• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

50-60 pÄ c24 kÀnns helt ok. Lekte med den pÄ afterworken i tÀby och jÀvlar vad imponerad jag blev!

Hade jag haft 55 lök att spendera hade det utan tvekan blivit en sÄn hÀr (utan 24h visning i min smak)
20170831_202629.jpg

Jag Àr ocksÄ nyfiken, varför finns det flera loggor? Speciellt nÀr man har en sÄ snygg som denna:breitling:
För att B-loggan Àr Breitlings riktiga gamla logo (tillsammans med olika textvarianter) nÀr de Àgdes av familjen Breitling. Vinglogon Àr en modern skapelse.

Senast Àndrad:
  • Like
Reactions: Bas
Och du gillar Breilting?
Den ena Àr ingen B-logga utan Aopas logo.
Den andra Àr deras klassiska Twin Jets-logo, ocksÄ frÄn Breitling-tiden.
Att vanÀra dessa Àr helgerÄn big time. :dead:
NĂ€ jag gillar inte "Breilting" ;)

Det finns gott om historiskt viktiga arv som man givetvis bör respektera men oftast ser gamla saker ut som skit oavsett deras historiska vÀrde :wtf:

• Like
Reactions: PCB
Äh , alla gillar olika;)
Nja, jag tror knappast nĂ„gon som gillar Breitling tycker deras logos ser ut som ”skit”. Aldrig hört nĂ„got liknande i brattesammanhang. Eller AOPA för den delen, en av de mest klassiska logotyperna i hela flygvĂ€rlden, och faktumet att det Ă€r just AOPA-logotypen som Schneider hade som inspiration till dagens moderna breitling-vinglogo. DĂ€rav Ă€r de sĂ„ lika.

Lite kuriosa Àr att de i början, tack vare att Breitling, Àven pre-Schneider, haft ett mÄngÄrigt samarbete med AOPA, gjorde om AOPAs logotyp till sin egen under nÄgra förvirrade Är i början av Ättiotalet. Det Àr den som exakt ser ut som AOPA men har ett B i mitten istÀllet. Den byttes snabbt ut mot en mer egen liknande design, dagens vingar. Den bastarden mellan gamla och nya Breitling finns bl a pÄ min förstarevision av 81950, samt pÄ en del kvartsbrattar frÄn tidiga 80-talet.

Jag gillar alla logos sÄklart, bÄde Breitling och Schneider fick till fulltrÀffar som hÄller, men favoriten Àr nog Twin jets.

50-60 pÄ c24 kÀnns helt ok. Lekte med den pÄ afterworken i tÀby och jÀvlar vad imponerad jag blev!

Hade jag haft 55 lök att spendera hade det utan tvekan blivit en sÄn hÀr (utan 24h visning i min smak)
20170831_202629.jpg

Jag gillar Hurricane Àven i 50mm. Har haft min pÄ handleden i snart 6 mÄnader. Den har en gÄngprecision som slÄr det mesta. Normalt brukar det bli nÄgon minuts avvikelser pÄ 60 dagar, sÄ det brukar vara lagom att justera Àven tiden nÀr datumet skall fram. Denna klocka har hÄllit tiden sÄ nÀr som en minut pÄ 120 dagar vilket jag tycker Àr ett mycket bra betyg för B01-verket. Att klockan Àr betydligt dyrare Àn Skyracer hÀnger helt pÄ urverket. Som tidigare svarta modeller jag har visat sÄ har den fÄtt det anthracite/yellow-fÀrgade armbandet av typ Military rubber. ReptÄlighten Àr betydligt bÀttre pÄ en klocka gjord av BreitlightŸ jÀmfört med en Blacksteel-variant kan jag intyga. Hittar inga repor eller hairlines i detta material. GÀller Àven viklÄset som i min gula modell Àr av BreitlightŸ. Den svarta 24h har ett viklÄs original i blacksteel (tidig modell).
Lite data eftersom vikter har varit pÄ "tapeten":
Diameter 50.00 mm
Thickness 16.97 mm
Weight (without strap) 68.92 gr. Med armband Military Rubber och viklÄs gjort av BreitlightŸ c:a 110g

DSC_0123s.jpg

Det hÀr Àr kanske fel trÄd att posta i men skulle vilja veta om nÄgon kunde hjÀlpa mig att klargöra mer vad det Àr för modell jag Àrvt av min morfar?

Skulle tro att det Àr en Chronomat frÄn 90-tal men som sagt vet inte riktigt! Alltid gillat klockor men intresset har precis tagit fart!

Ny pÄ forumet sÄ hoppas det inte blir helt fel nu!

