Jag försökte nysta i det dÀr sjÀlv för ett tag sedan och kan dela med mig av vad jag kom fram till.
Den ursprungliga g-shock frÄn 1983 var DW-5000c och sÄg ut sÄhÀr
Den ersattes av DW-5600 som lever kvar idag som DW-5600E, och Àr instegsmodellen, dvs motsvarigheten till F-91w. FunktionsmÀssigt Àr denna nÀrmast den ursprungliga, och estetiskt nÀrmast andra generationen.
NÀsta steg upp i ryggraden Àr GW-M5610. Jag
tror att G i början Àr solar, och det inledande M:et Àr multiband. GW-M5610-1ER (ER för Europa) Àr den som estetiskt Àr nÀrmast den ursprungliga frÄn 1983.
En nÀmnvÀrd skillnad mot ur-g-shocken Àr baksidan.
DW-5600 har stansat:
GW-M5610 har frÀst:
De ursprungliga hade skruvade, vilket var möjligt tack vare att de ocksÄ hade innerboet av stÄl. För att fÄ rÀtta kÀnslan Àr det alltsÄ angelÀget med screwback. Lösningen pÄ det Àr GW-5000. HÀr Àr GW-5000-1JF (JF för Japan). Japan domestic, men ganska vanlig hÀr. Jag grÀmer mig lite att jag inte slog till senast jag fick erbjudande.
NÀsta steg Àr de relativt nya Bluetooth-modulerna. HÀr Àr GW-B5600BC-1BER. Notera Àven kompositlÀnken. (B för Bluetooth?)
Dessa moduler sitter Àven i "full metal" stÄlisarna, tex GMW-B5000GD-1ER (M för metall?)
HÀr har vi fÄtt tillbaka tegelstensstrukturen pÄ tavlan. DÄ dessa Àr helt i stÄl har de Àven screwback. Men de har Àven ytterboett och lÀnk i stÄl vilket gör dem ganska tunga mot hur en g-shock ska vara. Lösningen Àr titanversionen som tyvÀrr Àr limiterad. Den har Àven safirglas. GMW-B5000TB-1ER. (T för titan?)
För egen del tycker jag att gw-m5610 Àr ganska optimal. Extremt prisvÀrd, marginellt dyrare Àn dw-5600 och med rÀtt utseende och solar och multiband. Jag har Àven en stÄlis för att ha nÄgot som kÀnns lite mer gediget, men dÄ moddad för att se ut som dw-5000c.
OcksÄ vÀrda att nÀmna Àr den större "King square" GX-56BB (X för XL?)
Den mindre Baby-G BGD-560-1 (B för baby?)
Samt den mycket mindre GM-S5600-1ER (S för small?)
Det finns ocksÄ en kommande serie DWE-5600 med carbon core guard och snabbkoppling pÄ bandet för att enkelt kunna förÀndra utseendet. Carbon Core Guard innebÀr att innerboet Àr kolfiberarmerad. SÄledes ingen screwback.
Sen finns nÀstan obegrÀnsat med avarter, men med kunskap om "kÀrnan" blir det lÀttare att förstÄ grenarna.