• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Men varför dÄ inte köra rubbet som den nya colten, i Breitlight. FörstÄr inte man ska betala nÀstan 90.000 kr för vissa modeller som Àr ytbehandlade PVD som sedan slits och ser för taskigt ut om nÄgra Är max.

breitling-scratched-black-watch.jpg

Utan att ha tittat... vilken PVDad kostar 90k???

Utan att ha tittat... vilken PVDad kostar 90k???

Breitling Chronomat 44 Blacksteel listar ordinarie pris 94.110 kronor. Men det finns mÄnga Blacksteel som Àr uppe i stora pengar. Jag tycker man ska fÄ keramik för dem pengarna. Och Àven för 50+ klockor i Breitling serie. Eller som sagt, varför inte köra i Breitlight, som Hurricane klockorna. Det Àr ett nytÀnkande och coolt material.

http://www.uret.se/breitling-chronomat-44-blacksteel-c-11_1878.html

Senast Àndrad:
Breitling Chronomat 44 Blacksteel listar ordinarie pris 94.110 kronor. Men det finns mÄnga Blacksteel som Àr uppe i stora pengar. Jag tycker man ska fÄ keramik för dem pengarna. Och Àven för 50+ klockor i Breitling serie. Eller som sagt, varför inte köra i Breitlight, som Hurricane klockorna. Det Àr ett nytÀnkande och coolt material.

http://www.uret.se/breitling-chronomat-44-blacksteel-c-11_1878.html
Keramik krÀver sÀkerligen en helt annan maskinpark. Det Àr dÀrför exempelvis Swatch Group fixar det men inga smÄ tillverkare fixar det. Tudor har ju Rolex som backar upp dem.

Keramik krÀver sÀkerligen en helt annan maskinpark. Det Àr dÀrför exempelvis Swatch Group fixar det men inga smÄ tillverkare fixar det. Tudor har ju Rolex som backar upp dem.

Troligen har du rÀtt. Jag Àr dock rÀtt sÀker pÄ att Breitling kommer komma med en klocka i keramik. Detta Àmne vi snackar om nu rörande blacksteel och PVD har varit upp pÄ mÀngder av olika forum internationellt. LÀste för inte sÄ lÀnge sedan en trÄd pÄ Breitling forum dÀr en kille rÄkat slÄ i sin bezel pÄ sin nya Chronomat 44 BS och det silvriga under framtrÀdde direkt och var inte snyggt. Killen var inte speciellt glad, men sÄ Àr det ju med PVD. DÄ Àr ju DLC coated betydligt bÀttre. Samma frÄga igen, varför anvÀnder inte Breitling DLC coating?

Troligen har du rÀtt. Jag Àr dock rÀtt sÀker pÄ att Breitling kommer komma med en klocka i keramik. Detta Àmne vi snackar om nu rörande blacksteel och PVD har varit upp pÄ mÀngder av olika forum internationellt. LÀste för inte sÄ lÀnge sedan en trÄd pÄ Breitling forum dÀr en kille rÄkat slÄ i sin bezel pÄ sin nya Chronomat 44 BS och det silvriga under framtrÀdde direkt och var inte snyggt. Killen var inte speciellt glad, men sÄ Àr det ju med PVD. DÄ Àr ju DLC coated betydligt bÀttre. Samma frÄga igen, varför anvÀnder inte Breitling DLC coating?
Breitling anvÀnder ju DLC, om de nu inte fÄtt för sig att upphöra med det.

• Like
Reactions: Oli
PVD Àr en sorts DLC, exakt hur Breitling lÀgger pÄ sin DLC vet inte jag men jag kan garantera dig att den blivit hÄrdare och bÀttre de senaste 10 Ären. Jag drömde i bÄde lin Aerospacenoch min Colt i flera metallsaker och det blev inte ett enda mÀrke.

Jag hÄller dÀremot med dig att genomgÄende material absolut Àr att föredra, mycket hellre keramik eller Breitlight Àn Blacksteel.

Fick fram detta, vet dock inte mer om det.

It's preferred by the "black" watch industry because the coating is typically thicker. the titanium coatings (TiCN, TiN, TiAlN, etc) are typically 3 to 4 micrometers thick, DLC coatings are around 5 micrometers thick.....
Oh, and just to clarify, DLC is not a PVD coating, strictly speaking. DLC is deposited on the work piece through Direct Ion Beam Deposition (for flat parts only), Closed Field Unbalanced Magnetron Sputter Ion Plating Process or through RF Plasma Chemical Vapor Deposition. The latter two are suitable for complex shapes.

Fick fram detta, vet dock inte mer om det.

It's preferred by the "black" watch industry because the coating is typically thicker. the titanium coatings (TiCN, TiN, TiAlN, etc) are typically 3 to 4 micrometers thick, DLC coatings are around 5 micrometers thick.....
Oh, and just to clarify, DLC is not a PVD coating, strictly speaking. DLC is deposited on the work piece through Direct Ion Beam Deposition (for flat parts only), Closed Field Unbalanced Magnetron Sputter Ion Plating Process or through RF Plasma Chemical Vapor Deposition. The latter two are suitable for complex shapes.
Det dÀr Àr en hel vetenskap som jag lagt mycket tid pÄ att försöka förstÄ. LÄt oss bara sÀga att det ena Àr en metod och det andra Àr ett samlingsord för resultatet. Man kan behandla klockor pÄ olika sÀtt och med olika metoder.

Exakt hur och med vad Breitling behandlar sina svarta klockor lÀr vi aldrig fÄ reda pÄ, ytan Àr dock keramisk och inte att jÀmstÀlla med svarta klockor frÄn 80/90-talet.

Senast Àndrad:
En frÄga? NÄgon som vet om det ska sitta 2 smÄ stift hÀr (kolla bilden) eller ett stift rakt igenom? PÄ bÄda mina 90 tals chronomater sitter det 2 smÄ. Har dom gÄtt av ele ska det sitta 2 smÄ?

Mvh

Bilagor

• tmp_11799-20170517_0012511126304000.jpg
    tmp_11799-20170517_0012511126304000.jpg
    49.2 KB · Visningar: 45
Tillbaka
Topp