Efter att jag har moddat en Casio illuminator nyligen fick jag blodad tand.
Idag fick jag för mig att modda min GMD-S6900MC frÄn negativ till positiv display.
Jag sÀger sÄhÀr, detta Àr inte för nÄgon som ogillar smÄskruvar, har ej tÄlamod eller har svagt hjÀrta.
Trodde ett bra tag att jag lyckades förstöra klockan.
Hela processen tog mig sÀkert över 6 timmar.
Att felsöka och komma pÄ var mini fjÀdern satt nÄgonstans (inte den som ger ljud, finns en Ànnu mindre), varför knapparna inte fungerade eller nÀr jag till slut fick igÄng knapparna men nÀr jag tryckte Light-knappen sÄ blev siffrorna konstiga. Till slut fick jag plocka isÀr varenda del.
Ett superbra tips:
anvÀnd plasthandskar (jag tror att det Àr en av anledningen till varför siffrorna blev konstiga)
Tog först ut displayen.
Sen tog jag en kniv och pillade upp ett hörn och försökte dra av det med hjÀlp av en pincett. Denna gÄng lyckades jag inte dra bort hela polariserings filtret.
Det satt stenhÄrt.
Efter att jag har anvÀnt Label off pÄ en tops för att torka bort klistret pÄ displayen och sedan torkat av med en duk.
NÀr jag satte polariserings filter över för att se resultatet och paniken kom.
Sen tog det mÄnga tries and errors och massor med svordomar.
Det finns 3 st smÄ fjÀdrar som hela tiden envisades med att flyga omkring. Bara att hitta tillbaka dem tog mig ett bra tag.
För dem 2 minsta var i kopparfÀrg som agerade kamouflage pÄ parkettgolvet.
I lilla metalskÄlen hittar man den mystiska fjÀdern som föll ut frÄn nÄgonstans. (den ska vara under batterihÄllaren i metal nÀra den större ljud fjÀdern)
HÀr nedan för ser ni dem fjÀdrar som envisades med att flyga omkring. (dem Àr viktiga för att siffrorna ska visas rÀtt)
Eftersom det gamla filtret inte kunde dras bort helt. Var jag tvungen att lÀgga pÄ ett papper och försökte rita av formen pÄ displayen.
Klippte polariserings filtret efter pappret, det blev lite för liten men det syns inte nÀr man stoppar tillbaka modulen i caset.
Slut resultatet, efter sÀkert 6-8 timmar. Det vÀrsta Àr att jag ser en liten dammkorn ovanför tio dels sekund siffran under filtret.
FÄ se om jag orka göra om det imorgon
eller om en liten stund. Tror att jag har lite OCD för det stör mig verkligen jÀttemycket.
Men om man ser det frÄn den positiva sidan, nu borde jag inte vara rÀdd att ta isÀr nÄgon G-shock mer dÄ jag har redan plockat isÀr hela.
Syns inte pÄ nÄgon av fotona men jag tog loss Àven den vita plasten pÄ baksidan och ledpanelen.
Den negativa displayen var ok frÄn början. Men jag tycker att positiv display Àr bÀttre ÀndÄ.