• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

PCB

Audemars
Den Ă€r riktigt grym pĂ„ svart military strap. Testade den pĂ„ det bandet som följde med min sĂ„lda flying fish. Även pĂ„ brunt kroko. DĂ„ kĂ€nns den faktiskt mycket mindre och Ă€r i min smak snyggare.
Med den lÀnken , borde tom. Du inse att strapchange Àr förbjudet!:D
 

AbedM

Breitling
2-Faktor
En A13340 :D min första breitling!
 

Bilagor

  • 20160313_102226.jpg
    20160313_102226.jpg
    60.7 KB · Visningar: 47

mega

Rolex
Glad pÄsk pÄ er mina termokompenserade vÀnner och Breitlinglovers!
Idag Àr det klockbytardag, har haft denna i tre-fyra dagar nu. Hajar alltid till pÄ hur otroligt lÀtt den Àr nÀr jag jÀmför med dom andra klockorna i lÄdan. Kan till och med hÀnda att jag inte kÀnner av den trots att jag skakar om handleden för att kÀnna efter.
DSC_0444.JPG
 

DrDre

Patek
En med koll....inte sÄ farligt mao.
Men ÀndÄ, jag sÀger det igen, @JensBP har löpt amok, eller hittat guldbyxorna:p

Tycker priset var mkt rimligt mtp skicket. Ja, rent av billigt. Var lite sugen sjÀlv pÄ att kasta mig in i striden, och lade ett bud (2700 GBP) ett par dagar innan utgÄngen mest pÄ skoj. Efter ngn dag och lite mer tÀnk sÄ bestÀmde jag mig dock för att inte gÄ vidare. Jag gillar ju att anvÀnda mina klockor dagligen sÄ för mig passar det bÀttre att köpa ngt anvÀnt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tycker priset var mkt rimligt mtp skicket. Ja, rent av billigt. Var lite sugen sjÀlv pÄ att kasta mig in i striden, och lade ett bud (2700 GBP) ett par dagar innan utgÄngen mest pÄ skoj. Efter ngn dag och lite mer tÀnk sÄ bestÀmde jag mig dock för att inte gÄ vidare. Jag gillar ju att anvÀnda mina klockor dagligen sÄ för mig passar det bÀttre att köpa ngt anvÀnt.
JasÄ du var med och bjöd ocksÄ... :)
Jag vill pÄstÄ galet billigt. Som det ibland blir nÀr man bjuder frÄn de lite mer högrisklÀnderna dÀr mÄnga hÄller sig borta. Men jag vet att det finns hedersfolk oavsett land. :) Vanliga vÀl anvÀnda fulpolerade brukar gÄ frÄn det priset och oftast mer. Denna Àr ett tidigt serienummer, en av de absolut första guldarna och bara spÀnnet i sig Àr otroligt. Undrar ens om det finns nÄgon annan NOS i hela vÀrlden frÄn första serierna? Mycket tveksamt dÄ det nog inte tillverkades sÄ vÀrst mÄnga i början. Jag har aldrig sett nÄgon. Det Àr ÀndÄ en guldare med mer Àn 30 Är pÄ nacken. Sen Àr helborstade guldarna vÀldigt ovanliga i sig.
 

DrDre

Patek
JasÄ du var med och bjöd ocksÄ... :)
Jag vill pÄstÄ galet billigt. Som det ibland blir nÀr man bjuder frÄn de lite mer högrisklÀnderna dÀr mÄnga hÄller sig borta. Men jag vet att det finns hedersfolk oavsett land. :) Vanliga vÀl anvÀnda fulpolerade brukar gÄ frÄn det priset och oftast mer. Denna Àr ett tidigt serienummer, en av de absolut första guldarna och bara spÀnnet i sig Àr otroligt. Undrar ens om det finns nÄgon annan NOS i hela vÀrlden frÄn första serierna? Mycket tveksamt dÄ det nog inte tillverkades sÄ vÀrst mÄnga i början. Jag har aldrig sett nÄgon. Det Àr ÀndÄ en guldare med mer Àn 30 Är pÄ nacken. Sen Àr helborstade guldarna vÀldigt ovanliga i sig.

