• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Plastremmen pĂ„ min Casio W-212H började nyss spricka, efter 3Âœ Ă„r. Priset för rem+batteri för denna 220-kronorsklocka gör att det kĂ€nns mer rationellt att byta hela klockan. DĂ„ givetvis till nĂ„got mer hĂ„llbart, sĂ„ det leder snabbt till den uppenbara slutsatsen: det ska vara en G Shock!

Jag gillar ana-digi, bla för att man kan se stoppuret samtidigt som klockslaget. Jag gillar ocksÄ solcell, sÄ att man slipper tÀnka pÄ hur mycket batteri som ÄterstÄr om man ska ut och leva primitivt nÄgra veckor. DÄ verkar AWG-M100 (ca 1200:- pÄ amazon eller 1600:- i affÀren) intressant:

awg-m100sb-2aer-b-jpg.10401882

TyvÀrr gÄr bara stoppuret och timern till 60 minuter och de digitala displayerna Àr ganska smÄ och saknar belysning.

En alternativ soldriven ana-digi vore GST-B200 som har 24h stoppur, större display (som det ser ut pÄ bild) och dessutom en belyst sÄdan. Finns pÄ Klockor & smycken eller Klockmagasinet för ca 2500:-.

G-SHOCK-G-STEEL-GST-B200-1-700x467.jpg

TyvÀrr Àr mina handleder av spagetti-dimension, 16 cm (aka 6 1/4 tum). Finns det nÄgon hÀr som ocksÄ har tunna handleder och en G Shock av liknande dimension (53 x 49 mm), som kan lÀgga upp ett wrist-shot, sÄ att jag kan se om det öht ser acceptabelt ut?
Jag har GST B-200. 15,2 cm handled.

2021-01-13 09.56.25.jpg
2021-01-18 09.54.11.jpg

@roosterman Är du med eller? :) Vi fĂ„r vĂ€l ta en kollektiv G-shock-slap frĂ„n Batman om vi failar. Man kan ju inte köra sjĂ€lv och ha dig hĂ€r inne med femtioelva olika fĂ€rgglada klockor, det blir för svĂ„rt dĂ„!

Jag tycker GST-B200, den till vÀnster pÄ bild. Det bÀsta sÀttet Àr att prova bÄda samtidigt, det gÄr ju att göra sÄ med dagens e-handel med fri frakt och fria returer...

Det lÄter som en bra idé om man handlar nytt. Jag hÄller dock pÄ att bevaka hÀr, pÄ blocket och Tradera för att hitta en beg.

Finns inte de dĂ€ringa nyare GST-modellerna i en midsize-version? đŸ€” NĂ„n som vet?
Det minsta jag hittar Àr B200. Den Àldre S300 har samma diameter men större lug-to-lug enligt Google.

Förutom storleken (pÄ 16cm handled) verkar B200 mycket lockande om man söker nÄgot som Àr tydligt och lÀttavlÀst, dvs inte alltför rörig urtavla som vissa G Shocks har. GA 2100s urtavla Àr trevlig IMHO, men jag vill ha solcell.

Det lÄter som en bra idé om man handlar nytt. Jag hÄller dock pÄ att bevaka hÀr, pÄ blocket och Tradera för att hitta en beg.

Det minsta jag hittar Àr B200. Den Àldre S300 har samma diameter men större lug-to-lug enligt Google.

Förutom storleken (pÄ 16cm handled) verkar B200 mycket lockande om man söker nÄgot som Àr tydligt och lÀttavlÀst, dvs inte alltför rörig urtavla som vissa G Shocks har. GA 2100s urtavla Àr trevlig IMHO, men jag vill ha solcell.

Men man fÄr nog inte stirra sig blind pÄ vad specen sÀger. G-shock Àr generellt mycket förlÄtande trots ganska rejÀla storleksspec.

