• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Ja det Àr ju den vÀgen du ska gÄ, du ska inte köpa Breitling via en AD. Eller nÄgon annan klocka heller för den delen. Finns i min vÀrld ingen anledning att betala premium pris hos en AD nÀr du fÄr klockan i nyskick via en grÄhandlare i vÀrlden till 60% av priset. Vad Àr det du betalar för, den snorkiga attityden och en avslagen expresso...
Vissa tycker det kÀnns lyxigt med att besöka en AD och köpa sin klocka dÀr, efter mina tvÄ senaste besök pÄ Nymans sÄ kÀnner jag rent spontant jag gÀrna stÄr över den "lyxen"...
Men det finns trevliga AD’s 😊som nog gör vad de kan pĂ„ dinkor, avseende pris, Erikson ur i Sumpan tex, sedan finns det sĂ„klart snorkiga AD’s, men de brukar ha annan range Ă€n Brattar, inte fn skulle jag vilja jobba dĂ€r heller o svara pĂ„ frĂ„gan om stĂ„l Rollar 100 ggr om dgn, kanske delsvar till snorkighet

Men det finns trevliga AD’s 😊som nog gör vad de kan pĂ„ dinkor, avseende pris, Erikson ur i Sumpan tex, sedan finns det sĂ„klart snorkiga AD’s, men de brukar ha annan range Ă€n Brattar, inte fn skulle jag vilja jobba dĂ€r heller o svara pĂ„ frĂ„gan om stĂ„l Rollar 100 ggr om dgn, kanske delsvar till snorkighet

Ja det finns bra AD, jag kÀnner till totalt tre stycken i Sthlm. Erikson i Sundbyberg, Svante i Globen och KG Urmakeri pÄ Folkungagatan.

Ja det finns bra AD, jag kÀnner till totalt tre stycken i Sthlm. Erikson i Sundbyberg, Svante i Globen och KG Urmakeri pÄ Folkungagatan.
HĂ„ller med och Ägaren pĂ„ Franks har vart ok med mig vart fall, vet att det rĂ„der delade meningar om, jag köpte en Rolle och en AP samtidigt hos Nymans, det var 2 besök, första o sista o Ă€ndĂ„ slanta jag upp en del, vart fall i min bok, hade dock jeans, t shirt o som vanligt, en fet general under lĂ€ppen ( vad Ă€r det för fel med det by the way ? ..)

HĂ„ller med och Ägaren pĂ„ Franks har vart ok med mig vart fall, vet att det rĂ„der delade meningar om, jag köpte en Rolle och en AP samtidigt hos Nymans, det var 2 besök, första o sista o Ă€ndĂ„ slanta jag upp en del, vart fall i min bok, hade dock jeans, t shirt o som vanligt, en fet general under lĂ€ppen ( vad Ă€r det för fel med det by the way ? ..)

Franks kan vara helt OK sÄ lÀnge dem inte Àr för stressade. Dem har vÀldigt mycket turister i sin butik vilket givetvis genererar en del pengar. Nymans sÀtter jag inte min fot pÄ igen, personalen Àr överlag helt skev.

+1 pÄ lÀnk.
Gillar normalt inte helt polerade lÀnkar men tycker att (1) den Àr otroligt bekvÀm och (2) Àr fantastiskt snygg till klockan.
Sedan Àr jag iofs en lÀnk-kille och bÀr typ alla mina klockor pÄ lÀnk.
618C840D-4904-4801-81AA-09A00990F2B4.jpeg
Just nu Àr navitimern inget för mig men ge det ett Är till sÄ kommer den vara det. Jag vet att min smak blir svÄrare och svÄrare. MÀrklig insikt.

Inte dum alls. Fint med 200m, dĂ„ fĂ„r den allt plaska lite i sommar. Behöver dock ett gĂŒmmi nu. @Hans B 1955 tjatar om ett gult men jag vet inte, inte lika ungdomlig som honom.
20220314_123657-02.jpeg
Hade varit frĂ€nt med ett rött gummi för att matcha de röda detaljerna sĂ„klart😉 Med det sagt sĂ„ hade jag nog varit trĂ„kig och tagit ett svart gummi Ă€ndĂ„ om jag satt i din sits.

Hade varit frĂ€nt med ett rött gummi för att matcha de röda detaljerna sĂ„klart😉 Med det sagt sĂ„ hade jag nog varit trĂ„kig och tagit ett svart gummi Ă€ndĂ„ om jag satt i din sits.
Rena rama julafton mitt pÄ sommarn, ja, varför inte! Men som du sÀger, svart fungerar alltid. Tror det blÄ gummit kan bli fint ocksÄ.