Njau, det var inte sÄ allvarigt, mitt bud. Jag Àr rÀtt osofistikerad och dÀrmed helt fel köpare av den dÀr typen raritet. Jag föredrar bara att anvÀnda klockor vars utseende och historia jag gillar till vardags och Àr sÄ lÄngt ifrÄn samlartyp som det gÄr att komma, dvs helt opolerat, lÄga serienummer, röd text, rail dials (och allt annat vintage rolex folk gillar), antal tillverkade, "det perfekta exet" etc etc Àr inte ngt jag jagar (alls). Det gör ocksÄ att jag Àr helt fel köpare för NOS. Jag har en liggande (en Breitling faktiskt) men man blir ju lite nojig över att den ska repas och dÀrmed förlora NOS-oskulden sÄ det blir mest liggande. SÄ egentligen Àr jag nog mer en köpare av tex den dÀr Chronomaten du visar precis ovan :), dvs en fin klockmodell men som har anvÀnts genom Ären.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Njau, det var inte sÄ allvarigt, mitt bud. Jag Àr rÀtt osofistikerad och dÀrmed helt fel köpare av den dÀr typen raritet. Jag föredrar bara att anvÀnda klockor vars utseende och historia jag gillar till vardags och Àr sÄ lÄngt ifrÄn samlartyp som det gÄr att komma, dvs helt opolerat, lÄga serienummer, röd text, rail dials (och allt annat vintage rolex folk gillar), antal tillverkade, "det perfekta exet" etc etc Àr inte ngt jag jagar (alls). Det gör ocksÄ att jag Àr helt fel köpare för NOS. Jag har en liggande (en Breitling faktiskt) men man blir ju lite nojig över att den ska repas och dÀrmed förlora NOS-oskulden sÄ det blir mest liggande. SÄ egentligen Àr jag nog mer en köpare av tex den dÀr Chronomaten du visar precis ovan :), dvs en fin klockmodell men som har anvÀnts genom Ären.
Jag har missat vilken NOS Breitling du har liggandes?
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Njau, det var inte sÄ allvarigt, mitt bud. Jag Àr rÀtt osofistikerad och dÀrmed helt fel köpare av den dÀr typen raritet. Jag föredrar bara att anvÀnda klockor vars utseende och historia jag gillar till vardags och Àr sÄ lÄngt ifrÄn samlartyp som det gÄr att komma, dvs helt opolerat, lÄga serienummer, röd text, rail dials (och allt annat vintage rolex folk gillar), antal tillverkade, "det perfekta exet" etc etc Àr inte ngt jag jagar (alls). Det gör ocksÄ att jag Àr helt fel köpare för NOS. Jag har en liggande (en Breitling faktiskt) men man blir ju lite nojig över att den ska repas och dÀrmed förlora NOS-oskulden sÄ det blir mest liggande. SÄ egentligen Àr jag nog mer en köpare av tex den dÀr Chronomaten du visar precis ovan :), dvs en fin klockmodell men som har anvÀnts genom Ären.
Nu blev jag nyfiken! Upp med bild!!! :D
 

DrDre

Patek
Jag har missat vilken NOS Breitling du har liggandes?

SÄ hÀr ser den ut. Evigheter sedan jag köpte den och jag vet inte sÄ mkt om den. Enda gÄngen jag sett den (förutom mitt ex) var för massor av Är sedan i en tidning dÀr Johan Lindeberg (designern) listade sina favoritprylar, dÄ fanns den med pÄ bild. SÄ vet du nÄgot om den sÄ Àr all info vÀlkommen.

HÀr Àr den, med alla tillbehör inkl originalbandet som Àr oanvÀnt.


NÀrbild pÄ framsidan



Och Àr Àr baksidan med diverse nummer

 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
SÄ hÀr ser den ut. Evigheter sedan jag köpte den och jag vet inte sÄ mkt om den. Enda gÄngen jag sett den (förutom mitt ex) var för massor av Är sedan i en tidning dÀr Johan Lindeberg (designern) listade sina favoritprylar, dÄ fanns den med pÄ bild. SÄ vet du nÄgot om den sÄ Àr all info vÀlkommen.

HÀr Àr den, med alla tillbehör inkl originalbandet som Àr oanvÀnt.


NÀrbild pÄ framsidan



Och Àr Àr baksidan med diverse nummer

Riktigt fin! Den dÀr borde du posta mer bilder av. :) Datora 592 med Valjoux 7734. Vet inte sÄ mycket, men tror den Àr frÄn de tidiga dÄ (jag tror) de stÄr Datora pÄ de senare urtavlorna (kan ha fel dÀr). LÀgg upp den pÄ breitlingsource vintage-del för lite info frÄn brattevintage-nördarna tycker jag. :)
 

DrDre

Patek
HÀr har du en likadan med serienummer mkt nÀra din:
http://www.ebay.co.uk/itm/Breitling...graph-Watch-NOS-rare-and-unused-/262312732570

Tryck pÄ den dÀr. Jag tror de kommer gÄ upp rejÀlt och fÄ en revival i framtiden. NÄgon gÄng blir brattarna det hetaste igen. De har verkligen en skatt med gamla klockor som idag Àr ganska prisvÀrda. :)

Precis likadan som min. Den i auktionen saknar dock boxen, vilken i detta fallet Àr rÀtt synd. Klargul fÀrg och texten "The computer watch for the computer age" Àr jÀkligt cool och tidstypisk. Tack för info!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Precis likadan som min. Den i auktionen saknar dock boxen, vilken i detta fallet Àr rÀtt synd. Klargul fÀrg och texten "The computer watch for the computer age" Àr jÀkligt cool och tidstypisk. Tack för info!
Ja den texten Àr riktigt hÀftig. HÀrligt med fullset i perfekt kondition. VadÄ computer watch och computer age? Hehe. 1970 liksom... dÄ sÄg datorerna ut sÄ hÀr:
ibm-nodate-flickr.jpg


Edit: kanske för ny. Snarare sÄ hÀr:
1970_Shannon_fs.jpg

:)
 

DrDre

Patek
Blev lite nyfiken (och sugen) pÄ de tidigare Chronomat och försökte lÀsa in mig. PÄ BreitlingMuseums hemsida har man en bild med Titeln Five Generations of Chronomat. De verkar vara listada frÄn vÀnster i kronologisk ordning och den i mitten Àr vÀl en "Evolution". Men vad Àr det för skillnad pÄ de tvÄ första generationerna (det ni kallar UFO hÀr i trÄden) och Àr det ngn som vet nÀr de kom, ref no etc? Den andra generationer verkar, pÄ bilden nedan, vara lite större och kanske ocksÄ har lite mer utmejslade detaljer?

airborne%20-4.jpg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Blev lite nyfiken (och sugen) pÄ de tidigare Chronomat och försökte lÀsa in mig. PÄ BreitlingMuseums hemsida har man en bild med Titeln Five Generations of Chronomat. De verkar vara listada frÄn vÀnster i kronologisk ordning och den i mitten Àr vÀl en "Evolution". Men vad Àr det för skillnad pÄ de tvÄ första generationerna (det ni kallar UFO hÀr i trÄden) och Àr det ngn som vet nÀr de kom, ref no etc? Den andra generationer verkar, pÄ bilden nedan, vara lite större och kanske ocksÄ har lite mer utmejslade detaljer?

airborne%20-4.jpg
Yes. Pre-Evo har ufo-formade boetter. IstÀllet för att skriva för mycket lÀnkar jag till en bra genomgÄng (som stÀmmer) :
http://forums.watchuseek.com/f39/br...t-history-part-2-pilots-chronomats-13334.html
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Blev lite nyfiken (och sugen) pÄ de tidigare Chronomat och försökte lÀsa in mig. PÄ BreitlingMuseums hemsida har man en bild med Titeln Five Generations of Chronomat. De verkar vara listada frÄn vÀnster i kronologisk ordning och den i mitten Àr vÀl en "Evolution". Men vad Àr det för skillnad pÄ de tvÄ första generationerna (det ni kallar UFO hÀr i trÄden) och Àr det ngn som vet nÀr de kom, ref no etc? Den andra generationer verkar, pÄ bilden nedan, vara lite större och kanske ocksÄ har lite mer utmejslade detaljer?

airborne%20-4.jpg
Det Àr inte jÀttestora skillnader pÄ de första generationerna. 81950, 13047, 13048, 13050, 13350, 13352 etc. Lite boettskillnader, COSC, lite mer förfinade 7750-verk, nya visare, urtavlor, bakboetter m.m. Ju Àldre desto mer charm om du frÄgar mig. 81950 Àr den solklara "moderna" chronomaten-vinnaren. 81950 har den trevligaste boetten, den Àr till vÀnster pÄ bilden. IMO. :) De bytte Àven ut rouleax mot pilotlÀnk med tiden.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Blev lite nyfiken (och sugen) pÄ de tidigare Chronomat och försökte lÀsa in mig. PÄ BreitlingMuseums hemsida har man en bild med Titeln Five Generations of Chronomat. De verkar vara listada frÄn vÀnster i kronologisk ordning och den i mitten Àr vÀl en "Evolution". Men vad Àr det för skillnad pÄ de tvÄ första generationerna (det ni kallar UFO hÀr i trÄden) och Àr det ngn som vet nÀr de kom, ref no etc? Den andra generationer verkar, pÄ bilden nedan, vara lite större och kanske ocksÄ har lite mer utmejslade detaljer?

airborne%20-4.jpg
Jag vet inte om jag Àr redo att avyttra nÄgon av mina ufon. Men som sann ufo-hunter har jag koll pÄ utbudet. Gillar du mina favoriter (jag har tre), matta sandblÀstrade 81950 med svarta matta tavlan och hÀrlig patina sÄ finns en exakt likadan som tvÄ av mina till salu (den tredje Àr ju aopa). Serienummer som gör den till 1984:a, möjligen 85:a men det tror jag inte. Ser fin ut och allt korrekt. Aeromacchi-caseback, rÀtt visare m.m. Att sÀljaren skriver 1998 kan man strunta i, de blandar jÀmt ihop olika ufo-generationer. De har ingen aning om vad de sÀljer som vanligt. Killen jag köpte min första F500 frÄn visste inte ens att det var en F500 frÄn första produktionen. ;) Denna Àr frÄn strax efter, 3xxx-serienummer. http://www.ebay.it/itm/orologio-breitling-chronomat-cronografo-automatico-acciaio-1998-/401092753516
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
SÄ hÀr ser den ut. Evigheter sedan jag köpte den och jag vet inte sÄ mkt om den. Enda gÄngen jag sett den (förutom mitt ex) var för massor av Är sedan i en tidning dÀr Johan Lindeberg (designern) listade sina favoritprylar, dÄ fanns den med pÄ bild. SÄ vet du nÄgot om den sÄ Àr all info vÀlkommen.

HÀr Àr den, med alla tillbehör inkl originalbandet som Àr oanvÀnt.


NÀrbild pÄ framsidan



Och Àr Àr baksidan med diverse nummer

Ja, den dÀr tror jag mig komma ihÄg att du visat nÄgon gÄng tidigare. Riktigt fin. FrÄn 72, om jag inte tar fel.
 
Topp