• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Universums Àckligaste och slitnaste A17730 ligger pÄ mitt bord. Den tillhör en o-kinkig bekant. Han vill att jag gör rent den och ful-borstar den litet. Jag Àr sÀllan omöjlig pÄ fullösningar ;).
Visst har denna haft helborstad lÀnk (google antyder det)?
Hur tar man loss bezeln?
IMG_8374.JPG
IMG_8376.JPG
IMG_8373.JPG
Smuts! Hur lyckas man gegga ner en klocka till den nivÄn.
 
Mmm, skrev fel.
@xmb216bc Jag sÄg den ocksÄ, men denna har de dÀr skruvarna i kanten. Törs inte bryta...
Äcklig, eller hur?
Det Àr brytningen som kÀnns otrevlig, kan jag tÀnka mig.
Men hur kÀnns bezeln om du skruvar ut skruvarna, de gÄr ju alltid o skruva tillbaka. BÀgge modellerna har ju skruvar i kanten.
Jag har kollat tidigare efter en instruktion, men inte hittat nÄgon som passar 100, hade en ide om att byta klickringen sjÀlv en gÄng, la ner det.
 
Det Àr brytningen som kÀnns otrevlig, kan jag tÀnka mig.
Men hur kÀnns bezeln om du skruvar ut skruvarna, de gÄr ju alltid o skruva tillbaka. BÀgge modellerna har ju skruvar i kanten.
Jag har kollat tidigare efter en instruktion, men inte hittat nÄgon som passar 100, hade en ide om att byta klickringen sjÀlv en gÄng, la ner det.
Man skruvar helt enkelt bort alla skruvarna, sedan Àr det bara att lyfta av vridringen. KlickfjÀdern ligger dÄ snÀllt kvar (extra snÀllt pÄ den hÀr, dÄ den var full med marinad, luktade liquid smoke och timjan i hela verkstaden).
 
Hur kÀnns klockor med UTC? Sugen pÄ en chronomat (ufo) och tycker ju UTC Àr ballt men Àr det bekvÀmt osv? LÄter ocksÄ pÄ @Simon.x som att de kan vara dyrt om det hÀnder nÄgot med dem?

Hej min kÀnns bra men dÄ dom inte finns lÀngre (UTC) att köpa nya. (kan finnas nÄgon som sitter pÄ ett par nya men sÀlsynta) (GÄr pÄ batteri)

Det var typ 1990 dom var inne och i dagens lÀge sÄ finns dessa pÄ E-bay eller som AM om man vill ha en sÄdan Till dom Àldre klockorna Cronomaten var den sista dessa fanns till (denna har skruvade ringar runt dom 2 start och stopp knapparna 2005/2006 kom denna) Med 40 H gÄng reserv.
SÄ lÀnge du ser till att packingarna Àr friska sÄ tickar dessa pÄ. Om det inte blir fel i elektroniken oftast fukt eller lÀkande batteri.
Vet vissa som har UTC endast som utsmyckning pg att den har stannat.

//Simon
 
846FB4DD-1653-4393-94CA-D45533D3D19A.jpeg

Jag kan inte sÀga att jag inte gillar nya Navi 8 som klocka i sig. Helt OK utseende och sÄ.

MEN...

Jag blir mÀtt efter ett par sekunder.
Det verkar inte finnas mer att upptÀcka efterhand med dessa klockor.
Och att indexen Àr mÄlade och inte applicerande ger ett jÀkla trist intryck.

BĂ€st hittills anser jag roseguldsvarianten med chokladtavla vara.

Hoppas min farhÄgor kommer pÄ skam nÀr man fÄr se dem IRL
 
846FB4DD-1653-4393-94CA-D45533D3D19A.jpeg

Jag kan inte sÀga att jag inte gillar nya Navi 8 som klocka i sig. Helt OK utseende och sÄ.

MEN...

Jag blir mÀtt efter ett par sekunder.
Det verkar inte finnas mer att upptÀcka efterhand med dessa klockor.
Och att indexen Àr mÄlade och inte applicerande ger ett jÀkla trist intryck.

