• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

DrDre

Patek
De Àndrar inte datumen kl 00:00. Man har alltsÄ Àndrat datum manuellt vid fel tillfÀlle sÄ man har förstört nÄgot, har jag fÄtt förklarat för mig.

Jag tror att det Àr sÄ att man med 7750 bör undvika att stÀlla om datumet nÀr klockan Àr runt 12.00 för att undvika just att man förstör ngt. Det var dock vÀldigt lÀnge sedan jag lÀste det, men det borde gÄr att fÄ fram via google.
 

Acey99

Omega
Jag har köpt ca 20 olika Breitling genom Ären och ALDRIG haft ett enda problem. Nu 4 pÄ raken som inte bara har ett fel utan flera.
LÄter ju helt otroligt konstigt! Trist om serienumren tagits bort medvetet, men kan ju ha försvunnit i samband med för hÄrd polering??:(
Kan ev. slĂ€ppa min Evo TT med synligt serienummer och datum som vĂ€xlar korrekt 👍
Skicka DM om du Àr intresserad!
 

Matte1970

Cartier
Ett 7750 ska alltid vÀxla prick 24:00.
Det Àr ingen instÀllning som en urmakare stÀller in.
DÀremot Àr det vÀldigt, vÀldigt vanligt att datummekanismen Àr skadad, antingen helt defekt eller en böjd arm pÄ datumbytarhjulet.
Det hÀnder om man försöker snabbstÀlla datumet mellan 21.00 och cirka 04.00.
Se denna lÀnk: https://watchguy.co.uk/valjoux-7750-terminal-date-change-feature/
Exakt. Alla mina klockor Àndrar datum exakt kl 00:00.
 

Matte1970

Cartier
LÄter ju helt otroligt konstigt! Trist om serienumren tagits bort medvetet, men kan ju ha försvunnit i samband med för hÄrd polering??:(
Kan ev. slĂ€ppa min Evo TT med synligt serienummer och datum som vĂ€xlar korrekt 👍
Skicka DM om du Àr intresserad!

Ska och ska, det Àr en ren instÀllnings/justeringfrÄga. Man kan fÄ ett 7750 att vÀxla prick, men det Àr ingen sjÀlvklarhet att alla Àr sÄ. Vissa klockor Àr inte ens det som nya dÄ mÀrkena har varierande QC/finjustering. Breitling brukar leverera sina klockor med en bra datumvÀxling, men Àven hÀr har jag bett urmakaren korrigera det lite nÀr jag inte varit helt nöjd.

Du kan lÀsa mer om saken hÀr, eller frÄga vem som helst som har lite koll pÄ 7750. :)

Att det kan gÄ sönder om man snabbÀndrar datumet manuellt medans vÀxlingen Àr igÄng Àr en annan sak.
NÀr jag var inne pÄ den lokala urmakaren i Malmö sÄ sade de att det var en helservice för att fÄ rÀtt pÄ datumet. FörstÄr ju att de gÀrna vill sÀlja in en helservice för en sisÄdÀr 10-15000 kr, men man kan ju tycka att en urmakare pÄ en finare urbutik klarar av att göra nÄgot sjÀlv och inte behöva skicka ivÀg klockan i flera mÄnader för en sÄdan banal sak, kan jag tycka.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
NÀr jag var inne pÄ den lokala urmakaren i Malmö sÄ sade de att det var en helservice för att fÄ rÀtt pÄ datumet. FörstÄr ju att de gÀrna vill sÀlja in en helservice för en sisÄdÀr 10-15000 kr, men man kan ju tycka att en urmakare pÄ en finare urbutik klarar av att göra nÄgot sjÀlv och inte behöva skicka ivÀg klockan i flera mÄnader för en sÄdan banal sak, kan jag tycka.
Det kan ju vara sÄ att din datummekanism Àr skadad? Omöjligt att veta för en lekman. Men funkar datumet perfekt pÄ samma (felaktiga) tidpunkt varje dygn lÀr det inte vara nÄgot fel. KÀrvar det dÀremot, fastnar, inte alltid slÄr över osv lÀr det vara skadat.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
NÀr jag var inne pÄ den lokala urmakaren i Malmö sÄ sade de att det var en helservice för att fÄ rÀtt pÄ datumet. FörstÄr ju att de gÀrna vill sÀlja in en helservice för en sisÄdÀr 10-15000 kr, men man kan ju tycka att en urmakare pÄ en finare urbutik klarar av att göra nÄgot sjÀlv och inte behöva skicka ivÀg klockan i flera mÄnader för en sÄdan banal sak, kan jag tycka.
Kan ocksÄ vara sÄ att han inte vÄgar mecka med visarna. Breitlings visare Àr ökÀnda för att ibland sitta stenhÄrt. Ibland gÄr de sönder. Har han inga nya dÄ, eller inte kan bestÀlla nya om han inte Àr AD, sÄ blir det problem. Tror mÄnga sÀger nej till smÄfix pÄ grund av denna risk.
 

