Fick dÀremot ett oerhört bra bemötande direkt hos Breitling (Timepromotion)Borde de fÄ vara AD om de inte tar in garantiÀrrenden ? Bara för klockan inte Àr köpt i Sverige. Ett mail borde ju skrivas till breitling om sÄna saker.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Fick dÀremot ett oerhört bra bemötande direkt hos Breitling (Timepromotion)Borde de fÄ vara AD om de inte tar in garantiÀrrenden ? Bara för klockan inte Àr köpt i Sverige. Ett mail borde ju skrivas till breitling om sÄna saker.
Den tilltalar nog inte alla med sitt quartzverk och gula tavla. Men den har onekligen sin charm.En Àkta pre-Kern-quartz! Cool och bra.
Borde de fÄ vara AD om de inte tar in garantiÀrrenden ? Bara för klockan inte Àr köpt i Sverige. Ett mail borde ju skrivas till breitling om sÄna saker.
RÄkade ut för samma sak nÀr jag skulle lÀmna in en Oris pÄ Klockmaster Hansson pÄ Frölunda torg. Blev mycket förvÄnad nÀr de ville ha ersÀttning för att administrera garantiÀrendet pga av att klockan var inköpt i England.![]()
Fick dÀremot ett oerhört bra bemötande direkt hos Breitling (Timepromotion)![]()
Jag kan ju tycka att om felet godkÀnns som garantiÀrende sÄ borde rimligtvis Breitling (eller i mitt fall Oris) stÄ för alla kostnader inklusive frakt. Men vad vet jag...jag har aldrig arbetat i butik. Men jag har nog aldrig varit med om att sjÀlv fÄ stÄ för en "administrativ" avgift nÀr jag har reklamerat en annan typ av vara hos en auktoriserad ÄterförsÀljare. Finns ju dock större problem i vÀrlden.Auktoriserade ÄterförsÀljare av Breitling ska Äta sig garantiÀrendet men man kan sjÀlv fÄ stÄ för frakt till tex Timepromotion eller till HQ.
Egentligen inget konstigt tycker jag.
Det har den verkligen.Den tilltalar nog inte alla med sitt quartzverk och gula tavla. Men den har onekligen sin charm.
Jag kan ju tycka att om felet godkÀnns som garantiÀrende sÄ borde rimligtvis Breitling (eller i mitt fall Oris) stÄ för alla kostnader inklusive frakt. Men vad vet jag...jag har aldrig arbetat i butik. Men jag har nog aldrig varit med om att sjÀlv fÄ stÄ för en "administrativ" avgift nÀr jag har reklamerat en annan typ av vara hos en auktoriserad ÄterförsÀljare. Finns ju dock större problem i vÀrlden.
AaaaJassÄ det blev en godis skÄl av Breitling boxen
//Simon
InstÀmmer helt. Tillverkaren borde ju rimligtvis ersÀtta ÄterförsÀljaren för eventuella kostnader. Men som du sÀger...frÄgan Àr inte helt enkel och det hanteras garanterat olika beroende pÄ vilken typ av vara det gÀller.Jag kan hÄlla med, men det Àr ju i sÄ fall inte ÄterförsÀljarens fel utan leverantören (Breitling/Oris), precis som du skriver.
FrÄgan Àr inte helt enkel, men en auktoriserad ÄterförsÀljare ansvar först och frÀmst för varan de sjÀlva har sÄlt. Köper du en ny bil sÄ fÄr man nog hjÀlp med garantiÀrenden hos de flesta som Àr auktoriserade pÄ det mÀrket, oavsett vad det stÄr för namn pÄ skylten.
Köper du en Samsung TV pÄ Elgiganten sÄ förestÀller jag mig att det inte Àr helt problemfritt att Äberopa garantin hos Mediamarkt, trots att bÄda Àr auktoriserade.
Maila TP och gnÀll lite.Jag var i onsdags och försökte lÀmna in min Avenger II GMT för en garantiservice hos klockmaster i Nacka Forum.. valde att Äka dit dÄ jag passerar dÀr pÄ vÀg hem frÄn jobbet. DÄligt val visade det sig, 500:- i admin avgift för att ta hand om klockan... suck vÀnde pÄ klacken och pep ivÀg till Globen istÀllet dÀr servicen som vanligt Àr grym!
Smart att plocka ner 46an till en 44a sÄ fler kan skaffa sig en kronograf i denna linje. Men vad hÀnder med 42an som kom förra Äret om det nu kommer en tre handare i 44mm?SOH i 44mm som Georgeskern presenterar pÄ insta![]()
Chrono med ceramic bezel och Valjouxverk.
Kommer Àven med B01-verk och som 3-hands.
Smart att plocka ner 46an till en 44a sÄ fler kan skaffa sig en kronograf i denna linje. Men vad hÀnder med 42an som kom förra Äret om det nu kommer en tre handare i 44mm?
