• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens dubbel :)

image.jpeg

Har bara provat och dessutom ett exemplar med inplastad länk. Tycker den är klockren storleksmässigt. Kvartsarnas placering av subtavlorna är ju lite märkligt men har man inget emot det så lär det vara en grym och prisvärd klocka.

Gillar du den här placeringen bättre? Jag tycker att Colten ger ett mer symmetriskt intryck.
A7887-Breitling3.jpg

Lite bilder från Erikson Urhandel och Time Promotions Breitling-event ikväll:

Snålvattnet rinner över buffén... (som var underbar) :)
IMG_2416.jpg

En kines vaktade oss alla... (med äkta B01 och AK, inga kinakopior här)
IMG_2424.jpg

Rätt hård...
IMG_2422.jpg
IMG_2423.jpg

Den billigaste klockan under visningen...
http://www.breitlingforbentley.com/...ulliner-tourbillon/presentation/?idModel=1433
IMG_2450.jpg

Den här Bentleyn var faktiskt riktigt tuff tycker jag. Carbon-boett.
http://www.breitlingforbentley.com/...-b04-s-carbon-body/presentation/?idModel=1448
IMG_2455.jpg

IMG_2456.jpg

IMG_2457.jpg

Störtskön Navitimer 46 Blacksteel...
http://www.breitling.com/en/news/details/navitimer-46-blacksteel-4226
IMG_2431.jpg

Bentley B05 Unitime...
http://www.breitlingforbentley.com/en/collection/bentley-b05-unitime/presentation/?idModel=1417
IMG_2430.jpg

Då till min favorit av de nya brattarna. Jag har precis som de flesta andra sett den på bild, och tänkt "meh". Men i verkligheten var den en fullkomlig fullträff. Denna blir man ju rejält sugen på minst sagt...
http://www.breitling.com/en/models/superocean/superocean-44-special/
IMG_2427.jpg

IMG_2471.jpg

IMG_2473.jpg

IMG_2478.jpg

IMG_2467.jpg

Lite gamla Aerospace och annat med balla logos...
IMG_2420.jpg

IMG_2421.jpg

En liten UFO-monter i "museet". Det gillas. De tre musketörerna Red Arrows, Frecce Tricolori och Blue Impulse.
IMG_2419.jpg

Bäst att lägga in lite andra UFOn i montern där de hör hemma. En Red Arrows-bror, en AOPA F500, en 18K NOS 81950. En Steelfish slank tydligen in och ville vara med å leka bland ufo:na...
IMG_5290.jpg

Tack @ERIKSON URHANDEL och Time Promotion! :blackalien:

Blev väl bra bilder. (Jag kom ju med på ett hörn) själv hade jag problem med att minnet var fullt i telefon.
Verkligen en toppenkväll.

Sneda datum är riktigt trist, oavsett om det är en guld-VC eller en billig kvarts-bratte. Huvudanledningen att jag sålde min Flying Fish var dess fula datum. Kan inte tänka mig att jag kommer att köpa en klocka med snett datum igen, men man ska aldrig säga aldrig, möjligen någon B01 igen i framtiden. Subdialsens placering gillar jag båda. Allra snyggast är det dock med bara två stycken i position 3 och 9. :)

Sneda datum är riktigt trist, oavsett om det är en guld-VC eller en billig kvarts-bratte. Huvudanledningen att jag sålde min Flying Fish var dess fula datum. Kan inte tänka mig att jag kommer att köpa en klocka med snett datum igen, men man ska aldrig säga aldrig, möjligen någon B01 igen i framtiden. Subdialsens placering gillar jag båda. Allra snyggast är det dock med bara två stycken i position 3 och 9. :)
Så länge datumet är i någon diskret färg så funkar det - fick känna och klämma på den här pjäjsen för ett tag sen - skulle kunna tänka mig att ha en "halv 5" datumplacering - speciellt på denna bratte:

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    122.4 KB · Visningar: 47
Med andra ord denna Navitimer..
image.jpg

Sneda datum tycker jag är helt OK. Runda datumfönster däremot är förkastligt.

Så länge datumet är i någon diskret färg så funkar det - fick känna och klämma på den här pjäjsen för ett tag sen - skulle kunna tänka mig att ha en "halv 5" datumplacering - speciellt på denna bratte:
Ja faktiskt. Breitling lyckas gömma de sneda datumen rätt bra. Det syns inte ut så mycket på B01, Navitimers och de med egna verken som det gör på många andra sneddatum-klockor.

Yes den var nice... eller dessa. 12+6 är inte tokigt heller. Tyvärr helt utan datum. ;)
DSCN9870.jpg

Här är ett lysande exempel där man kommer undan med snett datum. Man lägger knappt märke till det, och det bryter inte symmetrin nämnvärt:
IMG_2433.jpg

Jag skulle iof helst sett att datumet var horisontellt även om fönstret är snett.
Snett fönster funkar bra i kombination med stavindex.

Jag gillar båda också. Jag stressar mest Yonsson för att han tycker den ena är "märklig". Känns ändå som den vanligare placeringen :D
Vanligaste placeringen kan väl omöjligt vara med 2st subdials så högt upp och en kl 6?
Enda fördelen är att man lätt ser att det är kvarts.

Snyggast är såklart enbart två subdials men a la Val 72 / ETA 7740/7750-placeringen funkar.

Tänk Bregeut XX eller Sinn 101.

Senast ändrad:
Nackdelen med att inte ha in house är att man knte kan tweaka lika mycket. :)
Men när vi pratar Breitling B01, inhouse, så sitter ju datumet normalt 1/2 5. Tittar man på den datumskivan så är det tämligen trångt. Snedvrider man datumen för att det ska bli rakt i ett rakt fönster så tar det mer plats.

Men när vi pratar Breitling B01, inhouse, så sitter ju datumet normalt 1/2 5. Tittar man på den datumskivan så är det tämligen trångt. Snedvrider man datumen för att det ska bli rakt i ett rakt fönster så tar det mer plats.
Ok, är med på vad du menar. Kan inte påstå att jag bryr mig så mycket om datumplaceringen, köper eller undviker inte klockor enbart utifrån det.

Man borde väl bara kunna snurra på typsnittet på befintlig datumskiva? Eller skulle inte det få plats? Möjligen göra siffran aningen mindre.

Tillbaka
Topp