÀnge sneglat pÄ en chronomat (runt -90 talet, gÀrna frÄn -87) och ser flertalet fina pÄ chrono24. Har inte koll pÄ alla referenser men om jag förstÄtt det rÀtt Àr 81950 en jag bör sikta in pÄ. NÄgot man bör se upp med kring dessa, tÀnker urverk eller speciella Ärsmodeller? Vill ocksÄ ha den ikoniska rouleauxlÀnken, kunde den vÀljas till samtliga 81950? SlÀnger in en lÄnad bild för lite fÀrg till frÄgan :)
Tack pÄ förhand!
778F3433-AC8B-4703-A0D2-923384A8C329.png
 

Matte1970

Cartier
Var och kollade pÄ tvÄ stycken Breitling Chronomat Evolution two one vit urtavla.
Åkte 20 mil t.or. för en av klockorna. DĂ€r var serienumret bortslipat, samt att datumfönstret inte Ă€ndrade tid förrĂ€n kl 01:30, alltsĂ„ en och en halv timme för sent.

Den andra klockan 60 mil, exakt likadan, hade samma problem med datumet som inte Àndrades förrÀn kl 07:30.

Har haft mÀngder med olika Breitlings, men aldrig stött pÄ detta problemet. VÄgade inte slÄ till dÄ man inte vet vad det beror pÄ eller om det Àr annat fel pÄ den ocksÄ.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hello! Nu kliar det pÄ tok för mycket för att lÄta bli. Har lÀnge sneglat pÄ en chronomat (runt -90 talet, gÀrna frÄn -87) och ser flertalet fina pÄ chrono24. Har inte koll pÄ alla referenser men om jag förstÄtt det rÀtt Àr 81950 en jag bör sikta in pÄ. NÄgot man bör se upp med kring dessa, tÀnker urverk eller speciella Ärsmodeller? Vill ocksÄ ha den ikoniska rouleauxlÀnken, kunde den vÀljas till samtliga 81950? SlÀnger in en lÄnad bild för lite fÀrg till frÄgan :)
Tack pÄ förhand!
778F3433-AC8B-4703-A0D2-923384A8C329.png
Inget speciellt att tÀnka pÄ förutom skick. Visarna ska inte ha B:et om du vill ha ursprungliga, mÄnga Àr servade och har fÄtt nyare visare. Verket Àr vanligt 7750, inget fancy, en traktor. Men serienumret Àr omöjliga att pinpointa exakt Är runt dÀr, sÄ försök hitta en med cert frÄn 87 sÄ vet du iallafall att klockan Àr köpt dÄ.
 

Boozer_87

Panerai
Pagoldhs ur i Skövde kör 30% pĂ„ Ă„terstĂ„ende Brattar i "lager", inga jag ropar hej över men Ă€ndĂ„ kanske vĂ€rt att nĂ€mna. Kika insta om ni Ă€r nyfikna, var vĂ€l runt ca 10 st. 👊
 

Acey99

Omega
Var och kollade pÄ tvÄ stycken Breitling Chronomat Evolution two one vit urtavla.
Åkte 20 mil t.or. för en av klockorna. DĂ€r var serienumret bortslipat, samt att datumfönstret inte Ă€ndrade tid förrĂ€n kl 01:30, alltsĂ„ en och en halv timme för sent.

Den andra klockan 60 mil, exakt likadan, hade samma problem med datumet som inte Àndrades förrÀn kl 07:30.

Har haft mÀngder med olika Breitlings, men aldrig stött pÄ detta problemet. VÄgade inte slÄ till dÄ man inte vet vad det beror pÄ eller om det Àr annat fel pÄ den ocksÄ.
TrĂ„kigt & höra att du ödslat bĂ„de tid & energi pĂ„ klockor som inte motsvarat dina förvĂ€ntningar. 😡
Var de ovanligt "billiga"?
Hur kommer det sig att du inte kollade upp klocka #2 bĂ€ttre innan du Ă„kte 60 mil mtp fadĂ€sen med #1?? đŸ€”
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Inget speciellt att tÀnka pÄ förutom skick. Visarna ska inte ha B:et om du vill ha ursprungliga, mÄnga Àr servade och har fÄtt nyare visare. Verket Àr vanligt 7750, inget fancy, en traktor. Men serienumret Àr omöjliga att pinpointa exakt Är runt dÀr, sÄ försök hitta en med cert frÄn 87 sÄ vet du iallafall att klockan Àr köpt dÄ.
Tack sÄ mycket för input och bra tips kring visarna! Ja, försöker hitta en med cert men de vÀxer tyvÀrr inte pÄ trÀd.
 

DrDre

Patek
Tack sÄ mycket för input och bra tips kring visarna! Ja, försöker hitta en med cert men de vÀxer tyvÀrr inte pÄ trÀd.

NĂ„gra andra saker att kolla upp:

Antireflexbehandlingen kan ibland vara avskavd. VÀnd och vrid pÄ klocka i lite olika ljus sÄ ser du det.

Kronhalsen Àr (om jag har förstÄtt det rÀtt) integrerad i boetten sÄ om den Àr sliten mÄste hela boetten bytas (dyrt). Jag Àr dock lite osÀker om det gÀller alla 80- och 90-talare, men kolla det för sÀkerhets skull.

Om du vÀljer en variant med gulddetaljer (klackar och knappar/krona), ta en extra titt pÄ dem. De Àr förgyllda och Àr ofta lite skavda.
 
Topp