• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Absolut, för allt mellan 7 och 15k
.

SÄg dem, betyder ju inte att dem sÀljs för det. Jag ska inte försöka övertyga dig eller nÄgon annan. Men efter att ha sÄlt +40 olika Breitlings under Ären, och Àven jobbat pÄ AD. SÄ kan jag sÀga enligt mina erfarenheter att dem flesta idag inte ser UTC som nÄgot mervÀrde, det anses som vrÀkigt/dörrvakt och 90-tal, det blir för mycket helt enkelt.

Senast Àndrad:
Dagens
20220929_132724.jpg

VĂ€ldigt trevlig klocka. SĂ„ pass trevlig att jag börjat fundera pĂ„ att 'uppgradera' till en advantage eller evo. Är dock osĂ€ker pĂ„ storleken efter jag redan tycker att 40mm Ă€r ganska stort. Men dom skall visst bĂ€ras ganska litet!?!
Dom du nÀmner Àr ju större sÄklart! Men dom Àr lÀttburna ÀndÄ.
Evo’n Ă€r vĂ€l typ 52mm lugg till lugg, men tunn och ligger fint pĂ„ en ”plattare” handled

SnĂ€lla, lĂ„t den hamna inom trĂ„den, synd man e pank đŸ˜©

Tack! Tavlan Àr underbar ute i ljus :)

HÀrligt skick pÄ den tavlan! Vad rÀknar man med den skalan?
4BD68BD1-5C7B-4BFF-B4A2-B4CD5F315687.jpeg

Det Àr en sk. Decimal scale:
"Far less common than the tachymetre, the decimal bezel divides the minute into 100 parts allowing for the decimal conversion of time. Used primarily for industrial and scientific timing operations – to make calculations of time or cost prices – the decimal bezel is used in conjunction with the chronograph allowing you to measure and translate time into decimal values in a controlled environment. The classic example provided by Omega in its vintage Speedmaster manual describes a calculation to estimate the time taken to cut a screw. By starting the central seconds hand of the chronograph when the production-line worker picked up the screw and stopping it when he picked up the second screw, the overseer could come up with a decimal reading making life simpler when having to make longer calculations"

Hejsan alla kunniga!
PÄ grund av mitt jobb mÄste mina naglar vara korta. DÀrför fÄr jag ibland trubbel med att dra ut kronan pÄ vissa klockor, exempelvis pÄ den begagnade Chronomat Evo jag nyss köpt.
Finns det nÄgot verktyg till hjÀlp, som inte repar klockan?

Mvh OS

Köp denna sÄ har du aldrig det problemet :)

Utan att skÀmta för mycket, sÄ Àr vissa modeller skapta med lite svÄrare krona, och jag hade inte rekommenderat att anvÀnda nÄgot verktyg. DÄ skadar du sjÀlva kronan. Har du kollat att den inte behöver service eller byta krona. Skillnad pÄ svÄr och att den sitter för hÄrt.

Köp denna sÄ har du aldrig det problemet :)

Utan att skÀmta för mycket, sÄ Àr vissa modeller skapta med lite svÄrare krona, och jag hade inte rekommenderat att anvÀnda nÄgot verktyg. DÄ skadar du sjÀlva kronan. Har du kollat att den inte behöver service eller byta krona. Skillnad pÄ svÄr och att den sitter för hÄrt.
Jag ska ta den till handlare i morgon för koll, eftersom jag misstÀnker att kronan inte Àr helt som den ska.
Men jag har samma problem med Tissot Gentleman, vilken Àr ny.
Tack sÄ mycket för hjÀlpen. SÀrskilt ska jag tÀnka pÄ ditt tips med stor krona vid nÀsta köp., kanske Maurice Lacroix Eliros?

