Idag har jag klockan som startade det hela, en Gulfman G-9100. Denna klocka köpte jag 2010. Still going strong och Àr fortfarande i bra skick.
HÀr kommer historien som ledde till mitt första köp av en G-shock klocka.
Har sett G-shock i glasmonter pÄ affÀrerna och folk som har det pÄ sig. Har alltid tyckt att dem Àr stora, plastiga och mÄnga av dem ganska fula ocksÄ.
Men sÄ hÀnde det hÀr:
Jag extraknÀckte som snöskottare (pÄ tak). Min analoga Casio & Citizen slutade fungera för kylan, Àven min iPhone. (Dem fungerade igen efter en stund inomhus) Eftersom jag jobbade pÄ hög höjd sÄ var det mycket kallare pÄ taket Àn nÀr man var pÄ marken.
Sökte runt pÄ internet om en klocka som skulle tÄla det kalla vÀdret, vara vattentÀtt, ville gÀrna ha en klocka som skulle tÄla lite stryk ocksÄ.
Fick dÄ se en youtube G-shock torture test video dÀr dem bokstavligen misshandlade klockan, det var just en Gulfman G-9100. Klockan gick endast sönder nÀr de anvÀnde den som hockeypuck pÄ slutet av videon.
Sökte mer information om den pÄ internet och fick ocksÄ reda att ett batteri skulle hÄlla hela 7Är, plus att den har titanium backstycke och skruvar, vilket skulle innebÀra att den inte skulle rosta nÄgonsin.
Videon och all information frÄn internet, plus klockan var svart och ganska diskret gjorde att jag slog till och bestÀllde klockan frÄn Amazon UK.
Med tanke pÄ material och funktion, denna mÄste vara en av
The best bang for the buck klocka som finns överhuvudtaget.
G-9100 Gulfman ska vÀga ungefÀr lika mycket som en GW-6900, men jag upplever att den vÀger mycket mindre ÀndÄ, kanske pga att den rÄka sitta sÄ bra pÄ min vrist. Ni vet, ibland sÄ sÄ vÀljer man ett hÄl mindre dÄ Àr det för tajt och ett hÄl större sÄ sitter det för löst, men denna sitter perfekt.
FrÄn en som anvÀnder bara "kostym" klockor, visst kÀnns höjden pÄ klockan mycket 16,40mm, men sjÀlva klockan sitter bra och ser inte allt för stor ut ÀndÄ.
Ăr fortfarande jĂ€ttenöjd med klockan och denna kommer att vara i min samling för alltid.
Men mitt intresse för G-shock började egentligen ta fart pÄ riktigt förra sommaren, dÄ köpte jag en GW-B5600BC-1BER, en square med bluetooth, solar och multiband och sist men inte minst, den har ett kombiarmband ocksÄ.
Nu Àger jag 13st G-shock klockor och ha begÀret blir inte mindre för det, tvÀrtom.
Plus att jag vÀntar pÄ 2st till som Àr pÄ vÀg.
Jag avundas er alla som Àr OWG. Förutom G-shock klockor har jag nog 25-30st andra "vanliga" klockor.