• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

AlltsÄ jag lovar att det Àr stor skillnad. Problemet Àr att bandet Àr tjock och det bygger vÀldigt mycket tjockleken vid vanligt spÀnne . Var bor du ?
Jag fĂ„r göra ett test med kompisens setup och se hur det kĂ€nns vid tillfĂ€lle 🙂 men jag hĂ„ller med, det blir ju en knöl med törnlĂ„set - dock Ă€r det inte riktigt dĂ€r mitt stora problem ligger utan det Ă€r snarare att bandet Ă€r och ligger lite vĂ€l hĂ„rt mot sidan av armen istĂ€llet för ett jĂ€mnt tryck runt om 😅

HĂ„ller till i JĂ€mtland - landets minst centrala del 😅

Hi everyone,

Apologies for the English but min svenska Àr jÀtte dÄlig. I'm sure this has been asked a few times but the threads I found were all dated.

I've got a Breitling Chronomat with a Valjoux 7750 in desperate need of services and am looking for a trusted independent watchmaker here in Stockholm.

Any recommendations?

Thank you in advance!
I guess you are looking for someone good and less expensive watchmaker.
I would recommend Tidlösa Ur in Uppsala.
Not Stockholm, but not too far away. Not the cheapest, but very good. And independent.

Senast Àndrad:
Hi everyone,

Apologies for the English but min svenska Àr jÀtte dÄlig. I'm sure this has been asked a few times but the threads I found were all dated.

I've got a Breitling Chronomat with a Valjoux 7750 in desperate need of services and am looking for a trusted independent watchmaker here in Stockholm.

Any recommendations?

Thank you in advance!
Urservice i Norr, urserviceinorr.se Àr bra att ha och göra med.

image.jpg
Matt case lÀnk och tavla, ufo rockar fortfarande :) 35 Är gammal i Är.

Jag fĂ„r göra ett test med kompisens setup och se hur det kĂ€nns vid tillfĂ€lle 🙂 men jag hĂ„ller med, det blir ju en knöl med törnlĂ„set - dock Ă€r det inte riktigt dĂ€r mitt stora problem ligger utan det Ă€r snarare att bandet Ă€r och ligger lite vĂ€l hĂ„rt mot sidan av armen istĂ€llet för ett jĂ€mnt tryck runt om 😅

HĂ„ller till i JĂ€mtland - landets minst centrala del 😅
Alla problem försvinner nÀr du ska anvÀnda med justerbart lÄs .

Hej,

Ska nu för första gÄngen sÀlja en klocka, en helt ny vÀrld för mig dÀr mycket Àr oerhört oklart. Vilken djungel!! SÄ mÄnga frÄgor att ta beslut om;

Vad Àr klockan vÀrd?
- Hur vet jag vad klockan Àr vÀrd?
- Var hittar jag historiska priser?
- Kan jag lita pÄ denna vÀrderingssida?

Hur ska jag sÀlja?
  • Vad Ă€r sĂ€kert? Vill inte ha hem nĂ„gon?
  • SĂ€lja pĂ„ distans, hur inte blir lurad? Hur fraktar jag etc?
  • Blocket, tradera?
  • Auktionshus?
  • Finns det andra kanaler...

Suck man bli lÀtt distraherad! Men hursomhelst sÄ har nu min resa mot att sÀlja min klocka, som Àr en Breitling Montbrilliant Legende Rose Gold, startat. Nu kör vi!

DÄ ska jag börja med att finna ett nÄgorlunda vÀrde pÄ klockan? Vart skulle ni börjat?

Hej,

Ska nu för första gÄngen sÀlja en klocka, en helt ny vÀrld för mig dÀr mycket Àr oerhört oklart. Vilken djungel!! SÄ mÄnga frÄgor att ta beslut om;

Vad Àr klockan vÀrd?
- Hur vet jag vad klockan Àr vÀrd?
- Var hittar jag historiska priser?
- Kan jag lita pÄ denna vÀrderingssida?

Hur ska jag sÀlja?
  • Vad Ă€r sĂ€kert? Vill inte ha hem nĂ„gon?
  • SĂ€lja pĂ„ distans, hur inte blir lurad? Hur fraktar jag etc?
  • Blocket, tradera?
  • Auktionshus?
  • Finns det andra kanaler...

Suck man bli lÀtt distraherad! Men hursomhelst sÄ har nu min resa mot att sÀlja min klocka, som Àr en Breitling Montbrilliant Legende Rose Gold, startat. Nu kör vi!

DÄ ska jag börja med att finna ett nÄgorlunda vÀrde pÄ klockan? Vart skulle ni börjat?
Om det Àr första gÄngen du sÀljer och inte hade tÀnkt byta in den hos AD sÄ hade jag lÀst pÄ sÄ mycket jag orkade hÀr pÄ forumet, vara delaktig och sedan lÀgga upp en annons hÀr pÄ köp/sÀlj nÀr du kommit upp i 50 inlÀgg.

