• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Det stÀmmer. Men jag Àr glad att han Àr tillbaka till Breitling efter diverse snedsteg.
Screenshot_20160812-095239-01.jpeg

Jag gör alltid sÄ innan jag badar. Billigare Àn trycktesta varje Är. Fick konstiga blickar runt poolen i somras.

SÄg pÄ hemsidan att det fanns manuella med 24h-visning till ett löjligt pris.

Jag var nog lite otydlig mex "nya Breitling". Menade alltsÄ Bretling efter att de ÄteruppstÄtt i början av 80-talet och sedan framÄt. Har dock dÄlig koll pÄ olika varianter av Cosmonaut, men vill minnas att jag lÀst att de haft man Lemanias. JÀkligt cool, men 24 h visning, kan jag tÀnka mig, Àr inte helt praktiskt?

Jag var nog lite otydlig mex "nya Breitling". Menade alltsÄ Bretling efter att de ÄteruppstÄtt i början av 80-talet och sedan framÄt. Har dock dÄlig koll pÄ olika varianter av Cosmonaut, men vill minnas att jag lÀst att de haft man Lemanias. JÀkligt cool, men 24 h visning, kan jag tÀnka mig, Àr inte helt praktiskt?
Tycks ju stÀmma. Cosmonauten hade Breitling12-verket (manuellt Lemania) Ànda in pÄ 2000-talet.

Lovade ju lite fler bilder :) De blev lite suddiga tyvÀrr. Försöker övertala farsan att lÀmna in den pÄ service (den har börjat sakta sig lite) men han Àr seg pÄ att ta tag i det, det har snackats om det ett tag nu...

20160814_160717.jpg
20160814_160721.jpg
20160814_160728.jpg
20160814_160745.jpg

Lovade ju lite fler bilder :) De blev lite suddiga tyvÀrr. Försöker övertala farsan att lÀmna in den pÄ service (den har börjat sakta sig lite) men han Àr seg pÄ att ta tag i det, det har snackats om det ett tag nu...

20160814_160717.jpg
20160814_160721.jpg
20160814_160728.jpg
20160814_160745.jpg
Riktigt smutt. Jag fÄr ta Ä komplettera med svart tavla nÄn gÄng... :)

Har lÀst in mig nu, en Navitimer 7806 verkar vara den modell som passar mig bÀst, ytterst tveksamt dock om jag kommer slÄ till pÄ en. Det Àr sÀkert @JensBP som skadat mig men just nu lockar en Chronomat mest. :banghead:

NÄgon som har en Transocean GMT? Lite nyfiken pÄ vad folk tycker om den. Tycker sjÀlv den Àr riktigt snygg men kanske lite för tjock (15,75 mm)?
transocean2.jpg

transocean.PNG

600.jpg
Har provat en bekants med meshlÀnk vid flertalet gÄnger och tjockleken Àr inget jag har stört mig pÄ pÄ mina ca 17cm handleder. Tycker dock den bÀrs större Àn min steelfish som pÄ pappret Àr 1 mm större. Snygg Àr den i vart fall ocksÄ!

Har nyss köpt den hÀr, Colt Chronograph A13035.1 frÄn -97. Servad hos AD nyligen (av förre Àgaren). NÄgra funderingar:

- Bezeln glappar, det finns ett spel. Vad Àr problemet? Sitter skruvar runt om, testade försiktigt men dom verkar helt Ätdragna. Inget justering dÀr som kan göras antar jag? Enl förre Àgaren sÄ hade glappet ökat efter servicen och la fram teorin att dom fÄtt bort skit under den. Eller Àr dom sÄ hÀr helt enkelt ? JÀmförelse Àr med min SMP frÄn 2001 som ju inte alls har nÄgot glapp/spel. AD borde ju ha gjort jobbet rÀtt sÄ jag antar att det inte kan lösas med annat Àn byte av komplett bezel (om det nu blir helt bra ens efter det?)

- Bytte datum lite vÀl lÄngt efter midnatt. Skruvade sedan fram visarna och dÄ vÀxlade den 01.10. KÀnns spontant som att det bara Àr att sÀtta visarna rÀtt men lite mÀrkligt om en AD slarvat med detta.

- Glaset har repor. Dom syns knappt, kÀnns om man tar pÄ glaset med nageln. SÀljaren fick ett pris pÄ 2200:- för byte i samband med service men avstod. FrÄgan Àr om en lokal, icke-AD, urmakare kan fixa fram ett glas till bÀttre pris eller om man kan hitta ett pÄ t ex Ebay och knalla dit med det? Men antagligen lÄter jag detta vara dÄ man faktiskt inte störs av det. En kostnadsfrÄga förstÄs.

Skall sÀgas att jag tycker om och trivs bra med klockan. Kan leva med dessa nÀmnda saker. Det gÄr helt utan anmÀrkning.

P8021812.JPG

Senast Àndrad:
Har nyss köpt den hÀr, Colt Chronograph A13035.1 frÄn -97. Servad hos AD nyligen (av förre Àgaren). NÄgra funderingar:

- Bezeln glappar, det finns ett spel. Vad Àr problemet? Sitter skruvar runt om, testade försiktigt men dom verkar helt Ätdragna. Inget justering dÀr som kan göras antar jag? Enl förre Àgaren sÄ hade glappet ökat efter servicen och la fram teorin att dom fÄtt bort skit under den. Eller Àr dom sÄ hÀr helt enkelt ? JÀmförelse Àr med min SMP frÄn 2001 som ju inte alls har nÄgot glapp/spel. AD borde ju ha gjort jobbet rÀtt sÄ jag antar att det inte kan lösas med annat Àn byte av komplett bezel (om det nu blir helt bra ens efter det?)

- Bytte datum lite vÀl lÄngt efter midnatt. Skruvade sedan fram visarna och dÄ vÀxlade den 01.10. KÀnns spontant som att det bara Àr att sÀtta visarna rÀtt men lite mÀrkligt om en AD slarvat med detta.

- Glaset har repor. Dom syns knappt, kÀnns om man tar pÄ glaset med nageln. SÀljaren fick ett pris pÄ 2200:- för byte i samband med service men avstod. FrÄgan Àr om en lokal, icke-AD, urmakare kan fixa fram ett glas till bÀttre pris eller om man kan hitta ett pÄ t ex Ebay och knalla dit med det? Men antagligen lÄter jag detta vara dÄ man faktiskt inte störs av det. En kostnadsfrÄga förstÄs.

Skall sÀgas att jag tycker om och trivs bra med klockan. Kan leva med dessa nÀmnda saker. Det gÄr helt utan anmÀrkning.

P8021812.JPG

Menar du glapp nÀr du vrider eller glapp i sidled? AlltsÄ Àr inte hacken distinkta eller glappar bezel nÀr sÀtter fingrarna kl 3 och 9 och ruckar fram och tillbaka om du förstÄr vad jag menar.

Menar du glapp nÀr du vrider eller glapp i sidled? AlltsÄ Àr inte hacken distinkta eller glappar bezel nÀr sÀtter fingrarna kl 3 och 9 och ruckar fram och tillbaka om du förstÄr vad jag menar.
Glapp i sidled utan att man vrider. Hacken Àr distikta. Vrider man ett hack sÄ kan man för tillbaka den i storleksordningen 0,8mm. Ringen kÀnns lite lös i sidled helt enkelt. Klickmekaniken kÀnns bra. Man kÀnner ocksÄ ett litet glapp i höjdled kl 12, mindre kl 8.

Glapp i sidled utan att man vrider. Hacken Àr distikta. Vrider man ett hack sÄ kan man för tillbaka den i storleksordningen 0,8mm. Ringen kÀnns lite lös i sidled helt enkelt. Klickmekaniken kÀnns bra. Man kÀnner ocksÄ ett litet glapp i höjdled kl 12, mindre kl 8.

SÄ har jag pÄ en klocka som var helt oanvÀnd nÀr jag köpte den. Jag har en Breitling som inte har ett dugg glapp, kÀnt pÄ mÄnga som har lite glapp och min andra har ganska mycket. Det hjÀlper inte, precis som du sa att skruva pÄ det smÄ skruvarna. Jag tror att det har att göra med sjÀlva spÀnnmekanismen under vridringen. Med andra ord sÄ Àr det lite olika pÄ olika klockor. DÄ det egentligen inte Àr nÄgot trasigt sÄ tÀnkte jag försöka fÄ det ÄtgÀrdat vid nÀsta service om nÄgra Är.

Hör med de som servade din klocka om de kan ÄtgÀrda vridringen och fixa visarna om det stör dig mycket, de borde kunna ge ett goodwill kostnadsförslag om inte annat.
Problemet Àr vÀl att du blir av med klockan en tid.

Det sitter en "fjÀderring" under vridringen, typ en sÄn hÀr.
Det Àr troligast den som orsakar glappet pÄ nÄgot vis.
SMPBezelSprings03.jpg

Tillbaka
Topp