• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
StÄr i valet att utforska BreitlingtrÀsket för första gÄngen. Har kikat pÄ olika referenser och upplever att Chronomat GT ref A13352 skulle vara en bra ingÄngsnivÄ, bÄde för att kÀnna pÄ Breitling men Àven för att vÀnja mig av vid Omega. Vad tycker ni lite mer insatta om denna modell? Om negativt: vilka andra modeller/referenser rekommenderar ni, för att doppa tÄrna i vattnet?

Hej!
StÄr i valet att utforska BreitlingtrÀsket för första gÄngen. Har kikat pÄ olika referenser och upplever att Chronomat GT ref A13352 skulle vara en bra ingÄngsnivÄ, bÄde för att kÀnna pÄ Breitling men Àven för att vÀnja mig av vid Omega. Vad tycker ni lite mer insatta om denna modell? Om negativt: vilka andra modeller/referenser rekommenderar ni, för att doppa tÄrna i vattnet?

Det Àr vÀl mkt en frÄga om tycke och smak men personligen gillar jag 90-talarna (och nÄgra Är före och efter det) av Chronomat och Navitimer i stÄl. Senare varianter vÀxte till sig lite och blev imho lite för stora (givetvis en smakfrÄga).

NÀr det gÀller Chronomat sÄ Àr Blackbird en favorit och sÄ kom det Àven rÀtt mÄnga specialversioner (ofta olika flygvapen som tex Red Arrow, Blue Impulse) som kan vara trevliga. Mitt tips Àr att satsa pÄ en med lÀnk. LÀnken Àr vÀldigt fin och kostar bara ett par tusen extra. Min andra favorit Àr Old Navitimer II. En chronomat i stÄl i fint skick pÄ lÀnk fÄr man för en bit under 20 tkr och Navitimern ligger lite högre. (Jag har sjÀlv en Blackbird, en Navitimer och en Red Arrows men bilderna nedan Àr lÄnade).

Blackbird A7766-Breitling.jpg

Navitimer 330583-1.jpg

Det Àr vÀl mkt en frÄga om tycke och smak men personligen gillar jag 90-talarna (och nÄgra Är före och efter det) av Chronomat och Navitimer i stÄl. Senare varianter vÀxte till sig lite och blev imho lite för stora (givetvis en smakfrÄga).

NÀr det gÀller Chronomat sÄ Àr Blackbird en favorit och sÄ kom det Àven rÀtt mÄnga specialversioner (ofta olika flygvapen som tex Red Arrow, Blue Impulse) som kan vara trevliga. Mitt tips Àr att satsa pÄ en med lÀnk. LÀnken Àr vÀldigt fin och kostar bara ett par tusen extra. Min andra favorit Àr Old Navitimer II. En chronomat i stÄl i fint skick pÄ lÀnk fÄr man för en bit under 20 tkr och Navitimern ligger lite högre. (Jag har sjÀlv en Blackbird, en Navitimer och en Red Arrows men bilderna nedan Àr lÄnade).

Blackbird A7766-Breitling.jpg

Navitimer 330583-1.jpg

Stort tack för input, mycket matnyttigt! Gillar att 90-talarna Àr 39mm i diameter. Tror hoppet frÄn min dagliga klocka, en Speedmaster Reduced (39mm), upp till en av de senare modellerna blir alltför stort, precis som du sÀger.
Navitimern Àr vÀl lite av ett avsnitt i sig kÀnner jag, en klocka man "mÄste" ha Àgt under sin livstid. Tror att det fÄr bli ett senare köp dÄ jag inte riktigt kommit underfund med vilken man skall sikta in sig pÄ dÀr.
Tack Ă„terigen!

Är sugen pĂ„ att köpa en Breitling Headwind. NĂ„gon som har/haft denna modell och kan bjuda pĂ„ lite erfarenheter? Tack!

Skakar liv i en fredagstrött trÄd.
Aerospacen blir bara bÀttre ju mer den sitter pÄ. Tvivlet kom efter nÄgon dag som sÄ mÄnga gÄnger förr men försvann lika fort igen. En perfekt allroundklocka utan tvekan. Fantastiskt nöjd med den :).
Trevlig helg pÄ er!
PSX_20181102_213400.jpg

Bra storlek, men kronograf tavlorna ska vara vita, förstör hela designen enligt mig :)
FörstÄr vad du menar, men hÄller inte med :). Tycker de kompletterar varandra vÀl. Den blir lite cleanare men Àr fortfarande tydligt en Navitimer. Du som har 43mm, hur hög Àr den? AlltsÄ avstÄndet mellan bandhornens spetsar? Har svÄrt att hitta det pÄ nÀtet!

