• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Liquid metal Àr vad Swatch group (Omega och BP) kallar det de fyller den frÀsta keramiken med, nÀr de exempelvis fyller i siffror i vridringar, har som sagt inget med titan att göra.

I princip alla klicktillverkare anvÀnder Zirkoniumoxid som keram till sina vridringar. Detta kan dÀrefter behandlas pÄ massa olika sÀtt. Zirkonium gÄr ju dock att blanda med andra material för att fÄ en viss fÀrg vilket Omega gjort till siffrorna och kallar den keramen för Liquid metal. SÄ en hÀrdad keram och en icke fullt sÄ hÀrdad keram till utfyllnaden i siffrorna.

Tack för klargörandet.
Fick felaktigt intrycket att sjÀlva tekniken gick under det namnet men det Àr ju mycket riktigt legeringen.

Liquid metal Àr vad Swatch group (Omega och BP) kallar det de fyller den frÀsta keramiken med, nÀr de exempelvis fyller i siffror i vridringar, har som sagt inget med titan att göra.

I princip alla klicktillverkare anvÀnder Zirkoniumoxid som keram till sina vridringar. Detta kan dÀrefter behandlas pÄ massa olika sÀtt. Zirkonium gÄr ju dock att blanda med andra material för att fÄ en viss fÀrg vilket Omega gjort till siffrorna och kallar den keramen för Liquid metal. SÄ en hÀrdad keram och en icke fullt sÄ hÀrdad keram till utfyllnaden i siffrorna.

Titan Ă€ndrar ju Ă€ven lite fĂ€rg över tid pĂ„ grund av oxidering pĂ„ ytan. SEIKO anvĂ€nder vad de kallar för B titanium till vissa spĂ€nnen, det Ă€ mjukt och vĂ€ldigt mycket mörkare Ă€n Breitlings titanboetter sĂ„ jag tror som du att det inte Ă€r troligt att :breitling: anvĂ€nder den mjukaste graden. Även Ă€ldre Aerospaceexemplar ser ju rĂ€tt OK ut trots lĂ„ng anvĂ€ndning, delvis tack vare oxidskyddey som döljer repor. Eller vad sĂ€ger du @laketwig ?
Oavsett gÄr inte gamla titan-brattar och nya Evo att jÀmföra i fÀrgen, de Àldre var mkt mörkare Àven som nya. De tidiga Àr uttalat ganska mjuka och benÀgna för bÄde hack och repor, vilket har varit kÀnt (och oftast ogillat) i brattekretsar lÀnge. För mig spelar det ingen roll, jag har köpt de ÀndÄ. Tycker att titan gör sig charmigt "anvÀnt". Hur de allra nyaste ljusare EVO Àr kan jag inte uttala mig om dÄ jag aldrig Àgt nÄgon, har bara haft Àldre. DÀrför skulle det vara kul att veta om de börjat med hÄrdare legering nu till slut? Kan sÀga med nÀstan sÀkerhet att grade 2 gÀller historiskt, samma info frÄn alla kÀllor genom Ären, dock inte bekrÀftat av företaget.

MÄnga andra företag skryter om hÄrda grade:s etc, frÄn Breitling har det varit tyst av nÄgon underlig anledning. ;)

• Like
Reactions: Oli
Oavsett gÄr inte gamla titan-brattar och nya Evo att jÀmföra i fÀrgen, de Àldre var mkt mörkare Àven som nya. De tidiga Àr uttalat ganska mjuka och benÀgna för bÄde hack och repor, vilket har varit kÀnt (och oftast ogillat) i brattekretsar lÀnge. För mig spelar det ingen roll, jag har köpt de ÀndÄ. Tycker att titan gör sig charmigt "anvÀnt". Hur de allra nyaste ljusare EVO Àr kan jag inte uttala mig om dÄ jag aldrig Àgt nÄgon, har bara haft Àldre. DÀrför skulle det vara kul att veta om de börjat med hÄrdare legering nu till slut? Kan sÀga med nÀstan sÀkerhet att grade 2 gÀller historiskt, samma info frÄn alla kÀllor genom Ären, dock inte bekrÀftat av företaget.

MÄnga andra företag skryter om hÄrda grade:s etc, frÄn Breitling har det varit tyst av nÄgon underlig anledning. ;)
De kan ju Àven Àndrat tillverkningsprocessen, allt behöver inte ha med legering att görs.

Alltid lika najs Ä slÀnga pÄ sig en tuuung Bratte efter dagar med lÀtta klockor ;)
IMG_0527.JPG

De kan ju Àven Àndrat tillverkningsprocessen, allt behöver inte ha med legering att görs.
SvÄrt att fÄ sÄ pass rent titanium som grade 2 sÄ pass ljust som pÄ Evo, tror jag. DÄ behöver man nog ha i lite aluminium och sÄnt, alternativt nÄtt ytskikt. Men jag vet inte, bara en feeling att de till slut tagit till sig vad konkurrenterna kör med idag (grade 5) och inte pÄ 80-talet. Jag tror vi inte kommer att fÄ veta, dÄ de alltid tigit om vad de anvÀnder vad jag sett... Breitlingsource, tzuk, wus, jag har aldrig sett en trÄd som nÄgonsin kommit fram till en 100%-ig slutsats om detta tyvÀrr, vare sig det gÀller vad de anvÀnt och vad de anvÀnder. Trist.

NÄn som behöver gummiband med viklÄs? Har tvÄ över, polerat och borstat. Kommer en annons inom en dag eller sÄ men ni fÄr en heads up innan breda massan ;)

NÄn som behöver gummiband med viklÄs? Har tvÄ över, polerat och borstat. Kommer en annons inom en dag eller sÄ men ni fÄr en heads up innan breda massan ;)
Exakt vilka gummin pratar vi om ? Pro diver 1, 2 eller 3? Nya eller gamla versionen gummi?(eller det kanske bara Àr dem med "vanligt lÄs" som det finns en ny version av)

Exakt vilka gummin pratar vi om ? Pro diver 1, 2 eller 3? Nya eller gamla versionen gummi?(eller det kanske bara Àr dem med "vanligt lÄs" som det finns en ny version av)
Gummina Àr utbytbara och kostar en spottstyver i jÀmförelse med lÄsen, men i detta fallet Àr det ett helt nytt oavkortat blÄtt pro3?(slÀtt) pÄ det nya inplastade borstade lÄset.
Och pÄ det polerade(beg) sitter det ett kortat svart ocean racer som passar upp till 19cm.

Tillbaka
Topp