• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

81D66763-CF8D-471C-824E-5EFC3EFA74DC.jpeg
Dagens :)

Läcker klocka... min är betydligt nyare, bara 29 år gammal men still going strong :)

IMG_0842.JPG

Ska jag vara ärlig så är jag lite osäker på exakt hur gammal min är. Den är uppenbarligen en tidig variant pga visarna och den har även parallella referensnummer (både 81xxx och A13xxx), så någonstans mellan 1988-1991 tror jag.

Ska jag vara ärlig så är jag lite osäker på exakt hur gammal min är. Den är uppenbarligen en tidig variant pga visarna och den har även parallella referensnummer (både 81xxx och A13xxx), så någonstans mellan 1988-1991 tror jag.
Vet inte när min är tillverkad men jag köpte den ny 1992 eller om det var 93. Tiden går :)

Vet inte när min är tillverkad men jag köpte den ny 1992 eller om det var 93. Tiden går :)
Inköpskvitto (eller man själv köpte den) verkar vara det enda säkra sättet att veta exakt hur gammal modellen är. Har du bytt visare på din ngn gång vid service? Vad har den för referens? Min har, som sagt dubbla, 81611 och A13019.

Inköpskvitto (eller man själv köpte den) verkar vara det enda säkra sättet att veta exakt hur gammal modellen är. Har du bytt visare på din ngn gång vid service? Vad har den för referens? Min har, som sagt dubbla, 81611 och A13019.
Bara servat en gång men vet inte om dom bytte visare. Ska kolla referensen, ligger några papper och kvitton i original lådan

Har nu åkt långväga för 4 klockor, från Malmö till Gbg, Kristianstad, Linköping, och nu senast idag Halmstad. Alla undanhåller fel. Två av klockorna hade bortslipade serienummer, och alla 4 hade trasig datumfunktion, trots att alla sagt att klockorna fungerat perfekt. Man blir rätt trött på oärliga säljare. Suck...
Vem köper en dyr klocka för över 50k med bortslipade serienummer. Luktar stulet lång väg. Dock ingen här på KS, utan Blocket vill jag vara tydlig med.

Senast ändrad:
Har nu åkt långväga för 4 klockor, från Malmö till Gbg, Kristianstad, Linköping, och nu senast idag Halmstad. Alla undanhåller fel. Två av klockorna hade bortslipade serienummer, och alla 4 hade trasig datumfunktion, trots att alla sagt att klockorna fungerat perfekt. Man blir rätt trött på oärliga säljare. Suck...
Vem köper en dyr klocka för över 50k med bortslipade serienummer. Luktar stulet lång väg.
- Var klockorna utannonserade på KS, annars var? Vad var det för modell/modeller?

- Var klockorna utannonserade på KS, annars var? Vad var det för modell/modeller?
Nä, det var Blocket. Två stycken var Chronomat Evolution Two tone vit urtavla, en var en Chronomat 44 mm two tone vit urtavla.
Själv hade jag skämts om jag hade låtit någon köra 120 mil för att köpa min klocka sedan låtsas jag som ingenting när serienummer är borta och datumet fungerar inte som det skall. Men hellre betala tågbiljetter för några hundringar än att göra ett dumt köp. Det är ju i princip omöjligt att sälja en klocka utan serienummer. Klart det kan finnas någon som är klantig att råka polera bort det, men det känns osannolikt.

Nä, det var Blocket. Två stycken var Chronomat Evolution Two tone vit urtavla, en var en Chronomat 44 mm two tone vit urtavla.
Själv hade jag skämts om jag hade låtit någon köra 120 mil för att köpa min klocka sedan låtsas jag som ingenting när serienummer är borta och datumet fungerar inte som det skall. Men hellre betala tågbiljetter för några hundringar än att göra ett dumt köp. Det är ju i princip omöjligt att sälja en klocka utan serienummer. Klart det kan finnas någon som är klantig att råka polera bort det, men det känns osannolikt.
- Väldigt tråkigt för dig 🙁. Tyvärr verkar det vara mycket skräp på Blocket, men ganska ovanligt med datumtrassel på 7750-verk. Borttaget serienummer känns ju också fel.
Hoppas du hittar nåt bra!

Jag är inte helt förvånad. Serienummer kan man ju dock se på foton, så be om det i förväg nästa gång kanske?

En timme innan eller efter beror lite på hur urmakarna ställt in det. Men ändrar de kl 7 eller 8 är ju inte så kul direkt. Ovanligt att fyra på rad gör så.