Hmmm. NÄgot ser konstigt ut, proportioner, texten, liten tavla, fet bezel, positionering. Jag hoppas detta inte Àr slutmodellen.SOH i 44mm som Georgeskern presenterar pÄ insta![]()
Chrono med ceramic bezel och Valjouxverk.
Kommer Àven med B01-verk och som 3-hands.
Skulle du bli förvÄnad ?Hmmm. NÄgot ser konstigt ut, proportioner, texten, positionering. Jag hoppas detta inte Àr slutmodellen.![]()
En liten kommentar bara. Jag hĂ„ller med dig i det stora hela, men just Elgiganten & Mediamarkt Ă€r dĂ„liga exempel dĂ„ de inte Ă€r âADâsâ utan mer av âgrĂ„handlareâ i den branchen. Finns andra fantastiska exempel pĂ„ WW warranty (ofta Amerikanska företag) dĂ€r man utan knussel tar emot/byter ut varor utan att ifrĂ„gasĂ€tta kunden, Ă€ven utan verifikat (kvitton), ofta âlifetimeâ. SĂ„ dessa smĂ„snĂ„la beteenden gör mig bara förbannad och det Ă€r bra att de hĂ€ngs ut sĂ„ KS maffian kan göra lite âaktiva valâJag kan hĂ„lla med, men det Ă€r ju i sĂ„ fall inte Ă„terförsĂ€ljarens fel utan leverantören (Breitling/Oris), precis som du skriver.
FrÄgan Àr inte helt enkel, men en auktoriserad ÄterförsÀljare ansvar först och frÀmst för varan de sjÀlva har sÄlt. Köper du en ny bil sÄ fÄr man nog hjÀlp med garantiÀrenden hos de flesta som Àr auktoriserade pÄ det mÀrket, oavsett vad det stÄr för namn pÄ skylten.
Köper du en Samsung TV pÄ Elgiganten sÄ förestÀller jag mig att det inte Àr helt problemfritt att Äberopa garantin hos Mediamarkt, trots att bÄda Àr auktoriserade.
Nej tyvÀrr. B:et har ingen space frÄn texten. Direkt ovan. Det kÀnns som......lite pattaya.Skulle du bli förvÄnad ?![]()
HÄller med! Tror pÄ ersÀttare om de nu ska renodla linjer och "skÀra ner"Ja du.
I min vÀrld sÄ Àr 42 mer anvÀndbart Àn 44.
FrÄgan Àr om 44 Àr ett tillskott eller en ersÀttare.
En liten kommentar bara. Jag hĂ„ller med dig i det stora hela, men just Elgiganten & Mediamarkt Ă€r dĂ„liga exempel dĂ„ de inte Ă€r âADâsâ utan mer av âgrĂ„handlareâ i den branchen. Finns andra fantastiska exempel pĂ„ WW warranty (ofta Amerikanska företag) dĂ€r man utan knussel tar emot/byter ut varor utan att ifrĂ„gasĂ€tta kunden, Ă€ven utan verifikat (kvitton), ofta âlifetimeâ. SĂ„ dessa smĂ„snĂ„la beteenden gör mig bara förbannad och det Ă€r bra att de hĂ€ngs ut sĂ„ KS maffian kan göra lite âaktiva valâ![]()
HÀr kommer min minisÄgning till den nya SOH 44mm som Kern visade upp pÄ Insta. Den fick mig att gÄ i taket lite granna. OCD'n mÄdde inte sÄ bra nÀr jag sÄg bilden. NÀr man gillar rÀtt proportioner och bra design, speciellt i jÀmförelse med tidigare bÄde Scheiders och vintage, dÄ kan man inte annat göra Àn att slÄ sig pannan.
![]()
Den nya 44:an till vÀnster och befintlig 46:a till höger. Det enda som Àr estetiskt bÀttre pÄ den nya Àr att den Àr lite mindre.
1. B:et ligger alldeles ovanpÄ Breitling-texten. Ingen luft alls. Ser riktigt dÄligt ut och för tankarna till en kopia.
2. Timvisare. Jag förstÄr hinten till vissa Superocean-vintage som har en >liknande< timvisare. Men pÄ de Àldre blir det lite coolt, dessutom ser de Àldre bÀttre ut, medan hÀr pÄ den nya blir det bara för mycket.
3. Kronograftavlorna (bÄde uppe och nere) ser risiga ut jÀmfört med den befintliga 46:an. Index i tavlorna Àr mer framtrÀdande, ofta pÄ ett sÄdant sÀtt som kopior brukar vara. KÀnns fel.
4. Swiss Made. Helt onödigt. Jag var glad att Breitling oftast skippat denna text pÄ tavlorna tidigare. Blir mer stilrent utan. Man behöver inte skryta med att den Àr gjord i Schweiz pÄ tavlan, det rÀcker gott pÄ bakboetten. Jag vet att mÄnga vintage har texten, men inte sÄ mÄnga Schneider-brattar.
5. Siffror och markeringar pÄ bezel Àr inte centrerade i djupled. Ser konstigt ut och för ocksÄ tankarna till nÄgot ogenomtÀnkt. Varför ens ha dessa siffror?
