Precis, 42/3 Àr innan 44Listan jag bifogade. Den ska stÀmma bra, samma finns i flera referensböcker. Men tyvÀrr verkar det blankt att pinpointa innan 44.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Precis, 42/3 Àr innan 44Listan jag bifogade. Den ska stÀmma bra, samma finns i flera referensböcker. Men tyvÀrr verkar det blankt att pinpointa innan 44.
Listan jag bifogade. Den ska stÀmma bra, samma finns i flera referensböcker. Men tyvÀrr verkar det blankt att pinpointa innan 44.
Ni har en konstig dialog... BÀgge sÀger samma saker.Precis, 42/3 Àr innan 44
Fast, hur kan det stÀmma med listan om det inte finns pÄ listan? Tror dock vi Àr överens och personen jag fick Ärtalsidikationen av kan inte skilja pÄ ommÄlat och original, sÄ ville mest höra om det finns nÄgon som satt pÄ Àldre dokumentation.Ni har en konstig dialog... BÀgge sÀger samma saker.
Jo det stÀmmer med listan pÄ sÄ sÀtt att den har serienummer strax före listan börjar pÄ 1944. AlltsÄ Àr den som du sÀger 42/43. Möjligen 44. Vem vet nÀr under 1944 listan började? Det Àr en djungel med tidiga brattar.Fast, hur kan det stÀmma med listan om det inte finns pÄ listan? Tror dock vi Àr överens och personen jag fick Ärtalsidikationen av kan inte skilja pÄ ommÄlat och original, sÄ ville mest höra om det finns nÄgon som satt pÄ Àldre dokumentation.
Förmodligen ja, men om man ser till listor under denna krigstid vet man att det finns hÄl och uppehÄll i produktionerna. Mao stÀmmer det inte med listan men motsÀger den inte heller sÄ det Àr mao möjligt. Ogillar bara saker man tar för givet, men desto mer information och tidsramar man har desto bÀttre kan man ringa in tillverkningsÄr.Jo det stÀmmer med listan pÄ sÄ sÀtt att den har serienummer strax före listan börjar pÄ 1944. AlltsÄ Àr den som du sÀger 42/43. Möjligen 44. Vem vet nÀr under 1944 listan började? Det Àr en djungel med tidiga brattar.
Just Breitling-listorna som finns i referensböckerna kan man vara trygg med. De Àr kosher och anvÀnds av alla frÄn breitling sjÀlva till auktionshus till samlare att ÄldersbestÀmma med. SÄklart kan nÄgon del varit liggande etc, eller kanske vissa klockor fÄtt utbytt bakboett och dÄ stÀmmer det ju inte lÀngre.Förmodligen ja, men om man ser till listor under denna krigstid vet man att det finns hÄl och uppehÄll i produktionerna. Mao stÀmmer det inte med listan men motsÀger den inte heller sÄ det Àr mao möjligt. Ogillar bara saker man tar för givet, men desto mer information och tidsramar man har desto bÀttre kan man ringa in tillverkningsÄr.
Generellt Àr det vÀldigt intressant att studera tavlor frÄn denna period, Àr det lysmassa (radium) sÄ kommer det synas... Ibland blir det trevlig patina och ibland brÀnner det och fukt sönder tavlan. TyvÀrr förstörde en av de erkÀnt duktiga urmakarna pÄ vintage Breitling min urtavla pÄ 769 och fusklagade lysmassan med gult kladd i ena visaren. Allt utan att meddela mig. Vintageur...
Precis. DÀrför visste jag inte vad jag skulle svara dÀr. Jag höll med om Ärsuppskattningen.Ni har en konstig dialog... BÀgge sÀger samma saker.
Tror tex att KS anvÀnde billiga modeller, dvs hyllvÀrmare. Oklart om min levererades 1942-43 till Norge...Just Breitling-listorna som finns i referensböckerna kan man vara trygg med. De Àr kosher och anvÀnds av alla frÄn breitling sjÀlva till auktionshus till samlare att ÄldersbestÀmma med. SÄklart kan nÄgon del varit liggande etc, eller kanske vissa klockor fÄtt utbytt bakboett och dÄ stÀmmer det ju inte lÀngre.
I fallet med din gamla 769 kan man sĂ€ga med sĂ€kerhet (om bakboetten Ă€r ursprunglig) att den Ă€r mellan 42-44, dĂ„ 769 slĂ€pptes 1942. Ăldre finns inte förutom för-ex/prototyper.
Men det Àr ju som det Àr. Man kan aldrig vara 110% om man inte köpt klockan sjÀlv, i vÀrsta fall Àr det ju ett ihopbygge av helt korrekta delar frÄn helt skilda Är och dÄ Àr man ju rökt.
Det lÀr vi aldrig veta som sÄ mycket annat.Tror tex att KS anvÀnde billiga modeller, dvs hyllvÀrmare. Oklart om min levererades 1942-43 till Norge...
? Finns i DLC, stÄl: borstat eller polerat, samt i borstad titan.
Trevlig tavla? Ref? Limited?Förbereden den gula för mÄndagen ÄÄÄ snö pÄ min balkong
jaja men snart vÄr typ i april hoppas jag T
//Simon
Trevlig tavla? Ref? Limited?
Kul! VĂ€lkommen Ă„ter!Ăntligen tillbaks i den hĂ€r trĂ„den. Navitimern Ă€r ju en av klassikerna, sĂ„ denna B01 bestyckade 43mm version kommer fĂ„ stanna betydligt lĂ€ngre Ă€n de andra Breitöings jag haft.
Ett Hollands-Malaga Àventyr vÀntar denna vecka.
SĂ„ himla bra! Grattis!Ăntligen tillbaks i den hĂ€r trĂ„den. Navitimern Ă€r ju en av klassikerna, sĂ„ denna B01 bestyckade 43mm version kommer fĂ„ stanna betydligt lĂ€ngre Ă€n de andra Breitöings jag haft.
Ett Hollands-Malaga Àventyr vÀntar denna vecka.
FĂ€rgad lume.
tyvÀrrFÀrgad lume.
Svart!Svart eller vit...
Svart eller vit...
En sÄ kallad helgardering.Hej
PÄ första frÄgan SVART.
Sedan kan du ju ha en till som Àr VIT lite variation vet jag
Nu vet jag inte om dessa finns i Guld men det skulle ju vara coolt det me
//Simon
Tycker bÄda Àr trevliga och storleken Àr helt perfekt. Men vitt med brunt lÀder Àr oerhört trevligt men svart med svart lÀder Àr ocksÄ bra. FÄr se vad det blir.En sÄ kallad helgardering.