• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Jag har inte kollat vad urverksbyte för Aerospace kostar, men om quartzen hÄller lÀngre Àn sÀg 2 fullserviceperioder (10-15 Är?) för ett automatiskt verk sÄ pratar vi kanske nÄgra tusenlappar hit eller dit över en period pÄ mÄnga Är? HÄller den en serviceperiod till sÄ blir Aerospacen kanske till och med billigare Àn en automatare?

Min poÀng hÀr Àr att det kanske finns andra aspekter Àn urverksbyte/underhÄllskostnad som borde avgöra ditt val, nÀr vi pratar sÄ hÀr mÄnga Är :)

Om man ÀndÄ fortsÀtter pÄ det spÄret:
Finns nya superquartzverk om 15 Är? (Finns Breitling kvar om 15 Är?) Hur mycket Àr det vÀrt för dig att ha en klocka i 15 Är som du trivs bra med och sen fÄr ersÀtta med nÄgot annat? 20 Är? 25 Är?

MÄnga frÄgor, inga svar, men mycket i ditt inlÀgg lÄter som att du bara ska prova och se vad du tycker. Gillar du inte ditt val Àr det bara att sÀlja o byta :)

Ping @M.I. ditt inlÀgg blev flyttat till BreitlingtrÄden :)

Senast Àndrad:
@M.I. , jag Àr för övrigt störtnöjd med min Aerospace, ska tillÀggas, undrar du nÄgot Àr det bara att frÄga (i Breitling-trÄden).

Senast Àndrad:
Hej! Har lite tankar som jag ville della med Er:
TÀnkte köpa en Breitling Aerospace men undrar om det Àr vÀrd att betala runt 20-23 000 sek. för klockan? Man kan lÀgga nÄgra tusen till och köpa en till exempel en automat Breitling. Den Àr vidare en quartz klocka och i princip nÀr den (quartz mekanism) Àr trasigt kan man slÀnga den. Slutligen undrar jag om klockan sliter sig genom tid Àr det gÄr att polera en titan Aerospace? Troligtvis inte.. Vad tycker Ni ska man köpa en Aerospace eller ska man undvka den klocka? Tack pÄ förhand, Milan

CAEC75CD-8F4B-47D6-90E8-2BBFCBBFEB44.jpeg

aerospace Àr stilig, tÄlig och cool.

Det Àr skillnad pÄ Quartz och Quartz, B79verket Àr ett Cosc:at superquartz-verk. Servicebart, 7juveler.

Hej! Har lite tankar som jag ville della med Er:
TÀnkte köpa en Breitling Aerospace men undrar om det Àr vÀrd att betala runt 20-23 000 sek. för klockan? Man kan lÀgga nÄgra tusen till och köpa en till exempel en automat Breitling. Den Àr vidare en quartz klocka och i princip nÀr den (quartz mekanism) Àr trasigt kan man slÀnga den. Slutligen undrar jag om klockan sliter sig genom tid Àr det gÄr att polera en titan Aerospace? Troligtvis inte.. Vad tycker Ni ska man köpa en Aerospace eller ska man undvka den klocka? Tack pÄ förhand, Milan

Pris beror sÄ klart pÄ modell, Ärtal, skick osv. sÄ det Àr svÄrt att sÀga om det Àr ett bra pris om vi inte vet vilket objekt det gÀller. Jag förstÄr förresten inte vad du menar nÀr du sÀger att det bara Àr att slÀnga klockor med quartzverk? De krÀver bara batteribyte med nÄgra Ärs mellanrum och hÄller otroligt lÀnge. Skulle det mot förmodan gÄ sönder sÄ byter man bara ut hela urverket vilket brukar vara betydligt billigare Àn en standardservice pÄ ett automatiskt urverk som mÄste göras betydligt oftare sÄ hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det sÄ Àr quartz vÀldigt mycket billigare sett till underhÄlls- och Àgandekostnader. Vad gÀller att polera titan sÄ gÄr det alldeles utmÀrkt Àven om det har lite andra egenskaper Àn stÄl.