@roosterman Är du med eller? :) Vi fĂ„r vĂ€l ta en kollektiv G-shock-slap frĂ„n Batman om vi failar. Man kan ju inte köra sjĂ€lv och ha dig hĂ€r inne med femtioelva olika fĂ€rgglada klockor, det blir för svĂ„rt dĂ„!
Kalla mig gĂ€rna sabotör😁
IMG_20210218_154202.jpg

Bilagor

• IMG_20210218_154301.jpg
    IMG_20210218_154301.jpg
    756.5 KB · Visningar: 4
  • IMG_20210218_154244.jpg
    IMG_20210218_154244.jpg
    722.7 KB · Visningar: 3
Jag har GST B-200. 15,2 cm handled.

2021-01-13 09.56.25.jpg
2021-01-18 09.54.11.jpg

Högst intressant och fantastiskt roligt att det fanns nÄgon hÀr som prickade in a) sÄg frÄgan, b) ocksÄ hade liten handled och c) hade precis den G Shocken jag Àr intresserad av! Jag ska nog köpa en lott idag...

Du har förresten en vĂ€ldigt lĂ€cker ljussĂ€ttning i dina bilder. 👍

Den ser stor ut men inte alls sÄ gigantisk som jag hade vÀntat mig. Min Casio 527 panda ser nÀstan lika stor ut pÄ mina 16 cm:
panda.jpg

Det kÀnns som att det Àr dags att lÀgga in beg-annonsbevakningar, följa handlarnas prisutveckling samt försöka vÀlja mellan svart eller blankt stÄl.

Jag har köpt pĂ„ mig lite olika bezels som jag tĂ€nkte pröva. Än sĂ„ lĂ€nge har dom hör kommit hem. Har lite mer pĂ„vĂ€g hem sĂ„ tĂ€nkte sĂ€tta mig och byta runt lite i helgen om det hunnit komma hem nĂ„tt mer.
image.jpg

Edit: om du Ă€r sugen pĂ„ en rosa bezel sĂ„ ”rĂ„kade” jag köpa tvĂ„... PMa isf.
Gillar rosa fĂ€rgen. Men tror inte att det skulle passa i kombon med svarta band đŸ€·â€â™‚ïž

Rött kit till Rangeman till riktigt bra pris :) RÄkade just köpa ett sjÀlv:angel:
Screenshot_20210218_171854.jpg

Köpte pĂ„ en gĂ„ng 😁.. Tack för tipset 😎

Tips!

Tycker iofs den Àr lite högt prissatt, men det kanske finns utrymme att diskutera.

Jag har haft span pÄ den modellen lÀnge och ska nog köpa nÄgon gÄng men inte just nu. Har testat i butik och tyckte att det flög pÄ mina 16,2ish handleder. Men det handlar ju mycket om preferenser.

Svart eller stÄl ja. Det Àr frÄgan. Har inte heller bestÀmt mig men ska man köra gummi tror jag att jag skulle siktat pÄ svart.

Högst intressant och fantastiskt roligt att det fanns nÄgon hÀr som prickade in a) sÄg frÄgan, b) ocksÄ hade liten handled och c) hade precis den G Shocken jag Àr intresserad av! Jag ska nog köpa en lott idag...

Du har förresten en vĂ€ldigt lĂ€cker ljussĂ€ttning i dina bilder. 👍

Den ser stor ut men inte alls sÄ gigantisk som jag hade vÀntat mig. Min Casio 527 panda ser nÀstan lika stor ut pÄ mina 16 cm:
panda.jpg

Det kÀnns som att det Àr dags att lÀgga in beg-annonsbevakningar, följa handlarnas prisutveckling samt försöka vÀlja mellan svart eller blankt stÄl.
Tack sĂ„ mycket:) đŸ“·
Den Ă€r faktiskt inte sĂ„ farligt stor. Bandhornen/lugsen sluttar fint nedĂ„t och gör att den följer handleden bra 👍
Jag köpte min ny frÄn Klockmagasinet för strax under 2500kr men sÄg att du hittat dit :)
Det lÄg en stÄl pÄ köp&sÀlj för nÄn dag sen. Vet inte om den ligger kvar?

Tillbaka
Topp