• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

SÄ har jag pÄ en klocka som var helt oanvÀnd nÀr jag köpte den. Jag har en Breitling som inte har ett dugg glapp, kÀnt pÄ mÄnga som har lite glapp och min andra har ganska mycket. Det hjÀlper inte, precis som du sa att skruva pÄ det smÄ skruvarna. Jag tror att det har att göra med sjÀlva spÀnnmekanismen under vridringen. Med andra ord sÄ Àr det lite olika pÄ olika klockor. DÄ det egentligen inte Àr nÄgot trasigt sÄ tÀnkte jag försöka fÄ det ÄtgÀrdat vid nÀsta service om nÄgra Är.

Hör med de som servade din klocka om de kan ÄtgÀrda vridringen och fixa visarna om det stör dig mycket, de borde kunna ge ett goodwill kostnadsförslag om inte annat.
Problemet Àr vÀl att du blir av med klockan en tid.

Det sitter en "fjÀderring" under vridringen, typ en sÄn hÀr.
Det Àr troligast den som orsakar glappet pÄ nÄgot vis.
SMPBezelSprings03.jpg
Om det funkar som pÄ andra klockor jag meckat med sÄ uppstÄr glappet nÀr friktionsringen Àr stÀlld för hÄrt. DÄ blir det distinkta klick men glapp. Om man minskar vinklarna sÄ minskar glappet men klicken blir mjukare. En avvÀgning man fÄr göra helt enkelt och det Àr fÄ klockor med den konstruktionen som har hÄrda klick och saknar glapp, svÄrt att fÄ till det perfekt.

Och ja, jag förstÄr det ologiska med att mjuk instÀllning ger lite glapp, borde vara tvÀrt om men det Àr min erfarenhet i alla fall.

Om det funkar som pÄ andra klockor jag meckat med sÄ uppstÄr glappet nÀr friktionsringen Àr stÀlld för hÄrt. DÄ blir det distinkta klick men glapp. Om man minskar vinklarna sÄ minskar glappet men klicken blir mjukare. En avvÀgning man fÄr göra helt enkelt och det Àr fÄ klockor med den konstruktionen som har hÄrda klick och saknar glapp, svÄrt att fÄ till det perfekt.

Och ja, jag förstÄr det ologiska med att mjuk instÀllning ger lite glapp, borde vara tvÀrt om men det Àr min erfarenhet i alla fall.

Jag tror att i det hÀr fallet handlar det om ett spel i vridringen i sidled. Om man sÀtter tummen och pekfingret pÄ ringen sÄ kan man röra den i sidled lite, horizontalt eller vertikalt.

Ja, spelet pÄverkas ÀndÄ av den vertikala spÀnningen. :)

Ja, sÄ Àr det sÀkert. NÄgot sÄdant jag misstÀnkte. PÄ de lite Àldre Brattarna har du ju den inre fasta ringen (polerade) och den yttre vridbara. Det kÀnns som att det Àr svÄrt att undvika ett spel till 100% med denna konstruktion?
9788-Breitling1.jpg

Ja, sÄ Àr det sÀkert. NÄgot sÄdant jag misstÀnkte. PÄ de lite Àldre Brattarna har du ju den inre fasta ringen (polerade) och den yttre vridbara. Det kÀnns som att det Àr svÄrt att undvika ett spel till 100% med denna konstruktion?
9788-Breitling1.jpg
Det dÀr vet du bÀttre Àn jag men min gissning Àr att man inte kan fÄ bÄda perfekta klick och brist pÄ "spel". :)

Alla gamla brattar jag klÀmt pÄ har haft lite spel, speciellt Àldre Aerospace.

Det dÀr vet du bÀttre Àn jag men min gissning Àr att man inte kan fÄ bÄda perfekta klick och brist pÄ "spel". :)

Alla gamla brattar jag klÀmt pÄ har haft lite spel, speciellt Àldre Aerospace.

Min Colt Àr en perfekt match, fortfarande distinkta klick. Men jÀmför man med min andra som har spel sÄ har den "hÄrdare" klick precis som du sÀger. Har lÀst om Chronomat B01: or som har mycket spel som nya sÄ det Àr vÀl egentligen inget fel. Man fÄr det ena eller andra.