Jag har inte kollat vad urverksbyte för Aerospace kostar, men om quartzen hÄller lÀngre Àn sÀg 2 fullserviceperioder (10-15 Är?) för ett automatiskt verk sÄ pratar vi kanske nÄgra tusenlappar hit eller dit över en period pÄ mÄnga Är? HÄller den en serviceperiod till sÄ blir Aerospacen kanske till och med billigare Àn en automatare?

Min poÀng hÀr Àr att det kanske finns andra aspekter Àn urverksbyte/underhÄllskostnad som borde avgöra ditt val, nÀr vi pratar sÄ hÀr mÄnga Är :)

Om man ÀndÄ fortsÀtter pÄ det spÄret:
Finns nya superquartzverk om 15 Är? (Finns Breitling kvar om 15 Är?) Hur mycket Àr det vÀrt för dig att ha en klocka i 15 Är som du trivs bra med och sen fÄr ersÀtta med nÄgot annat? 20 Är? 25 Är?

MÄnga frÄgor, inga svar, men mycket i ditt inlÀgg lÄter som att du bara ska prova och se vad du tycker. Gillar du inte ditt val Àr det bara att sÀlja o byta :)

Ping @M.I. ditt inlÀgg blev flyttat till BreitlingtrÄden :)
Köper du en nyare Aerospace som behöver nytt verk blir det DYRT.
Men. De pajar inte, generellt sett, OM du sköter service som du ska. Batteriet behöver bytas ca vartannat Är. Vid varannan service ska packningarna bytas. Detta fÄr man inte slarva med. FrÄgar du en urmakare sÄ svarar denne förmodligen att Aerospace Àr en robust klocka. De som pajar har oftast tagit in vatten pga otÀthet. Det vill man inte ska hÀnda. SÄ kolla att klockan Àr tÀt.
Men i övrigt finns det mÄnga som haft sina klockor lÀnge utan problem.

Titan har den egenheten att det "lÀker". Det oxiderar vilket tÀpper igen skador som uppstÄr. SÄ frÄgan om klockan slits ut om den poleras, Àr en ickefrÄga. Sen Àr den för övrigt inte polerad utan satinerad.

Sen, om det Àr bÀttre att köpa en automatklocka, gÄr inte att svara pÄ. FrÄga dig vad du vill ha och köp det.
En Aerospace Àr mycket mer avancerad Àn en automat i motsvarande prisklass. De gÄr inte att jÀmföra med varandra.

Pris beror sÄ klart pÄ modell, Ärtal, skick osv. sÄ det Àr svÄrt att sÀga om det Àr ett bra pris om vi inte vet vilket objekt det gÀller. Jag förstÄr förresten inte vad du menar nÀr du sÀger att det bara Àr att slÀnga klockor med quartzverk? De krÀver bara batteribyte med nÄgra Ärs mellanrum och hÄller otroligt lÀnge. Skulle det mot förmodan gÄ sönder sÄ byter man bara ut hela urverket vilket brukar vara betydligt billigare Àn en standardservice pÄ ett automatiskt urverk som mÄste göras betydligt oftare sÄ hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det sÄ Àr quartz vÀldigt mycket billigare sett till underhÄlls- och Àgandekostnader. Vad gÀller att polera titan sÄ gÄr det alldeles utmÀrkt Àven om det har lite andra egenskaper Àn stÄl.
Tack för information! VÀldig intressant att man kan polera titan. VÀnligen, Milan

Hejsan,
Har sökt en Evolution nu ett tag men de duggar ju inte jÀtte tÀtt mellan dom sÄ kollade blocket och hittade dÄ denna.
Som ni ser Àr det ju en skada pÄ AR:en vid datumet ungefÀr och i mitt tyckte sÄ ligger den högt i pris med tanke pÄ att det inte finns nÄn servicehistorik som kan styrkas men verkar gÄ fint annars. Vad kan en sÄdan skada kosta att fixa och hur ser den ut överlag tycker ni?
Tacksam för input.
Bratte 1.jpg
Bratte 2.jpg
Bratte 3.jpg
Bratte 4.jpg