Jag ska ta den till handlare i morgon för koll, eftersom jag misstÀnker att kronan inte Àr helt som den ska.
Men jag har samma problem med Tissot Gentleman, vilken Àr ny.
Tack sÄ mycket för hjÀlpen. SÀrskilt ska jag tÀnka pÄ ditt tips med stor krona vid nÀsta köp., kanske Maurice Lacroix Eliros?
En klocka som tissot hade jag vÀnt pÄ upp och ner varje gÄng kronan skall tryckas ut. Du har en infasning dÀr, se bild, som Àr lÀttast att komma Ät frÄn baksidan. Tryck ut den med tummen.

Skruvad krona, för vattentÀthet, Àr ocksÄ oftast svÄrar Àn tex flygarklockor som bara behöver ett klick att hoppa ur.

Moderna klockor har en packning vid kronan, som gör dessa mindre kĂ€nsliga för smĂ„ stĂ€nk och lite vatten. Det Ă€r egentligen bara vintageklockor du inte bör tex handdiska och bĂ€ra samtidigt. Även om trenden Ă€r att marknadsföra alla klockor med sĂ„ hög vattentĂ€thet som möjligt, och dĂ„ ofta skruvad krona.

Lycka till med kontrollen.

72977E97-B854-4FE3-B9A9-91AC9D34A4DC.jpeg

En klocka som tissot hade jag vÀnt pÄ upp och ner varje gÄng kronan skall tryckas ut. Du har en infasning dÀr, se bild, som Àr lÀttast att komma Ät frÄn baksidan. Tryck ut den med tummen.

Skruvad krona, för vattentÀthet, Àr ocksÄ oftast svÄrar Àn tex flygarklockor som bara behöver ett klick att hoppa ur.

Moderna klockor har en packning vid kronan, som gör dessa mindre kĂ€nsliga för smĂ„ stĂ€nk och lite vatten. Det Ă€r egentligen bara vintageklockor du inte bör tex handdiska och bĂ€ra samtidigt. Även om trenden Ă€r att marknadsföra alla klockor med sĂ„ hög vattentĂ€thet som möjligt, och dĂ„ ofta skruvad krona.

Lycka till med kontrollen.

72977E97-B854-4FE3-B9A9-91AC9D34A4DC.jpeg
Tack för info!
Jag Àr medveten om att det Àr lÀttare att fÄ ut kronan underifrÄn men tyvÀrr rÀcker det inte för att fÄ ut kronan. Jag jobbar med hÀnderna och Àr dÀrför inte svagare Àn normalt. Möjligt att Àven Tissotkronan Àr trögare Àn den ska vara.

Jag har insett att jag villhöver en Breitling som nÀsta klocka. Efter att spanat runt har jag fastnat för Navitimer Premier A40035. NÄgon som har den och kan ge lite pros/cons?

(LÄnad bild frÄn virianimansion pÄ instagram)
2B59347E-6830-4593-AED0-C3ACC62365B5.jpeg

Jag har insett att jag villhöver en Breitling som nÀsta klocka. Efter att spanat runt har jag fastnat för Navitimer Premier A40035. NÄgon som har den och kan ge lite pros/cons?

(LÄnad bild frÄn virianimansion pÄ instagram)
2B59347E-6830-4593-AED0-C3ACC62365B5.jpeg
Jag vill minnas att vi haft ett par, men möjligen med svart tavla om jag minns rÀtt. DÀremot kan jag inte minnas vem/vilka som hade den :)

SÄg dem, betyder ju inte att dem sÀljs för det. Jag ska inte försöka övertyga dig eller nÄgon annan. Men efter att ha sÄlt +40 olika Breitlings under Ären, och Àven jobbat pÄ AD. SÄ kan jag sÀga enligt mina erfarenheter att dem flesta idag inte ser UTC som nÄgot mervÀrde, det anses som vrÀkigt/dörrvakt och 90-tal, det blir för mycket helt enkelt.
Tack för lektionen, med din erfarenhet och bakgrund har du sjÀlvfallet rÀtt!

Tillbaka
Topp