• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej pÄ er, jag vet inte om jag hamnat i rÀtt trÄd...men det kÀnns sÄ :)
Jag skulle bara vilja visa min senaste Breitling. En förhÄllandevis lite unik pjÀs med en lite unik historia och för sin Älder ett unikt skick.
Breitling Emergency Gripen. Fullset, full dokumentation och i mint condition/(Unworn)
Gripenklockorna bestÀlldes av Saab AB (Defence and Security) och levererades av Breitling runt Ären 1999-2000.
En av dessa levererade klockor skulle till Breitling för service nÀr den "försvann" pÄ vÀgen. FörsÀkringsbolaget Zurich Insurance skulle ersÀtta klockan varpÄ en ny klocka skulle levereras frÄn Breitling. Ursprungsklockan dök plötsligt upp igen varpÄ den "Nya" löstes av den pÄ försÀkringsbolaget som "Àgde" Àrendet runt 2007. Klockan rÀknades dÄ som uttagen 2007 av Breitling varpÄ de tvÄ första servicarna ingick. Den hÀr personen lÄste in klockan i sitt kassaskÄp 2007, plockade ut den 2010 och 2012 för att serva den enligt Breitlings rekommendation varpÄ den lÄstes in igen. I Är i juni 2017 plockades klockan ut ur sitt kassaskÄp igen för att skickas pÄ service. Alla tre servicar Àr gjorda i Schweiz (Breitling Grenchen).

Trevligt att fÄ Àga en sÄn...men jag brottas nu med tanken om att anvÀnda den, eller lÄta den fÄ ligga kvar i sin box för att behÄlla den i det fantastiska skick den Àr i. :-D
Stort grattis till att du Àger en sÄdan fin Breitling i sÄdant skick och att du hittat hit till den mysigaste hörnan pÄ ks. Klart du ska anvÀnda den - en klocka gjord för att rÀdda livet pÄ de som lever livet som hÄrdast ska sjÀlvklart maxas ut pÄ alla möjliga vis.

Hej pÄ er, jag vet inte om jag hamnat i rÀtt trÄd...men det kÀnns sÄ :)
Jag skulle bara vilja visa min senaste Breitling. En förhÄllandevis lite unik pjÀs med en lite unik historia och för sin Älder ett unikt skick.
Breitling Emergency Gripen. Fullset, full dokumentation och i mint condition/(Unworn)
Gripenklockorna bestÀlldes av Saab AB (Defence and Security) och levererades av Breitling runt Ären 1999-2000.
En av dessa levererade klockor skulle till Breitling för service nÀr den "försvann" pÄ vÀgen. FörsÀkringsbolaget Zurich Insurance skulle ersÀtta klockan varpÄ en ny klocka skulle levereras frÄn Breitling. Ursprungsklockan dök plötsligt upp igen varpÄ den "Nya" löstes av den pÄ försÀkringsbolaget som "Àgde" Àrendet runt 2007. Klockan rÀknades dÄ som uttagen 2007 av Breitling varpÄ de tvÄ första servicarna ingick. Den hÀr personen lÄste in klockan i sitt kassaskÄp 2007, plockade ut den 2010 och 2012 för att serva den enligt Breitlings rekommendation varpÄ den lÄstes in igen. I Är i juni 2017 plockades klockan ut ur sitt kassaskÄp igen för att skickas pÄ service. Alla tre servicar Àr gjorda i Schweiz (Breitling Grenchen).

Trevligt att fÄ Àga en sÄn...men jag brottas nu med tanken om att anvÀnda den, eller lÄta den fÄ ligga kvar i sin box för att behÄlla den i det fantastiska skick den Àr i. :-D
Sjukt fin och grym klocka!
Grattis :) gÀrna lite fler skarpa bilder!

Är pĂ„ jakt efter en Ă€ldre chronomat med 7750 urverket, Ă€r det samma vikt i rotorn som avenger serien som huseras av samma verk?

Med vikt menar jag som att armen hÄller pÄ trilla av nÀr rotorn tar spinn :breitling:

StÄr ni still? Har ni fÄtt ett löv pÄ rÀlsen igen?
SjÀlv har jag nÄgra mil kvar i bilen.
4872C5CA-EEB8-4C5E-9862-60E94E294F91.jpeg

Vi som bor i Sthlm har ju inga rÀls i vÀgen ju :p
Se har vi ju dom dÀr som blÄser löv med ett rör typ :D
Vi kallar dom GrÀvlingar med reflex/gul vÀst hehe Hum det var ev dom som grÀver hÄlen i backen nu men men :hilarious: :D Tur att man kör 4x4 med Turbo :cigar:
+ 5C sol vid Bromma flygplats 13,15 piip piip :breitling:

//Simon

La in lÀnken samtidigt som jag stressade frÄn jobbet, blev dÀrför lite knas. Tur att blondin-Simon rÀddade situationen. :)

E2FDD04E-8262-4873-83CC-014CF2633E03.png

Noterade ni lapping-maskinen?
kul att se hantverket,
man reflekterar ocksÄ över den avancerade designen pÄ Àldre brattar,som tyvÀrr förenklas vid varje uppdatering,
ta typ boettlocken,
numera verkar dom blÀstra dit loggor och text
oftare samma finish "allround" pÄ bevel,boett,skruvar,pushers m,m
visst Àr dom med fina och coola
,men hantverksmÀssigt stor skillnad.

hÀvdar bestÀmt att brattes finishering en gÄng var i absolut vÀrldsklass!
,och att nyare modeller generellt ,inte har högre finish Àn en certina.

kul att se hantverket,
man reflekterar ocksÄ över den avancerade designen pÄ Àldre brattar,som tyvÀrr förenklas vid varje uppdatering,
ta typ boettlocken,
numera verkar dom blÀstra dit loggor och text
oftare samma finish "allround" pÄ bevel,boett,skruvar,pushers m,m
visst Àr dom med fina och coola
,men hantverksmÀssigt stor skillnad.

hÀvdar bestÀmt att brattes finishering en gÄng var i absolut vÀrldsklass!
,och att nyare modeller generellt ,inte har högre finish Àn en certina.
HÄller inte med, avancerad finish och bra finish Àr tvÄ olika saker. Jag har aldrig varit missnöjd med finishen pÄ nÄgon Breitling jag testat. Avancerad; nej, bra; ja.

HÄller inte med, avancerad finish och bra finish Àr tvÄ olika saker. Jag har aldrig varit missnöjd med finishen pÄ nÄgon Breitling jag testat. Avancerad; nej, bra; ja.
nej missnöjd blir man inte av finishen pÄ en certina heller,
överlag tycker jag vissa modeller Àr mer ruff i metallbearbetningen,speciellt nyare blacksteels ,dÀr spÀnnen kronor m,m Àr sÀmre finisherade Àn motsvarande rostfri modell.
bara min upplevelse av de modellerna.

med finish menar jag , den fysiska snarare Àn optiska,alltsÄ sjÀlva finessen pÄ,metallbearbetningen

Senast Àndrad:
Är pĂ„ jakt efter en Ă€ldre chronomat med 7750 urverket, Ă€r det samma vikt i rotorn som avenger serien som huseras av samma verk?

Med vikt menar jag som att armen hÄller pÄ trilla av nÀr rotorn tar spinn :breitling:
Jag har en Chronomat med 7750 urverk och rotorn wobblar inte alls lika kraftigt som pÄ en omega chrono med 7750 urverk. KÀnns knappt nÀr rotorn Àr igÄng.

Tillbaka
Topp