• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Jag vet inte, men jag tror det. Min uppfattning (allt annat lika) Àr att siffror Àr mer eftertraktade Àn streck och att blÄ Àr mer eftertraktade Àn svarta. (Och att gen 3 Àr mer eftertraktad Àn 1 och 2). Skillnaderna (tror jag) Àr dock sÄ smÄ att det viktigaste Àr de andra faktorerna som du nÀmner (skick, glaset, servicebehov etc).

En ren allmÀn reflektion nÀr det kommer till chronomater (ufo) Àr att prisskillnaderna Àr relativt smÄ jÀmfört med vad man fÄr för pengarna. Dvs för relativt sett lite extra pengar sÄ fÄr man ngt vÀldigt mkt mer attraktivt. För ca 10-12 tkr extra gÄr man frÄn ett rÀtt tufsigt ex med kanske skavda förgyllda klackar till t.ex. ngn av deras Special editions, Blackbirds, Yachttimer, ngn riktigt riktigt tidig variant etc. Skillnaden borde vara större (tycker jag).

Jag köpte nedanstÄende Bluebird (inkl gummi och lÀnk) för ett par Är sedan men lÀmnade tillbaka den dÄ den bl.a. var lite skavd och AR:en var lite skadad och köpte istÀllet en söndagskörd (nÀstan nyskick frÄn första Àgaren) Blackbird gen 1 för samma pengar. Jag Àr nöjd med det valet.

E28B7661-8AF3-4713-86BA-A344372A91B2.jpeg

39633ABB-8EE5-479C-8AB5-FFE716B95D15.jpeg

HÄller inte med dig. Skulle vÀlja version 3 med siffror före skick och tillbehör. SÄ lÀnge det var lÀnk. Den modellen Àr distinkt olik dem tidigare, en annan klocka kan man sÀga. Och dÀrefter att den Àr svÄr att fÄ tag i och dyrare.

HÄller inte med dig. Skulle vÀlja version 3 med siffror före skick och tillbehör. SÄ lÀnge det var lÀnk. Den modellen Àr distinkt olik dem tidigare, en annan klocka kan man sÀga. Och dÀrefter att den Àr svÄr att fÄ tag i och dyrare.

Jag hÄller med dig om att gen 3 Àr en annan klocka. Vissa rÀknar den inte ens som en chronomat. Boetten Àr annorlunda och vridringen Àr tjockare. Det kÀnns mer nÀr man hÄller den i handen Àn vad som framgÄr av bilder. Gen 3 kÀnns som en modern/ny klocka medan gen 1 och 2 kÀnns som en semi-vintage/90-tals modell. BÄda har sin charm men kÀnslan Àr helt annorlunda.

NÀr det kommer till skick vs pris, sÄ tycker jag att skick Àr viktigt. I t.ex. mitt fall ovan (den gen 3 Bluebird pÄ lÀnk som jag lÀmnade tillbaka), sÄ köpte jag den för en bit under 20 (utan box och papper), men dÄ hade den rÀtt mycket smÄ jack (inte charmiga repor utan av typen som stör borstningen och de bearbetade detaljerna) och glaset hade skador pÄ AR:en (det sÄg ut som det var diskmedel pÄ det). För att fÄr ordning pÄ den sÄ skulle jag skulle jag behöva skicka den pÄ service till ett service center dÄ den mÄste poleras (Àven lÀnken) dÄ en sÄdan poleringn kan inte utföras av den lokala urmakaren. OvanpÄ det behövde glaset bytas. Det skulle uppskattningsvis kosta 10tkr (kanske lite mer mtp att lÀnken nog Àr lite knepig att polera). Helt plötsligt har alltsÄ klockans pris hoppat upp 50% innan jag ens kan anvÀnda börja anvÀnda den och dÄ Àr den ÀndÄ polerad (vilket aldrig blir lika bra som opolerat). DÀrför tycker jag att man bör vÀga in skick (och kostnaden för att ÄtgÀrrda det) i priset.

Är inte siffror pĂ„ urtavlan Ă€n streckindex mer eftertraktad?
Jo absolut, för att inte tala om blÄ tavla och matchande utc :) SkÀmt Äsido, kul att det finns ett nyvaknat(?) intresse för dessa - de var ju, milt sagt, ute i kylan under mÄnga Ät efter storhetstiden pÄ 90 / 00 talen.

Bilagor

• 1E03E548-B319-4E9E-823B-2AB19BCC45C6.jpeg
    1E03E548-B319-4E9E-823B-2AB19BCC45C6.jpeg
    519.4 KB · Visningar: 7
Jo absolut, för att inte tala om blÄ tavla och matchande utc :) SkÀmt Äsido, kul att det finns ett nyvaknat(?) intresse för dessa - de var ju, milt sagt, ute i kylan under mÄnga Ät efter storhetstiden pÄ 90 / 00 talen.

Ja, inom Blackbird-gruppen sÄ tickar den dÀr av alla de rÀtta boxarna. JÀkligt cool.

Ska man försöka att skoja till det ytterligare Àn det, sÄ Àr det ngn Ltd Ed som gÀller. Som t.ex. Blue Impulse (om den nu kan rÀknas som Blackbird?) eller Lancaster men dessa ser man nÀsta aldrig ute pÄ marknaden.

2FD38D07-F8DE-4649-BE33-73433EA06EFD.jpeg

6836545F-6894-45CD-8C5E-25F66C6A9020.jpeg

Tillbaka
Topp