• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DB1F20F0-AB4B-4A11-976B-FD988A5C2AF9.jpeg
 
Klickade precis hem en breitling colt från 02'. Ska kolla med säljaren hur servicehistoriken ser ut, men är det ens värt att ta in den på service? Hade gärna trycktestat den iofs.

Läst att det går på ~8k, men jag köpte ju klockan för 14k... Är det ens värt det då? Den går förstås fortfarande bra och allt ör fungerande.
 
Klickade precis hem en breitling colt från 02'. Ska kolla med säljaren hur servicehistoriken ser ut, men är det ens värt att ta in den på service? Hade gärna trycktestat den iofs.

Läst att det går på ~8k, men jag köpte ju klockan för 14k... Är det ens värt det då? Den går förstås fortfarande bra och allt ör fungerande.

Det är (väl?) ett eta 2824 i den så de flesta oberoende urmakare kan serva den till ett bättre pris.
 
Hej vänner!
Jag är ny här på forumet och mitt klockintresse har vuxit de senaste åren men inte haft råd att investera. Men nu har jag råd (trots den rådande situationen med inflation osv haha).

Har tänkt börja försiktigt och sikta på runt 20 000 kr-klassen. Har sneglat lite på Breitling. Är det någon bra ide att investera någon av klockorna?:
Breitling Colt Quartz A74380 Black rubber
Breitling Superocean 42 A17364

Tacksam för lite vägledning i hur jag ska tänka.
 
Hej vänner!
Jag är ny här på forumet och mitt klockintresse har vuxit de senaste åren men inte haft råd att investera. Men nu har jag råd (trots den rådande situationen med inflation osv haha).

Har tänkt börja försiktigt och sikta på runt 20 000 kr-klassen. Har sneglat lite på Breitling. Är det någon bra ide att investera någon av klockorna?:
Breitling Colt Quartz A74380 Black rubber
Breitling Superocean 42 A17364

Tacksam för lite vägledning i hur jag ska tänka.

Det korta svaret är ja. Om du vill ha en hyggligt bra allroundklocka av bra kvalitet så är båda de du nämner vettiga alternativ. Quartz är lite mer bekymmersfritt medan den mekaniska är lite roligare. Ta lite tid på dig när du letar och lär dig om prisbilden och vänta sedan in tillfället då allt är ok (pris, skick, service, tillbehör, konfiguration och säljare) innan du slår till.
 
Senast ändrad:
Hej vänner!
Jag är ny här på forumet och mitt klockintresse har vuxit de senaste åren men inte haft råd att investera. Men nu har jag råd (trots den rådande situationen med inflation osv haha).

Har tänkt börja försiktigt och sikta på runt 20 000 kr-klassen. Har sneglat lite på Breitling. Är det någon bra ide att investera någon av klockorna?:
Breitling Colt Quartz A74380 Black rubber
Breitling Superocean 42 A17364

Tacksam för lite vägledning i hur jag ska tänka.

Det korta svaret är ja. Om du vill ha en hyggligt bra allroundklocka av bra kvalitet så är båda de du nämner vettiga alternativ. Quartz är lite mer bekymmersfritt medan den mekaniska är lite roligare. Ta lite tid på dig när du letar och lär dig om prisbilden och vänta sedan in tillfället då allt är ok (pris, skick, service, tillbehör, konfiguration och säljare) innan du slår till.

Personligen skulle jag vara noga med att det medföljer certifikat/digitalt kort på klockan. Lite för att jag är nörd och vill ha "allt" som klockan en gång kom med 🙃 , och så bättrar det även på 2:a handsvärdet. Just my 2 cent's..
 
Hej vänner!
Jag är ny här på forumet och mitt klockintresse har vuxit de senaste åren men inte haft råd att investera. Men nu har jag råd (trots den rådande situationen med inflation osv haha).

Har tänkt börja försiktigt och sikta på runt 20 000 kr-klassen. Har sneglat lite på Breitling. Är det någon bra ide att investera någon av klockorna?:
Breitling Colt Quartz A74380 Black rubber
Breitling Superocean 42 A17364

Tacksam för lite vägledning i hur jag ska tänka.
Generellt ja, dock undrar man ju alltid vad du menar med ”investera”? Räkna inte med någon värdeökning på klockorna.

Dock fina klockor som absolut kan hittas till ett jättefint pris!
 
Top Time B01 är lite underskattad, satt som en smäck jämfört med den större Premier chrono. Gillar den!
IMG_1065.jpeg
Ser bra ut. Det är en mycket trevlig serie klockor, med många fina detaljer. Påtala om uppdatering. Är det någon som uppmärksammat att vissa B01 också har 34 juveler? Mot original 47 i Navitimer som @Nissestr skrev. Många uppdateringar/förändring på toptime på senaste. Gillas så där. Och inte så förtjust i att breitling lanserar en B01 i Triumph blå. Devalverar värdet på första generationens utgåva från förra året.
IMG_2515.png

IMG_2514.png
 
Ser bra ut. Det är en mycket trevlig serie klockor, med många fina detaljer. Påtala om uppdatering. Är det någon som uppmärksammat att vissa B01 också har 34 juveler? Mot original 47 i Navitimer som @Nissestr skrev. Många uppdateringar/förändring på toptime på senaste. Gillas så där. Och inte så förtjust i att breitling lanserar en B01 i Triumph blå. Devalverar värdet på första generationens utgåva från förra året.
IMG_2515.png

IMG_2514.png
Nej, aldrig funderat på juvelerna förr men konstaterar följande:
2 subdials, inget datum har 34
3 subdials, inget datum har 40
2 subdials, datum har 41
3 subdials, datum har 47
 
Nej, aldrig funderat på juvelerna förr men konstaterar följande:
2 subdials, inget datum har 34
3 subdials, inget datum har 40
2 subdials, datum har 41
3 subdials, datum har 47
Bra tes! Frågade en som jobbar där nere i klockmeckat som svarade;

Maybe they had to adapte the mention about ONLY working jewels. Cause when there is 2 or 3 subdials, there is no diference in the preassembly for the main plate, bridges and number of jewels. But in one side less are really usefull. I have send an email to Designers.
 
Tillbaka
Topp