• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Skulle ÀndÄ sÀga att de försöker tÀnka efter och att det Àr dÀrför. Kan tycka de nya boxarna Àr mer anvÀndbara och lÀttare att förflytta klockorna med.

För vidare lÀsning borde du/ni se detta, dÄ alla klockor 2025 ska ha samma funktion av "tracking".

Tycker de Àr rÀtt i spÄr

Kul lÀsning, fÄr kanske Àndra Äsikt lite. Mest trött pÄ all greenwashing runt om bland tillverkare. Detta Àr dock ett tecken pÄ att dom faktiskt pÄ riktigt tÀnker lite. Dock fortfarande skeptisk, nu kan dom ju ocksÄ motivera att deras klockor har labbade diamanter som kostar ca 50% av naturliga. Tror inte det kommer reflekteras i slutpriset ;)

Kul lÀsning, fÄr kanske Àndra Äsikt lite. Mest trött pÄ all greenwashing runt om bland tillverkare. Detta Àr dock ett tecken pÄ att dom faktiskt pÄ riktigt tÀnker lite. Dock fortfarande skeptisk, nu kan dom ju ocksÄ motivera att deras klockor har labbade diamanter som kostar ca 50% av naturliga. Tror inte det kommer reflekteras i slutpriset ;)
Ja, hade det enbart varit boxen sĂ„ kan man ju förstĂ„ att det blir som greenwashing. Och klart man ska fĂ„ vara skeptisk! Ville bara lyfta att de försöker lite mer Ă€n vad man kan tro vid en första anblick 😏

Ja, hade det enbart varit boxen sĂ„ kan man ju förstĂ„ att det blir som greenwashing. Och klart man ska fĂ„ vara skeptisk! Ville bara lyfta att de försöker lite mer Ă€n vad man kan tro vid en första anblick 😏
HÄller med! Antagligen Àr ju tex guldet lite dyrare om man ska ha det spÄrbart och certifierat, sÄ absolut, hatten av för det!

Breitling Àr favoriten och varje gÄng jag sÄlt en sÄ har jag Ängrat mig och Äter köpt en tillslut.
Men vad har hÀnt med deras boxar?
En liten papperskartong. KÀnns ju inte sÄ lyxigt tyvÀrr.
Den vill man ju inte visa för nÄn.
Synd att de inte satsar lite mer pÄ att göra en större box i bÀttre material.
Ha en fortsatt trevlig helg.
B7CA1716-FB15-4D69-ACB6-6C454050AA57.jpeg
Vem brukar du vanligtvis visa lĂ„dan för?😬
Men jag hÄller med, köpte en Breitling till damen och fick papper osv i en pÄse för att de inte rymdes i boxen..
Alls nöjda och glada, men det blir lite konstigt att lÀmna en stöd-pÄse till den inslagna presenten..

Vem brukar du vanligtvis visa lĂ„dan för?😬
Men jag hÄller med, köpte en Breitling till damen och fick papper osv i en pÄse för att de inte rymdes i boxen..
Alls nöjda och glada, men det blir lite konstigt att lÀmna en stöd-pÄse till den inslagna presenten..
Ja den Äker Inte fram sÄ jÀtteofta men dÄ och dÄ Àr det kul att ta fram och pilla lite nÀr man har nÄgon klock intresserad vÀn hemma pÄ besök.
BÄde Omega och Zenith gör grymma stora boxar och skulle hellre haft en liknande till Bteitling.
Bra tillbehör Ă€r ju kul😀

Ja den Äker Inte fram sÄ jÀtteofta men dÄ och dÄ Àr det kul att ta fram och pilla lite nÀr man har nÄgon klock intresserad vÀn hemma pÄ besök.
BÄde Omega och Zenith gör grymma stora boxar och skulle hellre haft en liknande till Bteitling.
Bra tillbehör Ă€r ju kul😀
Ingen box hade varit bĂ€ttre. Tar bara plats och kostar pengar. Åker in i en byrĂ„lĂ„da dag 1 och kommer ut vid försĂ€ljning igen.

