• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Har nyss bestĂ€llt en casioak metall mod till min grĂ„a frĂ„n Aliexpress. Hoppas den kommer snabbt đŸ€©
-1910060803-1195754020.jpg
Tillsvidare kör jag pÄ min senaste
IMG_20210202_094439.jpg


För att sedan kunna hĂ€mta ut min Railmaster som Ă€r nyservad om nĂ„gon vecka đŸ€© kanske Ă€r som att svĂ€ra i kyrkan hĂ€r, men men...
 
Genom sig sjÀlv kÀnner man andra. ;)

Var nÀra att köpa en sjÀlv men blev som sagt en helsvart square istÀllet för mig.

Vinner jag första tjing vid flipp eller? :woot:
Haha jag blev sugen att prova den 😎.
Har tvĂ„ andra squares med negativ display pĂ„vĂ€g hem sĂ„ tĂ€nkte att Rangeman gör att det blir en trevlig trippel 😊. Givetvis!
 
Har nyss bestĂ€llt en casioak metall mod till min grĂ„a frĂ„n Aliexpress. Hoppas den kommer snabbt đŸ€©
-1910060803-1195754020.jpg
Tillsvidare kör jag pÄ min senaste
IMG_20210202_094439.jpg


För att sedan kunna hĂ€mta ut min Railmaster som Ă€r nyservad om nĂ„gon vecka đŸ€© kanske Ă€r som att svĂ€ra i kyrkan hĂ€r, men men...
Cool! Den vill jag se nĂ€r den Ă€r fĂ€rdig! Är sjĂ€lv lite sugen pĂ„ en sĂ„n mod!
 
TÀnkte ge er en liten uppdatering om mitt problem med kondens pÄ insidan av glaset av min DW-6900.
Kom precis in frĂ„n en promenad och denna gĂ„ngen bildades ingen kondens 🎉

IMG_2650.jpeg


SĂ„ hur gick detta till?

FrÄgade om lite rÄd hÀr i trÄden och fick en del bra tips. Första jag gjorde var att smörja in baklockets packning med silikonfett. Första gÄngen jag gjorde detta och det var inga problem att utföra. Men problemet med kondens Äterstod, sÄ dÄ kunde jag med största sannolikhet konstatera att det i alla fall inte berodde pÄ baklockets packning.

Min teori har frÄn början varit att klockan monterats i en fabrik med högre luftfuktighet Àn luften vi har hÀr i Sverige, sÄ nÀsta test blev att försöka lufta ur klockan. Detta gjorde jag genom att fylla en tygpÄse med ett halvt paket ris som jag sedan lade i en matlÄda. Plockade ur modulen ur klockan och la alla delar pÄ rispÄsen och stÀngde igen locket. LÀt den sedan ligga dÀr i 48 timmar. Och detta visade sig göra susen!

SÄ hÀr fick klockan bo:
IMG_2647.jpeg


Lyckades skada skruvarna till baklocket lite, anvÀnde PH00 istÀllet för JIS som jag förstod att man egentligen ska anvÀnda. Ingen större fara med skruvarna egentligen, de Àr lÄngt ifrÄn urgÀngade, men med lÀtt OCD blir ÀndÄ jobbigt. SÄ nu blir det att bestÀlla hem fyra nya skruvar och lite JIS-mejslar för att se till att klockan förblir i "nyskick" ;) Efter det blir det in till urmakaren för ett trycktest för att vara pÄ den sÀkra sidan.

Tack för tipsen jag fick! Skönt att ha detta problem ur vÀrlden :D
 
TÀnkte ge er en liten uppdatering om mitt problem med kondens pÄ insidan av glaset av min DW-6900.
Kom precis in frĂ„n en promenad och denna gĂ„ngen bildades ingen kondens 🎉

IMG_2650.jpeg


SĂ„ hur gick detta till?

FrÄgade om lite rÄd hÀr i trÄden och fick en del bra tips. Första jag gjorde var att smörja in baklockets packning med silikonfett. Första gÄngen jag gjorde detta och det var inga problem att utföra. Men problemet med kondens Äterstod, sÄ dÄ kunde jag med största sannolikhet konstatera att det i alla fall inte berodde pÄ baklockets packning.

Min teori har frÄn början varit att klockan monterats i en fabrik med högre luftfuktighet Àn luften vi har hÀr i Sverige, sÄ nÀsta test blev att försöka lufta ur klockan. Detta gjorde jag genom att fylla en tygpÄse med ett halvt paket ris som jag sedan lade i en matlÄda. Plockade ur modulen ur klockan och la alla delar pÄ rispÄsen och stÀngde igen locket. LÀt den sedan ligga dÀr i 48 timmar. Och detta visade sig göra susen!