Bilagor

• D24D6B80-C00E-40D5-B4AE-59AE029EEEFF.jpeg
    D24D6B80-C00E-40D5-B4AE-59AE029EEEFF.jpeg
    64.3 KB · Visningar: 48
  • DA8AEE21-5859-4246-9407-BE7B1AE0DE33.jpeg
    DA8AEE21-5859-4246-9407-BE7B1AE0DE33.jpeg
    120.1 KB · Visningar: 51
Det hÀr Àr kanske fel trÄd att posta i men skulle vilja veta om nÄgon kunde hjÀlpa mig att klargöra mer vad det Àr för modell jag Àrvt av min morfar?

Skulle tro att det Àr en Chronomat frÄn 90-tal men som sagt vet inte riktigt! Alltid gillat klockor men intresset har precis tagit fart!

Du kan titta hÀr. Exakt typ-nummer vÄgar jag mig inte pÄ att ange.

http://www.breitlingsource.com/watch_details/Chronomat_73.html

SedÀr en chronomat , bandet Àr nog ett hirsch liberty , som Àr felvÀnt.
Trevligt ur!

Nja, jag tror knappast nĂ„gon som gillar Breitling tycker deras logos ser ut som ”skit”. Aldrig hört nĂ„got liknande i brattesammanhang. Eller AOPA för den delen, en av de mest klassiska logotyperna i hela flygvĂ€rlden, och faktumet att det Ă€r just AOPA-logotypen som Schneider hade som inspiration till dagens moderna breitling-vinglogo. DĂ€rav Ă€r de sĂ„ lika.

Lite kuriosa Àr att de i början, tack vare att Breitling, Àven pre-Schneider, haft ett mÄngÄrigt samarbete med AOPA, gjorde om AOPAs logotyp till sin egen under nÄgra förvirrade Är i början av Ättiotalet. Det Àr den som exakt ser ut som AOPA men har ett B i mitten istÀllet. Den byttes snabbt ut mot en mer egen liknande design, dagens vingar. Den bastarden mellan gamla och nya Breitling finns bl a pÄ min förstarevision av 81950, samt pÄ en del kvartsbrattar frÄn tidiga 80-talet.

Jag gillar alla logos sÄklart, bÄde Breitling och Schneider fick till fulltrÀffar som hÄller, men favoriten Àr nog Twin jets.
Mohaha du hakar nog upp dig pÄ att jag anvÀnder ordet skit. Kul iaf att jag blev ditt första bevis pÄ att man kan gilla Breitling trots att man inte tycker gamla vintage-loggorna Àr snygga :D

Diskussionen frÄn början syftade ju pÄ vilken som Àr snyggast och moderna varianten vinner utan tvekan i min smak. Skulle tom kunna sÀga att den Àr bra jÀvla skit och snygg som röv ;)

Jag gillar Hurricane Àven i 50mm. Har haft min pÄ handleden i snart 6 mÄnader. Den har en gÄngprecision som slÄr det mesta. Normalt brukar det bli nÄgon minuts avvikelser pÄ 60 dagar, sÄ det brukar vara lagom att justera Àven tiden nÀr datumet skall fram. Denna klocka har hÄllit tiden sÄ nÀr som en minut pÄ 120 dagar vilket jag tycker Àr ett mycket bra betyg för B01-verket. Att klockan Àr betydligt dyrare Àn Skyracer hÀnger helt pÄ urverket. Som tidigare svarta modeller jag har visat sÄ har den fÄtt det anthracite/yellow-fÀrgade armbandet av typ Military rubber. ReptÄlighten Àr betydligt bÀttre pÄ en klocka gjord av BreitlightŸ jÀmfört med en Blacksteel-variant kan jag intyga. Hittar inga repor eller hairlines i detta material. GÀller Àven viklÄset som i min gula modell Àr av BreitlightŸ. Den svarta 24h har ett viklÄs original i blacksteel (tidig modell).
Diameter 50.00 mm
Thickness 16.97 mm
Weight (without strap) 68.92 gr. Med armband Military Rubber och viklÄs gjort av BreitlightŸ c:a 110g

DSC_0123s.jpg
Wow! Helt fantastisk! Den ser inte ens ut att vara extremt stor pÄ dig, skulle gissa pÄ att dina handleder Àr lite mer manliga Àn mina hehe.

Givetvis förklarar verket en stor del av det högre priset och jag tycker som sagt att priserna pÄ c24 Àr fullt rimliga.

Det som talar för att ha en Skyracer som helg-beater för dagar i sandlÄdan med grabben Àr just det du beskriver om reptÄligheten :)

Snygg! D13047, 48 eller 50. Det stÄr pÄ baksidan.

Diameter 50.00 mm
Thickness 16.97 mm

DSC_0123s.jpg
Jag önskar att jag kunde bÀra upp en 50mm-klocka. Modellen Àr supersnygg och jag önskar de kunde slÀppa en version pÄ 42-44 för oss klena grabbar. Jag gillar lÀtta klockor. :)

Tillbaka
Topp