• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ps5 30th och barndoms minne!
IMG_6914.jpeg

Alltså jag lovar att det är stor skillnad. Problemet är att bandet är tjock och det bygger väldigt mycket tjockleken vid vanligt spänne . Var bor du ?
Jag får göra ett test med kompisens setup och se hur det känns vid tillfälle 🙂 men jag håller med, det blir ju en knöl med törnlåset - dock är det inte riktigt där mitt stora problem ligger utan det är snarare att bandet är och ligger lite väl hårt mot sidan av armen istället för ett jämnt tryck runt om 😅

Håller till i Jämtland - landets minst centrala del 😅

Hi everyone,

Apologies for the English but min svenska är jätte dålig. I'm sure this has been asked a few times but the threads I found were all dated.

I've got a Breitling Chronomat with a Valjoux 7750 in desperate need of services and am looking for a trusted independent watchmaker here in Stockholm.

Any recommendations?

Thank you in advance!
I guess you are looking for someone good and less expensive watchmaker.
I would recommend Tidlösa Ur in Uppsala.
Not Stockholm, but not too far away. Not the cheapest, but very good. And independent.

Senast ändrad:
Hi everyone,

Apologies for the English but min svenska är jätte dålig. I'm sure this has been asked a few times but the threads I found were all dated.

I've got a Breitling Chronomat with a Valjoux 7750 in desperate need of services and am looking for a trusted independent watchmaker here in Stockholm.

Any recommendations?

Thank you in advance!
Urservice i Norr, urserviceinorr.se är bra att ha och göra med.

Jag får göra ett test med kompisens setup och se hur det känns vid tillfälle 🙂 men jag håller med, det blir ju en knöl med törnlåset - dock är det inte riktigt där mitt stora problem ligger utan det är snarare att bandet är och ligger lite väl hårt mot sidan av armen istället för ett jämnt tryck runt om 😅

Håller till i Jämtland - landets minst centrala del 😅
Alla problem försvinner när du ska använda med justerbart lås .

Hej,

Ska nu för första gången sälja en klocka, en helt ny värld för mig där mycket är oerhört oklart. Vilken djungel!! Så många frågor att ta beslut om;

Vad är klockan värd?
- Hur vet jag vad klockan är värd?
- Var hittar jag historiska priser?
- Kan jag lita på denna värderingssida?

Hur ska jag sälja?
  • Vad är säkert? Vill inte ha hem någon?
  • Sälja på distans, hur inte blir lurad? Hur fraktar jag etc?
  • Blocket, tradera?
  • Auktionshus?
  • Finns det andra kanaler...

Suck man bli lätt distraherad! Men hursomhelst så har nu min resa mot att sälja min klocka, som är en Breitling Montbrilliant Legende Rose Gold, startat. Nu kör vi!

Då ska jag börja med att finna ett någorlunda värde på klockan? Vart skulle ni börjat?

Hej,

Ska nu för första gången sälja en klocka, en helt ny värld för mig där mycket är oerhört oklart. Vilken djungel!! Så många frågor att ta beslut om;

Vad är klockan värd?
- Hur vet jag vad klockan är värd?
- Var hittar jag historiska priser?
- Kan jag lita på denna värderingssida?

Hur ska jag sälja?
  • Vad är säkert? Vill inte ha hem någon?
  • Sälja på distans, hur inte blir lurad? Hur fraktar jag etc?
  • Blocket, tradera?
  • Auktionshus?
  • Finns det andra kanaler...

Suck man bli lätt distraherad! Men hursomhelst så har nu min resa mot att sälja min klocka, som är en Breitling Montbrilliant Legende Rose Gold, startat. Nu kör vi!

Då ska jag börja med att finna ett någorlunda värde på klockan? Vart skulle ni börjat?
Om det är första gången du säljer och inte hade tänkt byta in den hos AD så hade jag läst på så mycket jag orkade här på forumet, vara delaktig och sedan lägga upp en annons här på köp/sälj när du kommit upp i 50 inlägg.

Jo det är väldigt enkelt på dessa :) Enda jobbiga är att ställa tiden efter bytet när man måste snurra typ 500 varv på kronan

Jag är i samma situation, dvs mitt batteri har tagit slut. Vad köpte du för batteri och använde du några särskilda instruktioner för att ställa klockan efteråt? (Jag köpte min utan instruktionsbok). Vore super om du kan dela med dig av erfarenheterna.

Skulle behöva göra samma, fått för mig att man riskerar knäcka LCD displayerna om man inte linjerar baklocket rätt mot batteriet? Men det kanske gäller äldre modeller?
”Hemligheten” är att ha rätt batteri. Är det bara lite för tjockt så är risken att man knäcker displayen. 😊
Edit. Bör ju också vara ett ”high drain” batteri. Har alltid köpt Renata till mina, men finns fler tillverkare. Väldigt dumt o snåla på kvaliteten, ett bra batteri kostar inte många kronor extra.

Senast ändrad:
”Hemligheten” är att ha rätt batteri. Är det bara lite för tjockt så är risken att man knäcker displayen. 😊
Edit. Bör ju också vara ett ”high drain” batteri. Har alltid köpt Renata till mina, men finns fler tillverkare. Väldigt dumt o snåla på kvaliteten, ett bra batteri kostar inte många kronor extra.
Tack, lite googlande gör gällande att det skall vara ett Renata 399 i en E75263 även andra märken har batterier med modell 399 tex Energizer, Philips etc etc men jag gissar att Renata är ett säkert kort map höjden?

Tack, lite googlande gör gällande att det skall vara ett Renata 399 i en E75263 även andra märken har batterier med modell 399 tex Energizer, Philips etc etc men jag gissar att Renata är ett säkert kort map höjden?

399 låter bekant med det verket ☺️
Ja skippa Energizer och Co. risken är framförallt kortare livslängd men också att de är mindre noga med toleranserna. Renata kostade under hundralappen senast jag köpte så personligen tycker jag det är dumt att kompromissa där ☺️

Tillbaka
Topp