En timme innan eller efter beror lite på hur urmakarna ställt in det. Men ändrar de kl 7 eller 8 är ju inte så kul direkt. Ovanligt att fyra på rad gör så.
Ett 7750 ska alltid växla prick 24:00.
Det är ingen inställning som en urmakare ställer in.
Däremot är det väldigt, väldigt vanligt att datummekanismen är skadad, antingen helt defekt eller en böjd arm på datumbytarhjulet.
Det händer om man försöker snabbställa datumet mellan 21.00 och cirka 04.00.
Se denna länk: https://watchguy.co.uk/valjoux-7750-terminal-date-change-feature/

Jag har upplevt på en del 90-2000-tals chronomater genom åren att om man ska ställa datumet och det är väldigt nära efter att det slagit över 24.00-02.00 när klockan "stannat" då kan "snabbyte" av datumet kärva lite, men har man "vevat" fram klockan lite till typ 04-05 så funkar det fint. Har dock väldigt få erfarenheter att det inte ställer om vid 24.00 😁 mycket "hittepåord" nu men är trött, mätt och har avnjutit livet 🤣

Ett 7750 ska alltid växla prick 24:00.
Det är ingen inställning som en urmakare ställer in.
Däremot är det väldigt, väldigt vanligt att datummekanismen är skadad, antingen helt defekt eller en böjd arm på datumbytarhjulet.
Det händer om man försöker snabbställa datumet mellan 21.00 och cirka 04.00.
Se denna länk: https://watchguy.co.uk/valjoux-7750-terminal-date-change-feature/
Ska och ska, det är en ren inställnings/justeringfråga. Man kan få ett 7750 att växla prick, men det är ingen självklarhet att alla är så. Vissa klockor är inte ens det som nya då märkena har varierande QC/finjustering. Breitling brukar leverera sina klockor med en bra datumväxling, men även här har jag bett urmakaren korrigera det lite när jag inte varit helt nöjd.

Du kan läsa mer om saken här, eller fråga vem som helst som har lite koll på 7750. :)

Att det kan gå sönder om man snabbändrar datumet manuellt medans växlingen är igång är en annan sak.

Senast ändrad:
Ska och ska, det är en ren inställnings/justeringfråga. Man kan få ett 7750 att växla prick, men det är ingen självklarhet att alla är så. Vissa klockor är inte ens det som nya då märkena har varierande QC/finjustering. Breitling brukar leverera sina klockor med en bra datumväxling, men även här har jag bett urmakaren korrigera det lite när jag inte varit helt nöjd.

Du kan läsa mer om saken här, eller fråga vem som helst som har lite koll på 7750. :)

Att det kan gå sönder om man ändrar datumet manuellt medans växlingen är igång är en annan sak.
Toleransen på skiftet är väl någonstans runt 5min från midnatt.
Det handlar egentligen bara om hur noggrann man är med visarsättningen.

Tror alla mina hundratals timmar med 775x på arbetsbänken, bland annat hos Breitling är fullt tillräckligt för att ha lite koll på verket. I all välmening. :)

Tror alla mina hundratals timmar med 775x på arbetsbänken, bland annat hos Breitling är fullt tillräckligt för att ha lite koll på verket. I all välmening. :)
Då hittar bara de breitling-urmakare som hjälper mig bara på då. ;) Faktiskt beror det på hur de har ställt visarna som du säger, vilket du även kan läsa i länken jag bifogade. Justeringen är inte alltid perfekt hos alla märken och om du är urmakare så vet du detta. Många diffar redan från fabrik, och en urmakare kan med enkelhet justera detta. Breitling brukar inte diffa, men det händer.

Toleransen på skiftet har inte med detta att göra öht. Har du ställt visarna "fel" så kan toleransen vara helt spot on, det spelar liksom ingen roll, den växlar över som du har satt det.

Tidigare var Breitling inte lika noggranna med detta, alltså 20-30 år sedan, med då ganska basic ojusterade 7750. Då kunde det diffa rejält med fabriksjusteringen att visare och växling ska synka. Allt handlar om justering och noggrannhet.

Att du blandar ihop det med att förstöra mekanismen när man ställer datumet när växlingen är igång är lite märkligt om du har jobbat hundratals timmar och hos Breitling. I alla välmening. ;)

Plus måste jag påpeka att många här köper klockor från olika obskyra platser i världen som fått sig service någon gång av urmakaren "på hörnet" där inte visarsättning och justering alltid är spot on. Hänt mig många gånger, speciellt gamla ufon. Då fixar en normal urmakare detta med enkelhet (du också då antar jag?) och det betyder inte att det är fel på klockan eller datumfunktionen i sig, utan en ren justeringsgrej :).

Plus måste jag påpeka att många här köper klockor från olika obskyra platser i världen som fått sig service någon gång av urmakaren "på hörnet" där inte visarsättning och justering alltid är spot on. Hänt mig många gånger, speciellt gamla ufon. Då fixar en normal urmakare detta med enkelhet (du också då antar jag?) och det betyder inte att det är fel på klockan eller datumfunktionen i sig, utan en ren justeringsgrej :).
Ja, låt oss enas i att om det inte växlar runt midnatt så är det inte rätt. Enklast så. :happyhappy:

Ja, låt oss enas i att om det inte växlar runt midnatt så är det inte rätt. Enklast så. :happyhappy:
Absolut. Men låt oss också enas om att klockan inte behöver vara trasig för att datumet växlar någon timme fel, utan det är oftast bara att ta in den till närmaste uris och be de justera det för en mindre peng. Växlar den t ex alltid som den skall men på fel tid, så är det sannolikt inget trasigt. Det var min poäng i det hela. :)

Tillbaka
Topp