Det gÄr alldeles utmÀrkt att polera titan, lite försiktigt med stÄlull och det blir som nytt.
Nej nej man ska inte borsta klockor med stÄlull oavsett material. Det viktiga Àr jÀmn kornstorlek sÄ linjerna blir samma storlek, samt att kunna göra helt raka löpande linjer som bör se bra ut bÄde för ögat, i olika ljus och i lupp. Inget av detta gÄr att göra med stÄlull. Min OCD frossar nÀr jag hör detta, och tyvÀrr dyker det upp sÄdana hemmaborstade klockor ibland. Det Àr ett hantverk att polera/matta klockor och inte ens mÄnga urmakare klarar av det pÄ ett bra sÀtt, se JÀlmers etc. :(

Hej tÀnkte köpa en ny klocka. Inne pÄ en Breitling. Hur vet jag att den Àr Àkta?
SÀljaren sÀger givetvis det. Tips/tyckanden efterfrÄgas.
Med vÀnlig hÀlsning,
Victor

Bilagor

• 18D68898-3BAE-4434-9266-37CD648E1EB2.png
    18D68898-3BAE-4434-9266-37CD648E1EB2.png
    288.1 KB · Visningar: 3
  • EE1C5747-6DFE-45A3-9FE8-C53301CB5655.png
    EE1C5747-6DFE-45A3-9FE8-C53301CB5655.png
    203.1 KB · Visningar: 2
  • 61EF3F56-FA02-4484-9B9A-8BD06E7231F6.png
    61EF3F56-FA02-4484-9B9A-8BD06E7231F6.png
    397.4 KB · Visningar: 2
Hej tÀnkte köpa en ny klocka. Inne pÄ en Breitling. Hur vet jag att den Àr Àkta?
Med vÀnlig hÀlsning,
Victor
Om du köper den hos Breitling hade jag inte tvivlat. Det Àr dem du vÀnder dig till för Àkthetskontroll om det skulle vara fallet. Skulle sÀga att det Àr vÀl enda gÄngen man inte hade varit suspect.

Jag köpte tvĂ„ 18mm spĂ€nnen nyss, tror det ”feta” Ă€r rĂ€tt till min 90-tals Chronomat, men vad Ă€r det ”veka” till?
49B49B00-220F-4D32-BF5F-BA0376DCADB3.jpeg

Min uppfattning Àr att den vanliga Navitimern (Old Navitimer m.fl.) Àr lite för dyr begagnad. De ligger pÄ runt 30 tkr pÄ Chrono24, samtidigt som det gÄr att köpa en helt ny för ca 40.
Det Àr en charmig klocka (jag har en, en Old Navitimer II), men en ny Àr, imho, en bÀttre affÀr Àn en beg. Armbandet och packningar Àr nytt, inger servicebehov pÄ lÀnge, ingen risk för att köpa en beg som kan vara i dÄlig skick osv.

B1D129A1-ECA6-4EE9-A4FD-8ECFAB182DF7.jpeg
det Àr nÄgot speciellt med 7750 navitimers!
vÀldigt ovanliga vilket göt dom coola!

plus att jerry seinfeld Àven har en 7750 navi gör det coolt

Hejsan,
Har sökt en Evolution nu ett tag men de duggar ju inte jÀtte tÀtt mellan dom sÄ kollade blocket och hittade dÄ denna.
Som ni ser Àr det ju en skada pÄ AR:en vid datumet ungefÀr och i mitt tyckte sÄ ligger den högt i pris med tanke pÄ att det inte finns nÄn servicehistorik som kan styrkas men verkar gÄ fint annars. Vad kan en sÄdan skada kosta att fixa och hur ser den ut överlag tycker ni?
Tacksam för input.
Bratte 1.jpg
Bratte 2.jpg
Bratte 3.jpg
Bratte 4.jpg

