• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

60A28A23-D5FC-4001-9721-970CB902A054.jpeg

2BA560A5-A384-4FA9-8892-01F8D42B97B1.jpeg
498A956B-D9E9-4575-9D73-22012135CCEE.jpeg

Min fru gick igÄng som fan pÄ den. Hade bestÀllt 2st, en att anvÀnda och en att spara men frugan gick igÄng stenhÄrt pÄ den och i princip krÀvde en sÄ nu har jag försökt öka bestÀllningen till 3st. :D

@Molle gick igÄng hÄrt pÄ specialdisplayen men jah kan inte pÄstÄ att jag mÀrkte nÄgon skillnad.
Super Twisted Nematic FTW!

Senast Àndrad:
@yonsson:
Super-twisted nematic LCDs
Twisted nematic displays rotate the director of the liquid crystal by
img22.gif
, butsuper-twisted nematic displays employ up to a
img23.gif
rotation. This extra rotation gives the crystal a much steeper voltage-brightness response curve and also widens the angle at which the display can be viewed before losing much contrast. With the sharper response, it is possible to achieve higher contrast with the same voltage selection ratio. Therefore, the degree to which multiplexing is possible is greatly increased. The largest common super-twist displays have up to 500 rows.

Super-twisted nematic LCDs
Twisted nematic displays rotate the director of the liquid crystal by
img22.gif
, butsuper-twisted nematic displays employ up to a
img23.gif
rotation. This extra rotation gives the crystal a much steeper voltage-brightness response curve and also widens the angle at which the display can be viewed before losing much contrast. With the sharper response, it is possible to achieve higher contrast with the same voltage selection ratio. Therefore, the degree to which multiplexing is possible is greatly increased. The largest common super-twist displays have up to 500 rows.
SÄ om jag tolkar det rÀtt innebÀr detta bÀttre betraktningsvinkel och skarpare display?
yonsson skrev att han inte mÀrkte nÄgon skillnad, gjorde du det?

Nu börjar det hÀnda lite grejer pÄ bukten.
eUy2SZI.png

Levereras 13e april enligt sÀljaren. Lite vÀl hÀftiga priser tycker jag dock:hungover:

008C653E-4C35-4BCF-9740-46543BADA8D9.jpeg
Den hÀr trillade in idag efter att ha legat ensam och frusit hos PostNord. Mörk, matt blÄ. Otroligt svÄr att fÄnga pÄ bild. Detta Àr en JDM modell som jag varit sugen pÄ sedan den kom och nu kunde jag inte motstÄ lÀngre.

Jag samlade tidigare pÄ G-Shock och har haft minst 20 st som passerat. Har flera gÄnger försökt sÀlja av alla, men det gÄr inte att bli fri! Plötsligt sÄ trillar det in en ny igen. Helt klart beroendeframkallande... Men va fan, jag blir glad av dem.

Ser extremt kvalitativ ut grattis, skÀlv vÀldigt sugen pÄ liknande variant.
Hur upplever du negativa displayen?

008C653E-4C35-4BCF-9740-46543BADA8D9.jpeg
Den hÀr trillade in idag efter att ha legat ensam och frusit hos PostNord. Mörk, matt blÄ. Otroligt svÄr att fÄnga pÄ bild. Detta Àr en JDM modell som jag varit sugen pÄ sedan den kom och nu kunde jag inte motstÄ lÀngre.

Jag samlade tidigare pÄ G-Shock och har haft minst 20 st som passerat. Har flera gÄnger försökt sÀlja av alla, men det gÄr inte att bli fri! Plötsligt sÄ trillar det in en ny igen. Helt klart beroendeframkallande... Men va fan, jag blir glad av dem.
Vilken skönhet! Vad Àr det för ref?

Ser extremt kvalitativ ut grattis, skÀlv vÀldigt sugen pÄ liknande variant.
Hur upplever du negativa displayen?

Vilken skönhet! Vad Àr det för ref?

Displayen Àr som vanligt nÀr det gÀller casios negativa. Bra utomhus, sÀmre inomhus och dÄliga pÄ kvÀllen. Men med auto el funkar det bra ÀndÄ.
Reffen Àr GW-M 5600 NV-2JF. Tycker den Àr jÀkligt bra faktiskt. Matt blÄ/grÄ med blÀstrat spÀnne (nÄgot men inte ser sÄ ofta pÄ g-shock). Den Àr en del i en serie med military colors, fanns grön och nÄgon till. JDM modell som inte sÄldes i Europa.