Jo det Àr vÀldigt enkelt pÄ dessa :) Enda jobbiga Àr att stÀlla tiden efter bytet nÀr man mÄste snurra typ 500 varv pÄ kronan
Skulle behöva göra samma, fÄtt för mig att man riskerar knÀcka LCD displayerna om man inte linjerar baklocket rÀtt mot batteriet? Men det kanske gÀller Àldre modeller?

Jo det Àr vÀldigt enkelt pÄ dessa :) Enda jobbiga Àr att stÀlla tiden efter bytet nÀr man mÄste snurra typ 500 varv pÄ kronan

Jag Àr i samma situation, dvs mitt batteri har tagit slut. Vad köpte du för batteri och anvÀnde du nÄgra sÀrskilda instruktioner för att stÀlla klockan efterÄt? (Jag köpte min utan instruktionsbok). Vore super om du kan dela med dig av erfarenheterna.

Skulle behöva göra samma, fÄtt för mig att man riskerar knÀcka LCD displayerna om man inte linjerar baklocket rÀtt mot batteriet? Men det kanske gÀller Àldre modeller?
”Hemligheten” Ă€r att ha rĂ€tt batteri. Är det bara lite för tjockt sĂ„ Ă€r risken att man knĂ€cker displayen. 😊
Edit. Bör ju ocksĂ„ vara ett ”high drain” batteri. Har alltid köpt Renata till mina, men finns fler tillverkare. VĂ€ldigt dumt o snĂ„la pĂ„ kvaliteten, ett bra batteri kostar inte mĂ„nga kronor extra.

Senast Àndrad:
”Hemligheten” Ă€r att ha rĂ€tt batteri. Är det bara lite för tjockt sĂ„ Ă€r risken att man knĂ€cker displayen. 😊
Edit. Bör ju ocksĂ„ vara ett ”high drain” batteri. Har alltid köpt Renata till mina, men finns fler tillverkare. VĂ€ldigt dumt o snĂ„la pĂ„ kvaliteten, ett bra batteri kostar inte mĂ„nga kronor extra.
Tack, lite googlande gör gÀllande att det skall vara ett Renata 399 i en E75263 Àven andra mÀrken har batterier med modell 399 tex Energizer, Philips etc etc men jag gissar att Renata Àr ett sÀkert kort map höjden?

Tack, lite googlande gör gÀllande att det skall vara ett Renata 399 i en E75263 Àven andra mÀrken har batterier med modell 399 tex Energizer, Philips etc etc men jag gissar att Renata Àr ett sÀkert kort map höjden?

399 lĂ„ter bekant med det verket â˜ș
Ja skippa Energizer och Co. risken Ă€r framförallt kortare livslĂ€ngd men ocksĂ„ att de Ă€r mindre noga med toleranserna. Renata kostade under hundralappen senast jag köpte sĂ„ personligen tycker jag det Ă€r dumt att kompromissa dĂ€r â˜ș

Jag Àr i samma situation, dvs mitt batteri har tagit slut. Vad köpte du för batteri och anvÀnde du nÄgra sÀrskilda instruktioner för att stÀlla klockan efterÄt? (Jag köpte min utan instruktionsbok). Vore super om du kan dela med dig av erfarenheterna.

Jo det finns en "urskÄlning" i baklocket för batteri samt kronans stam, det Àr inte speciellt svÄrt att linjera upp dom. Försök om inget ta en bild pÄ baklocket före du öppnar sÄ du kan jÀmföra annars!
I min F65062 sitter inte batteriet fastskruvat sÄ man "ploppar" ut det bara, min gamla E79362 jag hade sÄ satt det en bygel över batteriet.

AngÄende batteriet sÄ ska det vara ett Renata 399 om man gÄr efter "oem" finns dock en drös andra mÀrken som passar men som @skyseeker nÀmner bör det vara ett high drain! Brukar dubbelkolla vilket batteri det skall vara via: https://www.breitlingsource.com/models/professional.html

Klockmaster bytte batteriet förra gÄngen (lite över 3Är sen) dom satte dÄ in ett Sony SR927W.
Jag satte nu in ett Varta V399/SR57 istÀllet, det Àr det enda jag fick tag pÄ utan att bestÀlla hem ett hÀr pÄ ön.
HÀr kan man Àven kolla vilket batteri som motsvarar vilket (dock stÄr det fel i deras lista pÄ just 399, det stÄr istÀllet 390 under Renata & Eveready)

@DrDre hÀr finns manualer till dom flesta, skicka pm annars sÄ kan jag försöka förklara nÀrmare! (aerospace Àr under Professional serien)

Bild pÄ E79362 innan den sÄldes, kanske snurrar runt pÄ forumet rentav? :)

1736605534425.png

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp