Hello friends. En frĂ„ga till er rutinerade; har ni nĂ„got speciellt verktyför att plocka loss och sĂ€tta tillbaka lĂ€nken, typ en sĂ„n dĂ€r âBergeonpincettâ. KĂ€nns som att jag kommer slakta bandhornen om jag ska byta band/lĂ€nk lite dĂ„ och dĂ„âŠ
Aldrig fastnat för den dĂ€r âpincettenâ riktigt, kör oftast Bergeons 6767 (med F-klyka som Ă€r den mindre varianten).
Det Àr nog mer en vanesak/smaksak vad man trivs med bÀst. Men första gÄngen jag byter pÄ en ny klocka, innan man vet hur den beter sig, hur tajt ÀndlÀnkarna sitter och hur bandstiften Àr utformade etc sÄ kör jag alltid maskeringstejp pÄ utsatta stÀllen sÄ att risken för skador minimeras. Det tipset fick jag av en vÀnlig forummedlem nÀr jag stÀllde samma frÄga efter att ha köpt en finare klocka hÀr första gÄngen och har rÀddat mig mÄnga gÄnger.
Ett bra tips Àr ocksÄ att trÀna pÄ en eller helst flera klockor som du inte Àr sÄ noga med om de blir lite repiga tills du fÄr upp vanan. Hade vÀldigt svÄrt till en början och var en osÀkerhet varje gÄng om man skulle rÄka slinta och repa nÄgot men till slut fÄr man till det och hittar kÀnslan sÄ man kÀnner sig trygg.
Samma gÀller vid lÀnkkortning, innan man kommit igenom en massa lÀnkvarianter med olika skruvar med och utan loctite, olika sorters stift, smÄ kragar och andra speciallösningar sÄ Àr det lite rysk roulette och det gÀller att skydda kÀnsliga ytor Àven dÀr om man kan.
NÀsta tips som hjÀlpt mycket speciellt vid lÀnkkortning Àr att ha en bra lupp sÄ att man kan se ordentligt hur saker sitter ihop och till exempel se redan innan man drar pÄ och förstör en skruv att man behöver en tjockare eller tunnare mejsel.
Med tanke pÄ att det inte Àr ovanligt att klockorna nÄn gÄng skickas vidare till andra forummedlemmar sÄ Àr det ju trevligt att de Àr i sÄ bra skick som möjligt. Sen kan man ju alltid lÀmna till uris om man Àr osÀker men hur kul Àr det?