FörstÄr vad du menar, men hÄller inte med :). Tycker de kompletterar varandra vÀl. Den blir lite cleanare men Àr fortfarande tydligt en Navitimer. Du som har 43mm, hur hög Àr den? AlltsÄ avstÄndet mellan bandhornens spetsar? Har svÄrt att hitta det pÄ nÀtet!
F9FF810F-426A-4D9D-BD0F-8CBDDDAE07C1.jpeg

Har tyvÀrr inget mÄtt, men hÀr kommer ialalfall en jÀmförelse med en Speeey. Kanske Àr till nÄn hjÀlp iallafall :)

assÄ sÄ snygga!

har blivit rÀtt sugen pÄ en navitimer men funderar pÄ om dom blir för stpra för mina kvinnohandleder..

nya 41an borde sitta rÀtt ok pÄ mig dock!

assÄ sÄ snygga!

har blivit rÀtt sugen pÄ en navitimer men funderar pÄ om dom blir för stpra för mina kvinnohandleder..

nya 41an borde sitta rÀtt ok pÄ mig dock!
Jag tycker 43:an inte bÀrs sÄ stor. Jag hade en Superocean 42 som jag sÄlde för den upplevdes mycket större. Jag har ocksÄ smala handleder men en 43:a fungerar helt klart för de smala handlederna nÀr det kommer till Navi. Denna modell ska ju dessutom vara lite stor och toolig :)

Navitimer har haft en del charmiga "udda" modeller i "modern tid" som kom ett tag och sedan utgick. Spatiographen Àr en favorit, och en annan trevlig Àr Ref.81600 med samma urverk som Speedmaster Prof. (Vad jag gillar med den Àr att den Àr manuell och att den inte har det dÀr vridna datumet som de flesta andra med 3, 6, 9 placerade tavlor).

Den lÀnkade verkar ju inte alls dum. Personligen Àr jag inte alls inne pÄ lÀnk pÄ Navitimern, men den gÄr att ta av och sÀlja och den borde vÀl ge ett par tre tusen i alla fall?

(LĂ„nade bilder)

Spatiographe image_show.jpg

Breitling Navitimer 80th Chronograph Ref.81600  home_image_3576353.jpg

Bra storlek, men kronograf tavlorna ska vara vita, förstör hela designen enligt mig :)

Jag har ett svagt minne av att jag lÀst att Breitlings nya policy ska vara att deras inhouse chronograph ska ha kontrasterande subdials medan 7750 ska ha samma fÀrg som tavla som pÄ subdials (Àr dock inte helt sÀker).

Ang vad man föredrar, enfÀrgad eller kontrasterande subdials sÄ Àr det nog en frÄga tycke och smak. Jag har en Speedmaster Prof (enfÀrgad tavla) och en Navitimer med olikfÀrgade subdials (och Àven datumskivan som Àr vit). Det blir en "renare" design och Àven fördelen att det blir lÀttare att lÀsa av klockan nÀr man inte har de ljusa visarna som ligger över vita ytor. Men sedan Àr ju frÄgan om man vill att en Navitimer ska vara "ren"? Eller Àr det en del av dess charm just att den Àr "rörig"? (Det Àr ju en jÀvla massa siffror pÄ urtavlan). Jag skulle nog vara lika nöjd med bÄda alternativen.

Jag har ett svagt minne av att jag lÀst att Breitlings nya policy ska vara att deras inhouse chronograph ska ha kontrasterande subdials medan 7750 ska ha samma fÀrg som tavla som pÄ subdials (Àr dock inte helt sÀker).

Ang vad man föredrar, enfÀrgad eller kontrasterande subdials sÄ Àr det nog en frÄga tycke och smak. Jag har en Speedmaster Prof (enfÀrgad tavla) och en Navitimer med olikfÀrgade subdials (och Àven datumskivan som Àr vit). Det blir en "renare" design och Àven fördelen att det blir lÀttare att lÀsa av klockan nÀr man inte har de ljusa visarna som ligger över vita ytor. Men sedan Àr ju frÄgan om man vill att en Navitimer ska vara "ren"? Eller Àr det en del av dess charm just att den Àr "rörig"? (Det Àr ju en jÀvla massa siffror pÄ urtavlan). Jag skulle nog vara lika nöjd med bÄda alternativen.
jag Àr rÀtt sÄld pÄ cosmonauterna!
manuella och 24H Àr verkligen porr!!

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp