• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Första G-Shocken för mig :)
20200901_142443.jpg

LÄt mig fÄ presentera min nygamla trÀningsklocka! Min Garmin Àr tillbakaskickad och denna Àr osÀljbar.
Men den Àr snygg, har tidtagning med ett knapptryck och duger alldeles utmÀrkt Àven fast jag noga letat ersÀttare. Den ska behÄllas!
Kanske inte Àr nÄgon Àkta klockidiot ÀndÄ :)
(Jag HADE köpt GBD-H1000 redan om den inte hade fÄtt sÄ mycket negativ kritik)
20200901_093632.jpg
Jag skickade tillbaka min GBD-H1000. Riktigt besviken pÄ den. Kunde inte ens rÀkna steg i nÀrheten korrekt sÄ jag packade ihop den och skickade ivÀg. För att inte tala om notifieringarna. FÄr rysningar bara jag tÀnker pÄ det.

Diss för min del :( SÄg en i paketöppningstrÄden som körde samma mod med vita visare, tyckte det var snyggare.
Jag hÄller med. Tycker den helsvarta Àr snyggare Àn den med vitt i originalutförande, men i stÄl kÀnns det som den helsvarta tavlan drunknar lite. Behöver det vita för "the pop". FÄr se om jag kan byta min framöver om jag blir för sugen pÄ stÄl.

Jag hÄller med. Tycker den helsvarta Àr snyggare Àn den med vitt i originalutförande, men i stÄl kÀnns det som den helsvarta tavlan drunknar lite. Behöver det vita för "the pop". FÄr se om jag kan byta min framöver om jag blir för sugen pÄ stÄl.

HÄller helt med, tycker dock att den helsvarta i originalutförande Àr den absolut snyggaste versionen :)

Min teori:
GPS (lĂ€s: aktiverade PlatstjĂ€nster i mobilen och aktiv G-Shock app) fixar platspositionen medan barometern fixar lufttrycket... dĂ„ fĂ„r du ett ”godkĂ€nt” resultat.
NÀr jag vill göra Auto-synk hemma i lÀgenheten pÄ min GG-B100 och avlÀser sen höjden sÄ blir det sÄ hÀr:
Enligt LantmÀteriet Àr min gata 31 meter över havsnivÄn. Jag bor pÄ 9-e vÄningen.
I klockan visas höjden = 30 meter.
SÄ, GPSn tydligen skiter fullstÀndigt i höjden utan bara anger rÀtt position och barometern i klockan sköter resten.
Om jag Àr framför huset och mÀter och gör Auto-synk dÄ visas höjden pÄ 30 meter.... nÀr jag gÄr in i hissen och ska upp dÄ tickar höjdmÀtaren igÄng och visar rÀtt vÀrde nÀr jag kommer ur hissen = 53 meter ;)
Jag skulle tro att de ocksÄ anvÀnder GPS:ens höjdmÀtningar för att över tid justera vilket tryck som motsvarar en viss höjd. Barometern Àr snabb och precis pÄ korta tidsskalor, men eftersom vÀdret och dÀrmed trycket Àndras behöver den hela tiden justeras för att visa nÄgorlunda rÀtt absolut höjd.

Jag skickade tillbaka min GBD-H1000. Riktigt besviken pÄ den. Kunde inte ens rÀkna steg i nÀrheten korrekt sÄ jag packade ihop den och skickade ivÀg. För att inte tala om notifieringarna. FÄr rysningar bara jag tÀnker pÄ det.
Konstigt att Casio inte lyckas med detta. Jag menar, dom Àr ju inga fÀrskingar direkt och har vÀl en hel del resurser o_O

Konstigt att Casio inte lyckas med detta. Jag menar, dom Àr ju inga fÀrskingar direkt och har vÀl en hel del resurser o_O

I söndags gick jag till Lidl och tillbaka, 2 km med klockan pÄ handleden och mobilen i samma hand...GG-B100 visade 1946 steg medan Iphones HÀlsa visade 3167 steg. Inte en enda rÀtt nÄnstans :D
Om man rÀknar att normalsteg hos en 180 cm man Àr ca 70-75 cm dÄ borde det rÀtta svaret vara ca 2800 steg.
Nu ska jag sluta titta pÄ stegrÀknaren och rÀkna bara strÀcka i km... det Àr det viktigaste! ;)

Oj oj oj, nya suben 1 mm större! Men mindre bandhorn!! Eller Àr det lÀnken som Àr större?! Aja, jag tar en kvÀllspromenad med froggien och tÀnker pÄ annat ;)
609B7A84-85A0-462C-AD8F-C44FA8195820.jpeg

Haha ja det Àr lite kul ÀndÄ hur det snackas om 1mm hit och dit medan g-shock kan svÀlla typ 10x mer Ät endera hÄll utan att det blir uppror.

Äntligen Ă€r den pĂ„ H. :)

Tillbaka
Topp