Behöver ju inte vara sÄ illa med AR som bilderna ger sken utav.
Ring och prata med Peter pÄ DI, han Àr otroligt tillmötesgÄende om Àn kanske lite dyr i pris..
Btw, tycker klockan ser rÀtt ok ut i övrigt!:)

Köper du en nyare Aerospace som behöver nytt verk blir det DYRT.
Men. De pajar inte, generellt sett, OM du sköter service som du ska. Batteriet behöver bytas ca vartannat Är. Vid varannan service ska packningarna bytas. Detta fÄr man inte slarva med. FrÄgar du en urmakare sÄ svarar denne förmodligen att Aerospace Àr en robust klocka. De som pajar har oftast tagit in vatten pga otÀthet. Det vill man inte ska hÀnda. SÄ kolla att klockan Àr tÀt.
Men i övrigt finns det mÄnga som haft sina klockor lÀnge utan problem.

Titan har den egenheten att det "lÀker". Det oxiderar vilket tÀpper igen skador som uppstÄr. SÄ frÄgan om klockan slits ut om den poleras, Àr en ickefrÄga. Sen Àr den för övrigt inte polerad utan satinerad.

Sen, om det Àr bÀttre att köpa en automatklocka, gÄr inte att svara pÄ. FrÄga dig vad du vill ha och köp det.
En Aerospace Àr mycket mer avancerad Àn en automat i motsvarande prisklass. De gÄr inte att jÀmföra med varandra.
Laketwig hÀr pÄ forumet har en Aerospace "Repetition Minutes" som han köpte 98 och den har vad han sjÀlv beskriver inte fÄtt sig en urverksservice utan enbart batteri-och packningsbyte. Det Àr förnuftigt med packningsbyte varannan gÄng men om man vÀldigt sÀllan snurrar kronan som nöter pÄ packningen skulle det inte vara hela vÀrlden om man hoppar över en gÄng:rolleyes:. Det gÄr vÀl sÄ lÀnge man inte doppar klockan i vatten eller större temperaturvariationer. Finns Àven de som pajar om man pÄ referenserna fram tills E75362 trycker pÄ bakstycket fel, dÄ knÀcker man displayen:facepalm:. Var vÀl nÄgon i trÄden som berÀttade om en Àgare som vÄgar bada med en 80360 med 30m WR utan att fÄ lÀckage?. Har lÀst om flera som badat med ana-digi Omega X-33, Àven den specad till 30m WR.
Man fÄr se upp med just Aerospace som rÄkat ut för ett missöde att de mÄnga gÄnger fÄtt i sig en ETA-ersÀttare t.ex. 988.333 vilket ser knas ut med mindre siffror efter ref. 80360-->E56061
Har sett en hel del pÄ vÀlkÀnda marknader som Chrono24, Ebay, Blocket, Tradera mm.

Exempel:
Ref. E79362
Aerospace E79362 FEL Urverk!.jpg

Ref. E56062.1 och E65062
s-l1600256526.jpg

En som pajat ordentligt! FörskrÀcklig syn pÄ en grov felhantering..........
s-l160015.jpg

Senast Àndrad:
Med vÀnlig hÀlsning,
Victor
Kul att du Àr inne pÄ en Breitling, ett av de tuffaste klockmÀrkena pÄ marknaden sedan 1884..:breitling:
Om priset ligger nÄgorlunda rÀtt och du dessutom fÄr med dokumentation i form av cert & ursprungligt garantibevis, sÄ kÀnns det rÀtt sÄ safe.
Är du trots det osĂ€ker, sĂ„ be att fĂ„ klockans Ă€kthet intygad hos urmakare som du litar pĂ„.
Lycka till!

Tillbaka
Topp