Ingen box hade varit bĂ€ttre. Tar bara plats och kostar pengar. Åker in i en byrĂ„lĂ„da dag 1 och kommer ut vid försĂ€ljning igen.
NĂ€ hĂ„ller inte med😀
Om det var en klocka för 1500kr sÄ hade jag inte förvÀntat mig nÄt men en klocka för 40000-100000kr sÄ förvÀntar jag mig en bÀttre box.
Att de gör det miljömedvetet Àr ju bra men betyder inte att det behöver bli dÄligt för det.
Är ju helt klart en del utav upplevelsen vid ett köp av klocka och en kul sak att ta fram dĂ„ och dĂ„.

Ni som kan och har provat. Jag funderar pÄ att köpa en Àldre chronomat men vet inte om jag ska leta efter en med pilot- eller bulletlÀnk? Bullet Àr snyggare tycker jag men vilken Àr skönast?

Ni som kan och har provat. Jag funderar pÄ att köpa en Àldre chronomat men vet inte om jag ska leta efter en med pilot- eller bulletlÀnk? Bullet Àr snyggare tycker jag men vilken Àr skönast?

Jag har tvÄ Chronomat (en Red Arrow och en Blackbird) med pilotlÀnk. Jag har dock aldrig haft ngn med rouleaux, sÄ jag kan inte jÀmföra dem. Lite hjÀlp pÄ vÀgen Àr dock att piloten Àr vÀldigt vÀlbyggd sÄ risken för stretch eller slitage tror jag Àr minimal. Det gÄt ocksÄ att finjustera den vid spÀnnet sÄ att man fÄr bra passform. Nedsigorna Àr att den Àr ju (oftast) helblank sÄ den drar ju till sig microrepor och iom att lÀnkarna Àr solida sÄ Àr den ocksÄ ganska tung.

@Boozer_87 har en go en, och Àgt den i snart ett Är vÀl?
Ja fyfan den har jag inte tröttnat pĂ„ Ă€n. FĂ„r vĂ€l inte supermycket handledstid men jobbar ju i hĂ„rd miljö sĂ„ nĂ„n helg i mĂ„naden Ă„ker han pĂ„. Har börjat se lite "Ă„ldrande " smyga pĂ„ vilket jag önskar 👊
Edit: fick ett svart gummi till den som jag tror kan poppa nÀr jag fyllde Är. Har Dock inte provat Àn.

TÀnkte precis skriva nÄt om att jag vill se mer bilder pÄ Àldre chronomater!!!

Vad för chronomat Àr du ute efter?
Pratar vi en 81950 eller en 13050
Bostad?
Polerad?
Guld och stÄl?

Nu har jag inte tillgÄng till nÄgra bilder pÄ mina egna blackbirds men har snott nÄgra pÄ nÀtet

BÄda lÀnkarna har ju sin charm!
Visst kan man bli sugen pÄ en bullit med tanke pÄ att dom nya kommer pÄ den MEN dÀr finns ju ingen mikrojustering alls i dom lÀnkarna!

I pilotlÀnkarna sÄ finns dÀr justering i lÄset vilket gör en hel del tycker jag!
637799973655579193_BREI320180_4564258_79254-1.jpg

Hade jag varit dig hade jag letat upp en blackbird!
Dessa kÀnns sÄ otroligt klassiska

20220907_TimMurrayWoW_119.jpg

Borstning gör den klassisk och sportig
En bratte man kan ha hela livet och som alltid kommer vara en riktigt cool bratte som dom flesta kan tycka Àr frÀck!
25004659-4wwlvd7sd8gohbnmlvttk3yo-ExtraLarge.jpg

27089298-tvoeas96toronobidygysz26-ExtraLarge.jpg

Den första blackbirgen finns i tvÄ versioner, 13050 och 13350
13350 Àr chronometer versionen!

Efter den sÄ kom 13353 som dÄ var en egen linje och inte lÀngre hörde till chronomatserien.
Denna har Àven en annorlunda lÀnk!
Det Àr nu man ser mer och mer hur dom mer moderna brattarna fÄtt sitt utseende ifrÄn!