Hero? Varav det namnet/tillÀgget?

Ert förtydligande, klockan Àr inte min utan min svÀrmors gubbes. Han har varit OWG med denna sedan -84. Bytte första batteriet efter 12 Är tydligen. Han Àlskar klockan :)
Ah. DÄ hÀnger jag med. Ser att du att skÀrmen Àr sned? Man borde skruva upp den och rÀtta till den. Det Àr ju irriterande.

Lite kul kuriosa. Denna har ju bland dom första smartwatch funktionerna. Med en knapp tryckning lyser knappen REM (som i remember) sÄ att man skall minnas nÄgot speciellt, som att dra ett streck pÄ handen.

Har ni haft nÄgot problem med fukt i era Casio? DÄ i synnerhet Mudmaster??
Blev tÀmligen förvÄnad nÀr jag pÄ ca 3000 meter över vattnet skulle ta lite schyssta kort pÄ berg och snö och ser att det Àr fukt innnaför glaset. Trodde inte der skulle hÀnda med denna.
LÀmnar in den i veckan hos lokala urmakaren sÄ fÄr han kolla packningar. BestÀllt den pÄ nÀtet i somras.
F67269BE-C347-4E2C-A9ED-07E854EDE956.jpeg
3DE0C5A0-8941-4189-9145-6E11D18A5AE9.jpeg
B39C9966-CCCD-4B2A-8A9A-69000C82E8DC.jpeg

Har ni haft nÄgot problem med fukt i era Casio? DÄ i synnerhet Mudmaster??
Blev tÀmligen förvÄnad nÀr jag pÄ ca 3000 meter över vattnet skulle ta lite schyssta kort pÄ berg och snö och ser att det Àr fukt innnaför glaset. Trodde inte der skulle hÀnda med denna.
LÀmnar in den i veckan hos lokala urmakaren sÄ fÄr han kolla packningar. BestÀllt den pÄ nÀtet i somras.
F67269BE-C347-4E2C-A9ED-07E854EDE956.jpeg
3DE0C5A0-8941-4189-9145-6E11D18A5AE9.jpeg
B39C9966-CCCD-4B2A-8A9A-69000C82E8DC.jpeg
Coola bilder! Tror det Àr mÄnga modeller som har fukt "fÄngad" redan frÄn fabriksmonteringen utan att vattentÀtheten behöver vara pÄverkad. Men det Àr klart, har du garanti sÄ lÀmna in den.

Coola bilder! Tror det Àr mÄnga modeller som har fukt "fÄngad" redan frÄn fabriksmonteringen utan att vattentÀtheten behöver vara pÄverkad. Men det Àr klart, har du garanti sÄ lÀmna in den.

Och kombinerat med rejÀl kyla (och varm klocka ex om den legat packad under jackan) kanske gör sitt). OcksÄ haft nÄgon klocka genom Ären med kondensation innanför vid kyla som försvann snabbt och klockan var tÀttestad. Gick bra bada med utan att det blev liknande med...

Tack för svar!
TÀnkte bara att det inte hÀnder en g-Shock. Men visst. Varm hand och fuktig vante. Högt över vatten. Garanti finns sÀkert men inte i Sverige. LÀmnar in den för en kontroll i alla fall.

Ps. LÀtt att ta bra bilder nÀr man Àr i alperna :) blir bra hur man Àn gör ;)

Senast Àndrad:
Och kombinerat med rejÀl kyla (och varm klocka ex om den legat packad under jackan) kanske gör sitt). OcksÄ haft nÄgon klocka genom Ären med kondensation innanför vid kyla som försvann snabbt och klockan var tÀttestad. Gick bra bada med utan att det blev liknande med...

Skönt att höra att man inte Àr ensam. Har aldrig, vad jag ver haft synlig fukt i en klocka sÄ jag blev lite nojig.
Det Àr helt rÀtt. InstÀngd under en halvblöt vante pÄ en svettig handled...
imman försvann rÀtt fort bara klockan fick kite friskt syre.
Har badad, och gjort andra saker men aldrig nÄgot problem. Tack för ditt svar!!

Tillbaka
Topp