Ăverlag ser proportionerna fel ut. Tavlan ser liten ut medan bezel ser tjock ut. Inte alls som befintliga modeller. BĂ„de befintlig chrono 46mm och Ă€ven den vanliga trehandaren pĂ„ 42mm Ă€r mycket mer proportionerliga och harmoniska.
HÀr Àr nÄgra vintage Superocean att jÀmföra med ocksÄ.
![]()
Estetisk betyg pÄ den nya SOH44 blir tills vidare:
![]()
Jag hoppas att modellen Àr ett för-exemplar och inte den slutgiltiga produkten.
Ett plus mÄste jag lÀgga till. De har tagit bort texten om att den Àr automat och hur mycket tryck den klarar pÄ tavlan, samt 1884 nÀr Breitling startades. Bra, det Àr helt onödigt att ha pÄ tavlan.![]()
punkt 1 Àr solklar,HÀr kommer min minisÄgning till den nya SOH 44mm som Kern visade upp pÄ Insta. Den fick mig att gÄ i taket lite granna. OCD'n mÄdde inte sÄ bra nÀr jag sÄg bilden. NÀr man gillar rÀtt proportioner och bra design, speciellt i jÀmförelse med tidigare bÄde Scheiders och vintage, dÄ kan man inte annat göra Àn att slÄ sig pannan.
![]()
Den nya 44:an till vÀnster och befintlig 46:a till höger. Det enda som Àr estetiskt bÀttre pÄ den nya Àr att den Àr lite mindre.
1. B:et ligger alldeles ovanpÄ Breitling-texten. Ingen luft alls. Ser riktigt dÄligt ut och för tankarna till en kopia.
2. Timvisare. Jag förstÄr hinten till vissa Superocean-vintage som har en >liknande< timvisare. Men pÄ de Àldre blir det lite coolt, dessutom ser de Àldre bÀttre ut, medan hÀr pÄ den nya blir det bara för mycket.
3. Kronograftavlorna (bÄde uppe och nere) ser risiga ut jÀmfört med den befintliga 46:an. Index i tavlorna Àr mer framtrÀdande, ofta pÄ ett sÄdant sÀtt som kopior brukar vara. KÀnns fel.
4. Swiss Made. Helt onödigt. Jag var glad att Breitling oftast skippat denna text pÄ tavlorna tidigare. Blir mer stilrent utan. Man behöver inte skryta med att den Àr gjord i Schweiz pÄ tavlan, det rÀcker gott pÄ bakboetten. Jag vet att mÄnga vintage har texten, men inte sÄ mÄnga Schneider-brattar.
5. Siffror och markeringar pÄ bezel Àr inte centrerade i djupled. Ser konstigt ut och för ocksÄ tankarna till nÄgot ogenomtÀnkt. Varför ens ha dessa siffror?
Ăverlag ser proportionerna fel ut. Tavlan ser liten ut medan bezel ser tjock ut. Inte alls som befintliga modeller. BĂ„de befintlig chrono 46mm och Ă€ven den vanliga trehandaren pĂ„ 42mm Ă€r mycket mer proportionerliga och harmoniska.
HÀr Àr nÄgra vintage Superocean att jÀmföra med ocksÄ.
![]()
Estetisk betyg pÄ den nya SOH44 blir tills vidare:
![]()
Jag hoppas att modellen Àr ett för-exemplar och inte den slutgiltiga produkten.
Ett plus mÄste jag lÀgga till. De har tagit bort texten om att den Àr automat och hur mycket tryck den klarar pÄ tavlan, samt 1884 nÀr Breitling startades. Bra, det Àr helt onödigt att ha pÄ tavlan.![]()
Det dÀr Àr garanterat en lego-prototyp.punkt 1 Àr solklar,
punkt 2 Àr ju lite smaksak, men resten av punkterna kan ju bero att klockan pÄ bild Àr en förserie "mock up"?
var ju lite sÄ med B60:n @yonsson visade upp med,,
Fredag![]()
Godiset Àr frÄn eventet i gÄr hos ERIKSON URHANDEL2018-03-08
![]()
//Simon
FĂ„r vi hoppas, men varför ens göra en prototyp med felplacersde bezel-siffror (kanske Ă€r tĂ€nkt sĂ„?) och text som âliggerâ med loggan? En designstudent pĂ„ första terminen kan slĂ€nga ihop nĂ„got mer harmoniskt. Det gör mig lite orolig faktiskt.Det dĂ€r Ă€r garanterat en lego-prototyp.
Tycker med att det Ă€r fel att slĂ€ppa bilder pĂ„ en ofĂ€rdig produkt.FĂ„r vi hoppas, men varför ens göra en prototyp med felplacersde bezel-siffror (kanske Ă€r tĂ€nkt sĂ„?) och text som âliggerâ med loggan? En designstudent pĂ„ första terminen kan slĂ€nga ihop nĂ„got mer harmoniskt. Det gör mig lite orolig faktiskt.