28386416-jgy8jm6hlxqkzws8544ao27z-ExtraLarge.jpg

7e8b6f785b32e910d0ccb3a78abd9e1a8e3cba69fc3f66f990235e5aceb2ced7.jpg

BĂ„da modellerna har tavlor med eller utan siffror!

Jag Àr otroligt svag för borstade Àldre chronomater!
Tycker storleken pÄ dessa Àr perfekta!!

Tack för bra och utförligt svar! Bra info med mikrojusteringen. Blackbird Àr absolut ett alternativ. Gillar verkligen borstade helstÄlsvarianten av chronomat yachting ocksÄ, Àven om den kanske blir svÄrare att hitta. Samtidigt har jag en aerospace och skulle vara kul med nÄgot mer blingigt ocksÄ. Polerad, tvÄ-ton osv... Vi fÄr se var det slutar!

Stulen bild:
GghiKxc.jpg

Senast Àndrad:
Tack för bra och utförligt svar! Bra info med mikrojusteringen. Blackbird Àr absolut ett alternativ. Gillar verkligen borstade helstÄlsvarianten av chronomat yachting ocksÄ, Àven om den kanske blir svÄrare att hitta. Samtidigt har jag en aerospace och skulle vara kul med nÄgot mer blingigt ocksÄ. Polerad, tvÄ-ton osv... Vi fÄr se vad det slutar!

Stulen bild:
GghiKxc.jpg
Vet att dÀr finns tvÄ yachting pÄ forumet!
Riktigt cool modell

Har nÄgon hört nÀr de nya Classic Avi 42 kommer ut i butikerna? Det vore roligt att se dem verkligheten. SÀrskilt Mustang och Corsair. Mustang har lite lÀtt gulnade index och visare. Hoppas att de inte gjort det föööör gult.

E2FF2C0F-5F28-4D5F-9986-FE80417B6D06.jpeg
Jag rÄkade vara pÄ biblioteksgatan nÀr de slÀpptes och prick kl 14 öppnade de lÄdan med alla konfigurationer. Oklart om allt Àr kvar men nÄgra borde ju finnas

Min nygamla införskaffade SO42. BlÀnker pÄ fint Àven i mulet vÀder och anvÀnt skick!
Du ska man bara byta till original gummit. Alla vet ju att man bĂ€r gummi pĂ„ sommaren, det Ă€r ju sen gammalt 😏

"Breitling is also one of the rare companies to produce its own mechanical chronograph movements, entirely developed and manufactured in its own workshops. This family business is also one of the last remaining independent Swiss watch brands."

Breitling Àr alltsÄ ett unikt företag med sina kronografverk...?

Och ett familjeföretag?

Hur independent Àr verkligen breitling?

NÄt stÀmmer inte hÀr...

"Breitling is also one of the rare companies to produce its own mechanical chronograph movements, entirely developed and manufactured in its own workshops. This family business is also one of the last remaining independent Swiss watch brands."

Breitling Àr alltsÄ ett unikt företag med sina kronografverk...?

Och ett familjeföretag?

Hur independent Àr verkligen breitling?

NÄt stÀmmer inte hÀr...
Dom skriver ju inte unikt, utan ovanligt!
Sen Àr ju faktiskt Breitling ett av fÄ klassiska schweiziska mÀrken som inte Àgs av riskkapitalister eller större paraplybolaget (typ swatch) sÄ det ligger ju nÄgot i det.

Dom skriver ju inte unikt, utan ovanligt!
Sen Àr ju faktiskt Breitling ett av fÄ klassiska schweiziska mÀrken som inte Àgs av riskkapitalister eller större paraplybolaget (typ swatch) sÄ det ligger ju nÄgot i det.
Är inte partner group som nu Ă€r storĂ€gare i breitling en slags riskkapitalister?

private equity och riskkapital Àr vÀl nÄt liknande?

KÀnns bara sÄ fel att kalla dom independent nÀr dÀr faktiskt finns företag i klockvÀrlden som inte har massa investmentbolag som delÀgare...

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp