Enkelt förklarat Àr det ett sÀtt att samordna flygtrafiken enligt ett universellt koordinerat tidssystem.
För en flygning lÀmnas det in en fÀrdplan för uppföljning som bl.a. anger tider för start och landning. Eftersom man under lÀngre flygningar öster- eller vÀsterut passerar en eller flera tidszoner skulle det bli komplicerat och risk för sÀkerheten om man anvÀnde sig av lokal tid. En flygning mellan Helsingfors och Stockholm som tar en timma skulle i sÄ fall ha samma start- och landningstid eftersom Finland tillhör en tidszon som ligger en timma före oss i Sverige.
En korrekt instÀlld UTC-visare skall dÀrför vara instÀlld pÄ den tid som visas vid 0-meridianen vilken skÀr genom Greenwich i London. Det Àr den tiden som anvÀnds i fÀrdplanen sÄ att det inte gÄr att missförstÄ oavsett var pÄ jorden flygningen inleds och avslutas.
I vÄrt fall hÀr i Sverige ligger den tiden just nu tvÄ timmar efter vÄr tidszon dÄ vi Ànnu har sommartid. NÀr vi övergÄr till normaltid Àr skillnaden en timma men UTC pÄverkas aldrig av skifte till/frÄn sommartid. Den Àr alltid samma.
MilitÀrt kallar vi det Z-time och B-time dÀr det senare Àr lokal tid, exempelvis pÄ Camp Marmal utanför Mazar-e Sharif i Afghanistan.
Skulle kunna skriva mycket mer men gör det via mobilen vilket Àr lite bökigt. Avslutar dÀrför med en bild pÄ min tjÀnste-Aerospace med UTC instÀlld som tidszon 2.