• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

10K Skickat helgen ut!
Hade jag inte precis hivat ivĂ€g penningar pĂ„ tre olika köp senaste veckan hade du haft PM frĂ„n mig. Men nu Ă€r det pasta som gĂ€ller ett tag och ev. avyttra lite frĂ„n nĂ„gon samling. Ja, och apropĂ„ samlingar. Lite OT sĂ„ skrev jag ju tidigare lite vad jag samlade pĂ„ och kom sen pĂ„ att jag missat nĂ„gra av de stora samlingarna. 😊
Gamla kameror, allt frĂ„n lĂ„d och bĂ€lgkameror till analoga systemkameror. Radiostyrda bilar (mest frĂ„n 80-talet), Coca Cola prylar. 😊

Hade jag inte precis hivat ivĂ€g penningar pĂ„ tre olika köp senaste veckan hade du haft PM frĂ„n mig. Men nu Ă€r det pasta som gĂ€ller ett tag och ev. avyttra lite frĂ„n nĂ„gon samling. Ja, och apropĂ„ samlingar. Lite OT sĂ„ skrev jag ju tidigare lite vad jag samlade pĂ„ och kom sen pĂ„ att jag missat nĂ„gra av de stora samlingarna. 😊
Gamla kameror, allt frĂ„n lĂ„d och bĂ€lgkameror till analoga systemkameror. Radiostyrda bilar (mest frĂ„n 80-talet), Coca Cola prylar. 😊
Hur stort hus har du???? đŸ€” 😁

Tur att jag behöll den hÀr :woot:
04AC412F-1A4A-4EA1-A8A3-EAE8DDCB244B.jpeg
211B8145-B9F4-4552-98E8-F78C86EC494D.jpeg
Tur och tur, hade jag haft penningarna sĂ„ hade lĂ€get kanske varit annorlunda. đŸ˜‰đŸ˜ŠđŸ€—

G-shock experter, jag behöver er hjÀlp!

Har upptÀckt att det bildas kondens pÄ insidan av glaset pÄ min DW-6900. Har skett tvÄ gÄnger nu nÀr jag haft den pÄ mig och varit ute, senast för 15 minuter sedan. Tog en promenad pÄ ca 10 minuter och detta uppstod. Försvinner direkt nÀr jag kommer in i vÀrmen igen, men det kÀnns inte helt hundra.

Har lĂ€st lite pĂ„ nĂ€tet och verkar vara relativt vanligt förekommande i G-Shocks. NĂ„gon hĂ€r som varit med om samma sak? Och hur löste du det dĂ„? Öppna upp klockan och lĂ„ta den torka verkar vara nĂ„got man kan göra sjĂ€lv, men tĂ€nker att det Ă€r bĂ€st att jag kollar hĂ€r först.

PÄ bilden syns kondensen i mitten av glaset ungefÀr:
IMG_2634.jpeg
Brukar sitta i bastun med min Mudmaster ofta. En gÄng fick jag kondens. Hade lite panik faktiskt. Men det försvann sjÀlv och torkades bort helt

Har upptÀckt att det bildas kondens pÄ insidan av glaset pÄ min DW-6900. Har skett tvÄ gÄnger nu nÀr jag haft den pÄ mig och varit ute, senast för 15 minuter sedan. Tog en promenad pÄ ca 10 minuter och detta uppstod. Försvinner direkt nÀr jag kommer in i vÀrmen igen, men det kÀnns inte helt hundra.

Har lĂ€st lite pĂ„ nĂ€tet och verkar vara relativt vanligt förekommande i G-Shocks. NĂ„gon hĂ€r som varit med om samma sak? Och hur löste du det dĂ„? Öppna upp klockan och lĂ„ta den torka verkar vara nĂ„got man kan göra sjĂ€lv, men tĂ€nker att det Ă€r bĂ€st att jag kollar hĂ€r först.

IMG_2634.jpeg

Jag har samma problem med min DW-5600C. Har tyvÀrr inte hittat hur man löser problemet :(

Praktiskt?! Hmm... đŸ€”
Har du inte sett John Wick? 😊
En kavaj som stĂ„r emot kulor, det Ă€r praktiskt. đŸ€—đŸ˜Š
Mmmmm eller hur!

Funktion framför form! Gillar klÀder som tÄl stryk och Àr bekvÀma!

Tror Bruce Willis i Die Hard Ă€r av lite annan mening, Hans Gruber hade kostym och de gick inte sĂ„ bra för honom đŸ€ȘđŸ€™

Exakt. Jag har Àgt den tvÄ gÄnger och det har slutat pÄ samma sÀtt bÄda gÄngerna: med repor. Den Äldras verkligen inte bra. Vissa, eller mÄnga G-Shocks, ser ju faktiskt trevliga ut Àven nÀr de fÄtt lite stryk.
DĂ€rför jag kanske lĂ€t min förbli ”ny” och istĂ€llet anvĂ€nde den glasblĂ€strade stĂ„lisen. 😊

IMG_2634.jpeg

Det Àr ju av senaste modell, sÄnt borde inte hÀnda. Min gamla Gulfman G-9100 har varit uppe i hög höjd i sÀkert mer Àn -15 grader och det har aldrig haft kondens innanför. (hade en firma som sysslade med snöskottning pÄ tak) Kan tÀttningsringen sitta fel?
Eller tÄl DW-6900 mindre.
Men DW-6900 Àr ju en populÀr klocka bland militÀren, borde ju tÄla tycker man.

