• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Skönt att det löste sig till slut. SÄna dÀr riskuddar Àr ju smidiga att ha! Undrar om de dÀr smÄ fuktabsorberare som brukar medfölja en del livsmedel fungerar?
Ja, det fungerade riktigt smidigt. Man tar vad man har! LĂ€ste mig till att Silica Gel ska fungera bĂ€ttre Ă€n ris, men lyckades inte hitta nĂ„gra sĂ„na hemma trots att jag letade igenom varenda sparad kartong 😅

Snyggt jobb! Vad Ă€r JIS? Jag anvĂ€nder PH00 🙄
Tack! Visste inte heller att det var en grej innan idag, men de stĂ„r för Japaneses Industrial Standard. Är vĂ€ldigt likt PH, men som jag förstod det inte lika spetsig och kommer pĂ„ sĂ„ sĂ€tt lĂ€ngre ner i skruven. Sedan kan det ju ocksĂ„ berott pĂ„ att min PH00 inte Ă€r av sĂ„ hög kvalitet.

Det kÀnns lite som att det Àr islossning i trÄden! Nu ska vi bara fÄ med oss @S.L med lite wristshots frÄn tidiga morgnar sÄ Àr allt som vanligt!
8BC03F5F-9EE5-4356-BB77-634D614F7E93.jpeg

Ja, det fungerade riktigt smidigt. Man tar vad man har! LĂ€ste mig till att Silica Gel ska fungera bĂ€ttre Ă€n ris, men lyckades inte hitta nĂ„gra sĂ„na hemma trots att jag letade igenom varenda sparad kartong 😅

Tack! Visste inte heller att det var en grej innan idag, men de stĂ„r för Japaneses Industrial Standard. Är vĂ€ldigt likt PH, men som jag förstod det inte lika spetsig och kommer pĂ„ sĂ„ sĂ€tt lĂ€ngre ner i skruven. Sedan kan det ju ocksĂ„ berott pĂ„ att min PH00 inte Ă€r av sĂ„ hög kvalitet.
Nu bara mĂ„ste jag ha en JIS-mejsel som motsvarar PH00 i storlek. đŸ€Ł
Vet du om det Àr JIS 00 jag ska ha dÄ?

Äger en gammal Honda Accord, JIS mejslar Ă€r ett mĂ„ste. TyvĂ€rr svĂ„ra att fĂ„ tag pĂ„. Mina Ă€r handlade pĂ„ amazon eller ebay. Tror att Shimanos justerskruvar Ă€r av samma standard, dom gĂ„r ju bannemig inte att skruva utan att förstöra spĂ„ren.

TÀnkte ge er en liten uppdatering om mitt problem med kondens pÄ insidan av glaset av min DW-6900.
Kom precis in frĂ„n en promenad och denna gĂ„ngen bildades ingen kondens 🎉

IMG_2650.jpeg

SĂ„ hur gick detta till?

FrÄgade om lite rÄd hÀr i trÄden och fick en del bra tips. Första jag gjorde var att smörja in baklockets packning med silikonfett. Första gÄngen jag gjorde detta och det var inga problem att utföra. Men problemet med kondens Äterstod, sÄ dÄ kunde jag med största sannolikhet konstatera att det i alla fall inte berodde pÄ baklockets packning.

Min teori har frÄn början varit att klockan monterats i en fabrik med högre luftfuktighet Àn luften vi har hÀr i Sverige, sÄ nÀsta test blev att försöka lufta ur klockan. Detta gjorde jag genom att fylla en tygpÄse med ett halvt paket ris som jag sedan lade i en matlÄda. Plockade ur modulen ur klockan och la alla delar pÄ rispÄsen och stÀngde igen locket. LÀt den sedan ligga dÀr i 48 timmar. Och detta visade sig göra susen!

SÄ hÀr fick klockan bo:
IMG_2647.jpeg

Lyckades skada skruvarna till baklocket lite, anvÀnde PH00 istÀllet för JIS som jag förstod att man egentligen ska anvÀnda. Ingen större fara med skruvarna egentligen, de Àr lÄngt ifrÄn urgÀngade, men med lÀtt OCD blir ÀndÄ jobbigt. SÄ nu blir det att bestÀlla hem fyra nya skruvar och lite JIS-mejslar för att se till att klockan förblir i "nyskick" ;) Efter det blir det in till urmakaren för ett trycktest för att vara pÄ den sÀkra sidan.

Tack för tipsen jag fick! Skönt att ha detta problem ur vÀrlden :D
Var hittar du JIS-mejslar?

Nu bara mĂ„ste jag ha en JIS-mejsel som motsvarar PH00 i storlek. đŸ€Ł
Vet du om det Àr JIS 00 jag ska ha dÄ?
Haha, kĂ€nner igen det dĂ€r đŸ€Ł Jag TROR att det Ă€r JIS 00 som gĂ€ller, men Ă€r inte sĂ€ker. BestĂ€llde ett kit med massa bits som bland annat kommer med JIS 0, 00 och 000 för att vara pĂ„ sĂ€kra sidan. KĂ€nns Ă€ven som att de andra bitsen sĂ€kert kommer att komma till anvĂ€ndning nĂ„gon gĂ„ng framöver.

Ja det hade varit grymt! SÄ kan @Derix och jag passa pÄ att krÀnga vÄra bilar (som enligt traderamÄtt Àr i nyskick) till @roosterman :D
PÄminner om dem pÄ Facebook som sÀljer sin padelrack med "lackslÀpp som ej pÄverkar spelet". NÀr man zoomar in pÄ bilden Àr racket sprucket rakt igenom vissa gÄnger :bored:

Att handla begagnat Àr ett minfÀlt vad det Àn gÀller tyvÀrr.

PÄminner om dem pÄ Facebook som sÀljer sin padelrack med "lackslÀpp som ej pÄverkar spelet". NÀr man zoomar in pÄ bilden Àr racket sprucket rakt igenom vissa gÄnger :bored:

Att handla begagnat Àr ett minfÀlt vad det Àn gÀller tyvÀrr.

Jo tyvĂ€rr sĂ„ mĂ„ste köparen verkligen göra sin hemlĂ€xa pĂ„ dom flesta köpsajter. Ibland förekommer det Ă€ven trĂ„kigheter hĂ€r pĂ„ k&s men oftast sĂ„ hinner "den kollegiala granskningen" slĂ„ till 😅

Hade varit sjukt kul med en G-shock GTG nÀr denna covid skiten Àr över!:)
Alltid trevligare att ses live förstÄs men som situationen ser ut nu och att vi sÀkert Àr ganska spridda över landet Àr ju digitalt ett alternativ. Det tror jag mikrotrÄden gjorde och att det blev lyckat. Jag deltog tyvÀrr inte men Àr gÀrna pÄ en diGital-AW.

Tillbaka
Topp