SÄ hÀr fick klockan bo:
IMG_2647.jpeg


Lyckades skada skruvarna till baklocket lite, anvÀnde PH00 istÀllet för JIS som jag förstod att man egentligen ska anvÀnda. Ingen större fara med skruvarna egentligen, de Àr lÄngt ifrÄn urgÀngade, men med lÀtt OCD blir ÀndÄ jobbigt. SÄ nu blir det att bestÀlla hem fyra nya skruvar och lite JIS-mejslar för att se till att klockan förblir i "nyskick" ;) Efter det blir det in till urmakaren för ett trycktest för att vara pÄ den sÀkra sidan.

Tack för tipsen jag fick! Skönt att ha detta problem ur vÀrlden :D


Skönt att det löste sig till slut. SÄna dÀr riskuddar Àr ju smidiga att ha! Undrar om de dÀr smÄ fuktabsorberare som brukar medfölja en del livsmedel fungerar?
 
HÄller du koll pÄ tratten idag @roosterman ? :woot:
78106DDC-BCA7-4BC7-B93E-668F131A146D.jpeg
DamunderklĂ€der och klockor, tvĂ„ produkter som faktiskt kan öka i vĂ€rde med lite patina! 😁
Nu fÄr du ta och gasa lite @HSK!
20210202_071917.jpg
FörlÄt! Men till mitt försvar sÄ Àr det ju faktiskt ganska svÄrt att ta ett wristshot och samtidigt hÄlla bilen pÄ vÀgen den hÀr Ärstiden. #safetyfirst

Dagens G för topic:

20210202_132221-01.jpeg

(Ja, ljusslingan sitter fortfarande uppe. Deal with it!)
 
Skönt att det löste sig till slut. SÄna dÀr riskuddar Àr ju smidiga att ha! Undrar om de dÀr smÄ fuktabsorberare som brukar medfölja en del livsmedel fungerar?
Det ska de göra, det Àr sÄ att sÀga deras funktion. De gÄr att torka ocksÄ, tex i vanlig ugn om man vill ÄteranvÀnda. TÀnk pÄ att minimera luftvolymen runt klockan för att minimera mÀngden vatten som ska torkas.
 
TÀnkte ge er en liten uppdatering om mitt problem med kondens pÄ insidan av glaset av min DW-6900.
Kom precis in frĂ„n en promenad och denna gĂ„ngen bildades ingen kondens 🎉

IMG_2650.jpeg


SĂ„ hur gick detta till?

FrÄgade om lite rÄd hÀr i trÄden och fick en del bra tips. Första jag gjorde var att smörja in baklockets packning med silikonfett. Första gÄngen jag gjorde detta och det var inga problem att utföra. Men problemet med kondens Äterstod, sÄ dÄ kunde jag med största sannolikhet konstatera att det i alla fall inte berodde pÄ baklockets packning.

Min teori har frÄn början varit att klockan monterats i en fabrik med högre luftfuktighet Àn luften vi har hÀr i Sverige, sÄ nÀsta test blev att försöka lufta ur klockan. Detta gjorde jag genom att fylla en tygpÄse med ett halvt paket ris som jag sedan lade i en matlÄda. Plockade ur modulen ur klockan och la alla delar pÄ rispÄsen och stÀngde igen locket. LÀt den sedan ligga dÀr i 48 timmar. Och detta visade sig göra susen!

SÄ hÀr fick klockan bo:
IMG_2647.jpeg


Lyckades skada skruvarna till baklocket lite, anvÀnde PH00 istÀllet för JIS som jag förstod att man egentligen ska anvÀnda. Ingen större fara med skruvarna egentligen, de Àr lÄngt ifrÄn urgÀngade, men med lÀtt OCD blir ÀndÄ jobbigt. SÄ nu blir det att bestÀlla hem fyra nya skruvar och lite JIS-mejslar för att se till att klockan förblir i "nyskick" ;) Efter det blir det in till urmakaren för ett trycktest för att vara pÄ den sÀkra sidan.

Tack för tipsen jag fick! Skönt att ha detta problem ur vÀrlden :D
Snyggt jobb! Vad Ă€r JIS? Jag anvĂ€nder PH00 🙄
 
Tillbaka
Topp