Det Àr ju av senaste modell, sÄnt borde inte hÀnda. Min gamla Gulfman G-9100 har varit uppe i hög höjd i sÀkert mer Àn -15 grader och det har aldrig haft kondens innanför. (hade en firma som sysslade med snöskottning pÄ tak) Kan tÀttningsringen sitta fel?
Eller tÄl DW-6900 mindre.
Men DW-6900 Àr ju en populÀr klocka bland militÀren, borde ju tÄla tycker man.
Den ska ju klara 20 bar sÄ borde inte vara ett problem man kan tycka. FÄr nog bli att jag öppnar upp den och tar en titt pÄ det i helgen.

AjdÄ :( Funderar pÄ om jag ska öppna upp den i helgen och lÄta luften inuti ersÀttas med lite torrare luft. Vet inte om det kommer hjÀlpa Àn, men kan vara vÀrt ett försök om ingen annan hÀr kommer med en bra idé.
Glöm inte att smörja o-ringen med fett(tÀtningen mot locket). Jag kör silikonfett till dykargrejer som jag en gÄng hittade pÄ ebay. (frÄn Spanien tror jag)

Om du orkar skicka utanför rikets grÀnser sÄ Àr nog chansen större att du fÄr bÀttre betalt pÄ eBay.
Har aldrig sĂ„lt nĂ„got utanför Sverige (dĂ€remot vĂ€ldigt duktig pĂ„ att köpa 😂). Men den fĂ„r vara hĂ€r hemma tills nĂ„gon av en slump rĂ„kar höra av sig och get ett bra bud. 😊
Den Ă€r ju aldrig anvĂ€nd sĂ„ nu kĂ€nns det mer som ett samlarobjekt (igen, min vanliga fĂ€lla). 😁
Som med flera av mina andra klockor. Jag mĂ„ste bli mer allsidig och vĂ€xla klockor, inte bara samla. 😎

Tror du jag behöver det Àven om klockan Àr frÄn december? Eller ska man ha som vana att alltid göra det dÄ man öppnar den?

Mycket möjligt att o-ringen/tÀtningen inte blivit tillrÀckligt infettad frÄn fabrik. Jag smörjer alltid in o-ringen med silikonfett om jag öppnat klockan. Kanske har din o-ring hamnat lite snett? De Àr ju rÀtt tunna och kan tÀnkas hamna utanför spÄren dÀr den ska ligga. Annars tycker jag inte att den lilla kondens som uppstÄtt pÄ din klocka Àr alarmerande.

Tror fujoor tipsade om detta för att tag sedan ocksÄ. Bra tub som hÄller i evighet :)

Mycket möjligt att o-ringen/tÀtningen inte blivit tillrÀckligt infettad frÄn fabrik. Jag smörjer alltid in o-ringen med silikonfett om jag öppnat klockan. Kanske har din o-ring hamnat lite snett? De Àr ju rÀtt tunna och kan tÀnkas hamna utanför spÄren dÀr den ska ligga. Annars tycker jag inte att den lilla kondens som uppstÄtt pÄ din klocka Àr alarmerande.

Tror fujoor tipsade om detta för att tag sedan ocksÄ. Bra tub som hÄller i evighet :)
Tack för tipset! DĂ„ fĂ„r det bli en tripp till Biltema i helgen helt enkelt. KĂ€nns som nĂ„got bra att ha ha hemma dessutom, lĂ€r ju bli nĂ„gra batteribyten framöver nu nĂ€r man hamnat i det digitala trĂ€sken 🙈

He he, ja du, det Ă€r inte sĂ„ mkt golvyta hĂ€r lĂ€ngre. 😂

Hmm... tror Inte att Hans och Wick gick till samma skrĂ€ddare. 😉😊
Det mĂ„ hĂ€nda! Men ser inte speciellt mĂ„nga inom armĂ©n, flottan, flygvapen etc som glider in i strid i en kostym! â˜ƒïžđŸ˜

Det Ă€r nog bara de i riksdagen som köper samma typ av kostym som John Wick! đŸ€ŻđŸ˜­

Tack för tipset! DĂ„ fĂ„r det bli en tripp till Biltema i helgen helt enkelt. KĂ€nns som nĂ„got bra att ha ha hemma dessutom, lĂ€r ju bli nĂ„gra batteribyten framöver nu nĂ€r man hamnat i det digitala trĂ€sken 🙈

Ja, det Àr en bra och billig investering. O-ringar Àr ju lite svÄra att fÄ tag i sÄ mjuka och fina o-ringar Àr a och o. :)
Ang kondens - jag har sett liknande pÄ andra klockor men jag tror helt enkelt att luften inte Àr helt torr inne i klockfabrikerna och den lilla fukt som finns i gasform i luften kan orsaka lite kondens om temperaturen Àndras snabbt. Bildas det lite större droppar Àr det ju givetvis vÀrre.

AjdÄ :( Funderar pÄ om jag ska öppna upp den i helgen och lÄta luften inuti ersÀttas med lite torrare luft. Vet inte om det kommer hjÀlpa Àn, men kan vara vÀrt ett försök om ingen annan hÀr kommer med en bra idé.

Gudarna ska veta nÀr sist packningarna bytes pÄ den klockan. MÄste fÄ tummen ur (och tid) att bestÀlla och ge Gold Speed lite vÀlförtjÀnt TLC :)

Tillbaka
Topp