BĂ€st hittills anser jag roseguldsvarianten med chokladtavla vara.

Hoppas min farhÄgor kommer pÄ skam nÀr man fÄr se dem IRL
Om nÄgot behöver de uppgradera det omoderna lÄset med den hemskt böjda klykan som gör att man mÄste ha lÄset lÄngt bak. De borde snegla lite pÄ Tudor, Rolex, Omega eller varför inte sina egna gummiviklÄs och komma in i matchen igen.
 
Bra jobbat ÀndÄ! Trots fulpolering...
Jag fulpolerar försiktigt...;)
SkÀmt Äsido sÄ tycker jag att synen pÄ - och definitionen av - polering Àr lite mysko i klockvÀrlden. I min bransch (blingbranschen) skiljer vi pÄ polering och glansning, alltsÄ pÄ att polera nÄgot rejÀlt sÄ att absolut alla repor och sÄ vidare försvinner och att ge ett förmÄl lite glans tillbaka, bara ta bort lite mikrorepor. Det första förutsÀtter ju att ganska mycket material tas bort, men det andra Àr rÀtt sÄ snÀllt mot grejerna.
Tror - med viss reservation för min skolengelska - att detta motsvarar polishing och buffing pÄ engelska.
Skulle sjÀlv beskriva det som skett med klockstackaren ovan som glansning, absolut inte polering.
 
Hej jag har en Super avenger 1 hel svart och Ă€r nu sugen pĂ„ en hel vit. Jag tycker vissa detaljer Ă€r snyggare pĂ„ super avenger 1 men jag tycker Bezeln ser maffigare ut pĂ„ super avenger 2. Är det bara en synvilla pĂ„ grund av att den har siffror samt att klackarna vid 00, 15, 30 samt 45 Ă€r större eller Ă€r den faktiskt större. Vad tycker ni om SA1 vs SA2? Finns det nĂ„gon vĂ€nlig sjĂ€l som har en SA2 som skulle kunna mĂ€ta Dail diameter samt tjocklek pĂ„ Bezeln. Se bifogad bild. GĂ€rna genom att lĂ€gga ut foton pĂ„ klocka samt linjal som hĂ„lls sĂ„ att man kan se mĂ„tten. Sen Ă€r jag nyfiken pĂ„ hur hög SA2 Ă€r. PĂ„ breitlings hemsida stĂ„r det 17.75. PĂ„ http://www.breitlingsource.com stĂ„r det 14.5

upload_2018-2-13_17-14-37.png
 
Senast Àndrad:
HJÄLP! =)

Funderar pÄ en Navitimer Cosmonaute, hittat en A12023 som Àr i bra skick, med papper, men ingen box. Aldrig varit servad. Han vill ha 30 500 för den.

TÀnker att den borde kunna vara en framtida bra investering dÄ det Àr limited edition och C24 ligger som regel högre Àn sÄ, dock servade o med box dÄ.

Vad tror ni som vet?
Bra deal?
Köper du en modern Breitling för att det ska vara en bra investering Àr du nog ute och cyklar, och för specifika reffar Àr inte sÀllan C24 dÄligt att prisjÀmföra med. Med det sagt, lÄter det som ett OK pris, men förvÀnta dig inte nÄgon monsteravkastning. JÀmföra med andra Navi:s i samma Ärsmodell kan du göra ocksÄ. Lycka till!
 
  • Like
Reactions: Bas
Tack för feedback!

Investering kanske var fel ord, mer "inte tappa i vÀrde" var vÀl tanken.

FÄr kanske kika efter en 806 frÄn 60 isÀllet om det ska vara en potentiell framtida vÀrdeutv.?

Köper du en modern Breitling för att det ska vara en bra investering Àr du nog ute och cyklar, och för specifika reffar Àr inte sÀllan C24 dÄligt att prisjÀmföra med. Med det sagt, lÄter det som ett OK pris, men förvÀnta dig inte nÄgon monsteravkastning. JÀmföra med andra Navi:s i samma Ärsmodell kan du göra ocksÄ. Lycka till!
 
Tillbaka
Topp