Matte1970

Cartier
Kan ocksÄ vara sÄ att han inte vÄgar mecka med visarna. Breitlings visare Àr ökÀnda för att ibland sitta stenhÄrt. Ibland gÄr de sönder. Har han inga nya dÄ, eller inte kan bestÀlla nya om han inte Àr AD, sÄ blir det problem. Tror mÄnga sÀger nej till smÄfix pÄ grund av denna risk.
Man kan ju tycka att en AD för just Breitling borde göra just det, smÄjobb, eftersom de inte gör fullservice pÄ dem. DÄ agerar de ju bara försÀljare.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Man kan ju tycka att en AD för just Breitling borde göra just det, smÄjobb, eftersom de inte gör fullservice pÄ dem. DÄ agerar de ju bara försÀljare.
Har de inte nivÄ2-certifiering pÄ service sÄ kan de kanske inte bestÀlla visare om det behövs. TyvÀrr. Breitling har inte sÄ mÄnga ADs kvar som fÄr göra fullservice.
 

Jglgbg

Cartier
F8B5D58C-163F-4A83-8091-A9F0D1001615.jpeg

Är enda sĂ€ttet pĂ„ en A23322 för att stĂ€lla datum att vrida timvisaren fram och tillbaka kl. 20.00-02.00? Om jag rĂ„kat fĂ„ fel datum Ă€r det bara att lĂ€gga en kvart pĂ„ att fixa det? 😃
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Detta Ă€r kanske inte konstigt, men schysst vĂ€rdering av breitling sjĂ€lva, frĂ„n deras trade-in service dĂ€r privatpersoner sĂ€ljer/köper varandras klockor 😋
Vet inte mÄnga andra som nu sÀljs för över listpris utöver denna, bortsett frÄn gamla vintageUr
Screenshot_20211202-115432_Chrome.jpg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Detta Ă€r kanske inte konstigt, men schysst vĂ€rdering av breitling sjĂ€lva, frĂ„n deras trade-in service dĂ€r privatpersoner sĂ€ljer/köper varandras klockor 😋
Vet inte mÄnga andra som nu sÀljs för över listpris utöver denna, bortsett frÄn gamla vintageUr
Screenshot_20211202-115432_Chrome.jpg
Jag kollade pĂ„ skoj om de fanns nĂ„gra top time till salu, snustorrt, allt sĂ„lt, Bratte nĂ€sta Rolex ? Mössan i handen hos AD
.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle satsa mina pengar pÄ det ocksÄ. Vet du nÄgot ytterligare?
Att Fredrik pĂ„ Breitling sa till mig att det skulle vara just en Top Time 😆

Edit:
PÄ eventet i Norge de höll för nÄgon vecka sen hade de triumphloggan tillsammans med breitling pÄ en helt ny poster, vet inte om det har visats upp tidigare. Men inget annat kopplat till just den
 
Topp