Ps: Min Padi Àr helt stum men dÄ lÄter den mest som smÄgrus nÀr man vrider den. :)

Min "bÀsta" vridring sitter pÄ Dive Mastern. Stum med helt sjuka klick. Det Àr nÀstan pinsamt vilken byggkvalite den klockan har, och Àven finishen Àr över prisnivÄn. Brattekvalite till lÄgt pris.
want-this-get-this-timekeeping-full.jpg

Inte kattskit för att komma ifrÄn en knivtillverkare. :)

Har nyss köpt den hÀr, Colt Chronograph A13035.1 frÄn -97. Servad hos AD nyligen (av förre Àgaren). NÄgra funderingar:

- Bezeln glappar, det finns ett spel. Vad Àr problemet? Sitter skruvar runt om, testade försiktigt men dom verkar helt Ätdragna. Inget justering dÀr som kan göras antar jag? Enl förre Àgaren sÄ hade glappet ökat efter servicen och la fram teorin att dom fÄtt bort skit under den. Eller Àr dom sÄ hÀr helt enkelt ? JÀmförelse Àr med min SMP frÄn 2001 som ju inte alls har nÄgot glapp/spel. AD borde ju ha gjort jobbet rÀtt sÄ jag antar att det inte kan lösas med annat Àn byte av komplett bezel (om det nu blir helt bra ens efter det?)

- Bytte datum lite vÀl lÄngt efter midnatt. Skruvade sedan fram visarna och dÄ vÀxlade den 01.10. KÀnns spontant som att det bara Àr att sÀtta visarna rÀtt men lite mÀrkligt om en AD slarvat med detta.

- Glaset har repor. Dom syns knappt, kÀnns om man tar pÄ glaset med nageln. SÀljaren fick ett pris pÄ 2200:- för byte i samband med service men avstod. FrÄgan Àr om en lokal, icke-AD, urmakare kan fixa fram ett glas till bÀttre pris eller om man kan hitta ett pÄ t ex Ebay och knalla dit med det? Men antagligen lÄter jag detta vara dÄ man faktiskt inte störs av det. En kostnadsfrÄga förstÄs.

Skall sÀgas att jag tycker om och trivs bra med klockan. Kan leva med dessa nÀmnda saker. Det gÄr helt utan anmÀrkning.

P8021812.JPG
Som alla sÀger. Lite spel har de flesta. Inget att bry sig om. NÄgra av mina Àr stenhÄrda, vissa Àr lite mer lösa. Har ofta att göra med inner-"vad det nu heter hjÀrnstopp"...som gÄr att mixtra med/böja till eller byta.
De flesta av din ref som jag sett har mineralglas. Repas hyfsat lÀtt. Har en del repor i min gamla Colt med. Ett tecken pÄ att den faktiskt anvÀnds. :)

Min Colt Àr en perfekt match, fortfarande distinkta klick. Men jÀmför man med min andra som har spel sÄ har den "hÄrdare" klick precis som du sÀger. Har lÀst om Chronomat B01: or som har mycket spel som nya sÄ det Àr vÀl egentligen inget fel. Man fÄr det ena eller andra.

Ps: Min Padi Àr helt stum men dÄ lÄter den mest som smÄgrus nÀr man vrider den. :)
B01 har den absolut oskönaste vridringen jag haft. Klickljudet lÄter som en billig plastklocka. Inte alls vÀrdigt en 80-90k-klocka. Störde mig lite pÄ ljudet pÄ min. OM den hade spel minns jag ej, dÄ jag inte brukar bry mig om sÄdant.

Finns det ingen hÀr som har för mÄnga breitlingklockor i lÄdan och skulle vilja sÀlja nÄgon ?:D
Jo dÄ. Jag ska rensa snart. Har för mkt nu. Dessutom har jag fÄtt ett okristligt sug efter ny Rolex eller Panerai (nu blir jag kölhalad och utesluten hÀr hehe). HÄll utkik. Det som troligen kommer gÄ Àr min Blackbird big date + Red arrows.

Haha kommer fortfarande ha ett rejÀlt lager. ;)
Men att komplettera med nya Seadweller eller en Panerai Sub skulle vara lite kul. Blir det Rolex sÄ lÀr jag vÀl sÀlja den inom nÄgon mÄnad som vanligt med de Rolex jag haft. Kul nÄn dag, sen Äker en bratte pÄ för att fÄ lite hÀrlig detaljkvalitétskÀnsla igen.

Haha kommer fortfarande ha ett rejÀlt lager. ;)
Men att komplettera med nya Seadweller eller en Panerai Sub skulle vara lite kul. Blir det Rolex sÄ lÀr jag vÀl sÀlja den inom nÄgon mÄnad som vanligt med de Rolex jag haft. Kul nÄn dag, sen Äker en bratte pÄ för att fÄ lite hÀrlig detaljkvalitétskÀnsla igen.

Panerai Àr coolt.

Japp. Men det lutar lite Ät en SD4000 faktiskt. Helt ny isÄfall. FrÄn europa. Jag mÄste vara hjÀrndöd men vad Àr det med begpriser och Rolex i Sverige??? Hur kan folk vilja ha 70-ish för beggade SD4000 nÀr man fÄr en helt ny fullset för samma pris frÄn stora seriösa sÀljare inom Europa? DÀr man fÄr Àran att ta bort plasten sjÀlv. Det Àr inte klokt. Tacka vet jag brattefolket som har hyfs nog att sÀlja beggade grejer till beggade priser ;)

Japp. Men det lutar lite Ät en SD4000 faktiskt. Helt ny isÄfall. FrÄn europa. Jag mÄste vara hjÀrndöd men vad Àr det med begpriser och Rolex i Sverige??? Hur kan folk vilja ha 70-ish för beggade SD4000 nÀr man fÄr en helt ny fullset för samma pris frÄn stora seriösa sÀljare inom Europa? DÀr man fÄr Àran att ta bort plasten sjÀlv. Det Àr inte klokt. Tacka vet jag brattefolket som har hyfs nog att sÀlja beggade grejer till beggade priser ;)

Folk Àr helt knÀppa hÀr nÀr det kommer till Rolex. Det ingÄr vÀl ett glas skumpa och en analblekning? Det Àr premium :D

Andra varningen.

Som alla sÀger. Lite spel har de flesta. Inget att bry sig om. NÄgra av mina Àr stenhÄrda, vissa Àr lite mer lösa. Har ofta att göra med inner-"vad det nu heter hjÀrnstopp"...som gÄr att mixtra med/böja till eller byta.
De flesta av din ref som jag sett har mineralglas. Repas hyfsat lÀtt. Har en del repor i min gamla Colt med. Ett tecken pÄ att den faktiskt anvÀnds. :)

Tack för svaren @JensBP @Eurenius @yonsson !
Man kan skruva loss skruvarna och lyfta upp bezeln ? Eller "vet du inte vad du gör sÄ lÄt bli !" ?
Kan ju alltid prata med den dÀr AD, har ju ett kvitto. Runt 15 mil enkel vÀg men skicka gÄr ju.
Mineralglas? Har inte tÀnkt pÄ det men klart att det Àr. Safir repas ju inte sÄ dÀr och glasen pÄ mina Seamasters har ju en lÄngt mer solidare kÀnsla.
2200:- för byte av mineralglas kÀnns ju dÄ rÀtt dyrt tycker jag och rÀtt var det Àr sÄ har man en repa igen.

Tack för svaren @JensBP @Eurenius @yonsson !
Man kan skruva loss skruvarna och lyfta upp bezeln ? Eller "vet du inte vad du gör sÄ lÄt bli !" ?
Kan ju alltid prata med den dÀr AD, har ju ett kvitto. Runt 15 mil enkel vÀg men skicka gÄr ju.
Mineralglas? Har inte tÀnkt pÄ det men klart att det Àr. Safir repas ju inte sÄ dÀr och glasen pÄ mina Seamasters har ju en lÄngt mer solidare kÀnsla.
2200:- för byte av mineralglas kÀnns ju dÄ rÀtt dyrt tycker jag och rÀtt var det Àr sÄ har man en repa igen.

Det gÄr sÀkert att montera bort vridringen utan större problem, har dock inte gjort det sjÀlv nÄgon gÄng. Problemet Àr vÀl vad man ska göra efter det. Hur man ska justera fjÀderringen med mera.

Tillbaka
Topp