• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Nje inte de bÀsta bilderna för jÀmförelse.
Men EVOn har betydligt mer nĂ€rvaro pĂ„ handleden enligt mitt tycke. Dock gör titanet att man mycket vĂ€l kan rocka större Ă€n ”normalt”. Varit nöjd och bekvĂ€m med alla generationer Aerospace. De Ă€r olika men Ă€ndĂ„ lika.
Men med mindre handleder sÄ skulle jag nog rekommendera gen 1 alt 2.
HÄller med, titanet gör storleken mer hanterbar pÄ nÄgot sÀtt.. Jag har testat gen 1 och storleken tror jag egentligen Àr perfekt, ska försöka hitta en bild. Men eftersom utseendet tilltalar i gen 3 och 4 sÄ vill man inte ge upp hoppet. Jag hade hoppats att nÀr Breitling tog bort Evon att dom skulle slÀppa en mindre Aerospace men det har ju uppenbarligen inte hÀnt.. Man kan ju drömma!

IMG_20221222_170711.jpg
IMG_20221222_170713.jpg

Hittade lite gen 1 (Àr det vÀl), bra size pÄ den, Ängrar lite att jag inte köpte nÀr jag testade den i butik (pre-owned sÄklart)..

SlĂ€nger in en referensbild pĂ„ en EVO pĂ„ tanig handled. Tror jag ligger kring 16 - 16,5 ungefĂ€r. AnvĂ€nder den fyra-fem dagar i veckan och stortrivs med den Ă€ven om mĂ„nga sĂ€kerligen skulle sĂ€ga att den Ă€r för stor för mig. Är sjĂ€lv inte sĂ„ brydd och anvĂ€nder klockor mellan 23 och 44mm

6BBC8576-61CB-4F34-A888-CD2353F8D9F3.jpeg

SlĂ€nger in en referensbild pĂ„ en EVO pĂ„ tanig handled. Tror jag ligger kring 16 - 16,5 ungefĂ€r. AnvĂ€nder den fyra-fem dagar i veckan och stortrivs med den Ă€ven om mĂ„nga sĂ€kerligen skulle sĂ€ga att den Ă€r för stor för mig. Är sjĂ€lv inte sĂ„ brydd och anvĂ€nder klockor mellan 23 och 44mm

6BBC8576-61CB-4F34-A888-CD2353F8D9F3.jpeg
Den ser ut att passa dig riktigt bra! Jag har ögonen öppna för en Avantage nu med en Tuxedo tavla, fÄr se om nÄgot dyker upp!

Den ser ut att passa dig riktigt bra! Jag har ögonen öppna för en Avantage nu med en Tuxedo tavla, fÄr se om nÄgot dyker upp!
Inser nu att jag lĂ€ste lite slarvigt och att du i allra högsta grad redan vet hur du bĂ€r en EVO 😅 sorry.

Blev jĂ€kligt nyfiken pĂ„ att testa en Avantage för egen del nu nĂ€r jag sĂ„g hur pass mycket det skiljer l2l pĂ„ dem, hĂ„ller tummarna för att du hittar din Tux 🙂👍

Sikkert kjent allerede blant Breitlingfans, men sikkert nyttig Ă„ ta en refresh: Hva er bakgrunnen til modellnavnet "Chronomat"?

Breitling unveiled a world’s-first invention destined to make a historical impact on both watchmaking and piloting: the first timepiece equipped with a logarithmic scale on its rotating bezel that could be used by the wearer to make vital calculations and conversions. Based on the E6B slide rule devised by mathematician Robert Marcel — which enabled users to convert between standard miles, kilometers, and nautical miles, the most important units for aviation — the multifunctional scale could be used in conjunction with the watch’s chronograph function to determine factors such as fuel consumption, distance traveled, and climb and descent rates. Breitling called this versatile tool watch the Chronomat — a “Chronographe” with “MathĂ©matique” — and released it to the public in 1941.

Senast Àndrad:
Har lett etter en kronograph i noen Är. Min fÞrste var en Speedmaster, men med 30-minutters sub-dial og crown gards nÄr den skulle manuelt trekkes opp - var hele klokka lite praktisk (for meg). De nye Speedmaster er litt lettere Ä trekke manuelt, men har fortsatt 30-minutters opplÞsning pÄ sub-dial. Solgte Speemasteren for noen Är siden.

Har lett etter en praktisk mekanisk kronograf i noen Är, og nÄr jeg snublet over en AVI765 Re-edition 1953 med dobbel opplÞsning pÄ minutt-visningen (15-min versus 30-min), var valget enkelt. At Breitling'n ogsÄ er lett Ä trekke manuelt med relativt stor krone og uten CGs - er en vinner, sÄ endte endelig opp med en praktisk kronograf. Hadde aldri trodd det skulle bli en Breitling, men slik endte denne lange letingen altsÄ. SuperfornÞyd. Domed plexiglass er icing on the cake.

_1270527-right.jpg

_1270527.JPG

Senast Àndrad:
En liten sammenligning. Tilforlatelig like, men veeeeldig ulike.

_1270521-crop.jpg

_1270521-sr.jpg

Snygga bilder. TvÄ fina klockor, AVI:n Àr underskattad. B09 manuellt verk och som du skriver alldeles extra kÀnsla i domed glaset. Tror den kom i för mÄnga exemplar och att patina lume Àr en vattendelare. Passar speciellt bra i militÀr-looken. Det Àr en klocka som kommer bli snyggare med varje mÀrke och repa. VÀrd att plocka upp pÄ beg. marknaden medans priset Àr lÄgt.

Tillbaka
Topp