Just nu Àr navitimern inget för mig men ge det ett Är till sÄ kommer den vara det. Jag vet att min smak blir svÄrare och svÄrare. MÀrklig insikt.
För nĂ„got/nĂ„gra Ă„r sedan sĂ„g inte jag heller mig som en navitimer-kille, men nu Ă€r jag i en fas dĂ€r jag gillar klassiker som Ă€ndĂ„ inte syns överallt. DĂ€r passar navitimern (mig) perfekt. Vi fĂ„r vĂ€l se om du den vĂ€gen kommer vandra ocksĂ„ 🙂

NÄgon som vet om man kan fÄ tag pÄ en rider (45 sek/min)? Antar att det Àr svÄrt att köpa hos en AD? Antar att de har de smÄ skruvarna Ätminstone?
IMG_35051.jpg

Senast Àndrad:
Okey kul nĂ€r det finns folk som Ă€r vĂ€ldigt duktiga pĂ„ specifika modeller! Jag har haft en breitling sen 2015 tror jag men det va en crosswind â˜ș

NÄgon som vet om man kan fÄ tag pÄ en rider (45 sek/min)? Antar att det Àr svÄrt att köpa hos en AD? Antar att de har de smÄ skruvarna Ätminstone?
IMG_35051.jpg

Jag skulle prova med en AD först. Visst gÄr det att leta pÄ ebay och kanske tom fÄ tag i ngt lite billigare men risken Àr vÀl att det blir mer strul Àn nytta. Det Àr en lite ovanlig modell sÄ risken att man fÄr fel (storlek, finish etc) nÀr man handlar sjÀlv pÄ Ebay Àr nog inte sÄ liten.

Haft igÄng kronografen i 60+ min och tyvÀrr verkar den enbart hoppa ca 0.50h per 1h i subdialen :(

20220316_130346.jpg
Det Àr ju inte sÄ mycket man kan göra utan att gÄ in i urverket, men har du provat att lÄta kronografen snurra pÄ sÄ att timvisaren (i subdialen) fÄr gÄ ett par varv? Det kanske kan vara sÄ att den kÀrvar lite eftersom den inte rör pÄ sig sÄ ofta. (Ren amatörgissning).

Det Àr ju inte sÄ mycket man kan göra utan att gÄ in i urverket, men har du provat att lÄta kronografen snurra pÄ sÄ att timvisaren (i subdialen) fÄr gÄ ett par varv? Det kanske kan vara sÄ att den kÀrvar lite eftersom den inte rör pÄ sig sÄ ofta. (Ren amatörgissning).
Är igĂ„ng med det nu, kĂ€nns som den fastnar i detta lĂ€get (varit igĂ„ng sedan förra bilden)
20220316_134427.jpg

Är igĂ„ng med det nu, kĂ€nns som den fastnar i detta lĂ€get (varit igĂ„ng sedan förra bilden)
20220316_134427.jpg
Trist. PÄ en ny klocka tÀnker man ju sig att kronografen skall fungera. Det Àr vÀl bara att lÀmna in pÄ garanti. Jag blev tvungen att testa min efter att ha lÀst detta. Den fungerar dock som tÀnkt. Bild efter 1,5 timma. Men den hoppar inte som minutvisaren utan flyttar sig sakta framÄt.
9C1C87D7-5C95-4F41-90F5-BE72E41884A7.jpeg

Trist. PÄ en ny klocka tÀnker man ju sig att kronografen skall fungera. Det Àr vÀl bara att lÀmna in pÄ garanti. Jag blev tvungen att testa min efter att ha lÀst detta. Den fungerar dock som tÀnkt. Bild efter 1,5 timma. Men den hoppar inte som minutvisaren utan flyttar sig sakta framÄt.
9C1C87D7-5C95-4F41-90F5-BE72E41884A7.jpeg
Ja, lite trist. Plockade ju ut den i mitten av Jan. De första 2-3 timmarna kommer den bara max 1h pÄ subdial, jag hade den igÄng sen över natten och nÀr jag gick upp stod den pÄ 9h, sÄ den verkar gÄ igÄng ordentligt men efter en tid.

Satte igÄng kronografen kl 06 imorse, nu stÄr timvisaren pÄ 1h och minutvisaren 23min, sÄ vi fÄr se nÀr den verkar vilja komma till liv igen (2h 23min egentligen).

Men blir nog en tripp för översyn ÀndÄ. Den funkade bra under första tiden iaf, sÄ nÄgot nytt mysko Àr det :(

Ja, lite trist. Plockade ju ut den i mitten av Jan. De första 2-3 timmarna kommer den bara max 1h pÄ subdial, jag hade den igÄng sen över natten och nÀr jag gick upp stod den pÄ 9h, sÄ den verkar gÄ igÄng ordentligt men efter en tid.

Satte igÄng kronografen kl 06 imorse, nu stÄr timvisaren pÄ 1h och minutvisaren 23min, sÄ vi fÄr se nÀr den verkar vilja komma till liv igen (2h 23min egentligen).

Men blir nog en tripp för översyn ÀndÄ. Den funkade bra under första tiden iaf, sÄ nÄgot nytt mysko Àr det :(
Vad lustigt (eller kanske snarare olustigt?) att den verkar fungera bÀttre efter ett tag. För att sedan gÄ för lÄngsamt igen i början. Finns sÀkert nÄgon som fattar mekaniken i ett B01 som kan förklara, men som icke-kunnig lÄter det som sagt var vÀldigt mÀrkligt. Definitivt lÀge att lÀmna in den.

Tillbaka
Topp