• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

SÄklart. Men jÀmför displayen. Den Àr ju rak iaf :)
DSC_0027.jpg
Det finns alltid nĂ„got att störa sig pĂ„ om man Ă€r lagd Ă„t det hĂ„llet. Ej centrerade saker, ej perfekt polering, ej perfekt lyspasta, visare som inte ligger helt i synk, visare som inte trĂ€ffar ”rĂ€tt”, krona som inte skurkar in som man önskar, vridring som Ă€r för trög/lös, datum som inte centrerar, fĂ€rg som inte Ă€r perfekt applicerad mm mm.

Du som verkar kunna Casio utantill, vad kan den vara vÀrd? Den bara ligger i en lÄda hos mig sÄ jag tÀnkte lÀgga ut den till försÀljning, men har ingen aning om vÀrdet. Har sett att de ligger pÄ Ebay för upp till 3000-4000 kr, men det kÀnns helt osannolikt i mina ögon. @yonsson
Kan inte pÄstÄ att jag har koll pÄ priserna. Kolla pÄgÄende och avslutade annonser pÄ eBay och Yahoo Japan samt kolla pÄ watchrecon om det ligger nÄgra dÀr.

BÀst priser fÄr du sÀkert om du sÀljer den internationellt med bra foton och bra beskrivning pÄ eBay.

Man kan ju anta att den nya modulen kanske inte varit helt lĂ€tt att stoppa in rĂ€tt. Har vĂ€l möjligtvis lite andra dimensioner Ă€n övriga. Med dom Ă€ldre DW modellerna sĂ„ gĂ„r det ju nĂ€stan inte att stoppa in den fel. Antingen fĂ„r den plats eller inte. Äldre 5000C/5600C varianter har jag varit med om att dom lĂ€tt kan bli snĂ©a.

Precis - Sitter verket/digitalenheten fast i boetten pÄ samma sÀtt som pÄ de gamla 5000/5600 sÄ gÄr det enkelt att vrida displayen rÀtt.

Det finns alltid nĂ„got att störa sig pĂ„ om man Ă€r lagd Ă„t det hĂ„llet. Ej centrerade saker, ej perfekt polering, ej perfekt lyspasta, visare som inte ligger helt i synk, visare som inte trĂ€ffar ”rĂ€tt”, krona som inte skurkar in som man önskar, vridring som Ă€r för trög/lös, datum som inte centrerar, fĂ€rg som inte Ă€r perfekt applicerad mm mm.

SĂ„ sant men nĂ€r det Ă€r omfattande dĂ„ Ă€r det för mig ett problem vĂ€rt att inte bortse frĂ„n. Om nĂ„gra fĂ„ exemplar har det Ă€r det som det Ă€r men nĂ€r det finns pĂ„ 50/60/70-100% av en modell Ă€r det för mig en tydlig brist i kvalitetskontroll. Det finns mĂ„nga mĂ€rken med bra mycket mindre budget som klarar av göra det mesta rĂ€tt. Visst ex seiko och casios produktion Ă€r större och mer omfattande, men med sĂ„ mĂ„nga ”mĂ„ndagsexemplar” som stundom kommer ut borde nĂ„gon stanna upp och tĂ€nka om nĂ„got kan förĂ€ndras i produktionen och hur pĂ„verkar detta synen pĂ„ oss frĂ„n vĂ„ra kunder i lĂ€ngden.

Jag gillar Casio, seiko etc Ă€ndĂ„ och kommer köpa fler men ”vĂ„gar” numer sĂ€llan köpa nya ex i den frekvens jag gjorde för ~5Ă„r sedan. Larvigt kanske men chansen för dĂ„liga ex kĂ€nns större idag :oops:

Det Àr sÄ squareberoendet funkar. En 5610 Àr inkörsporten till tyngre grejjer.
Innan man fattar vad som hÀnt sÄ sitter man dÀr med nÄgra JDM-modeller och vÀgrar bÀra nÄgot utan screwback.

Min tanke Àr ju denna ska rÀcka, men vet likvÀl att en g Àr likamed ett starkt sug efter fler ;)

Hoppas dock denna ska bĂ€ras liten och bekvĂ€m, gillade min förra g-9000 storlek mer nu Ă€n förut nĂ€r den testades. Fast inte negativ display, i övrigt hĂ€rlig. Även fast de större Mudmaster och Rangeman har sin charm det med sĂ„ Ă€r de lite opraktisks och sĂ„dĂ€r för brĂ€nnan med 55mm :D

Finns det nÄgot mellanting mellan square och Mudman? Jag har en Mudman och gillar utseendet pÄ den men hade gÀrna sett att den var snÀppet mindre. Jag kan tycka att den, alla som Àr större Àn den, nÀstan kÀnns lite plojiga pga storleken. Som Transformersleksaker pÄ armen.

Finns det nÄgot mellanting mellan square och Mudman? Jag har en Mudman och gillar utseendet pÄ den men hade gÀrna sett att den var snÀppet mindre. Jag kan tycka att den, alla som Àr större Àn den, nÀstan kÀnns lite plojiga pga storleken. Som Transformersleksaker pÄ armen.
Det finns ju en betydlig grövre square, som jag dessvÀrre inte kommer pÄ reffen pÄ nu....
Återkommer.

Edit:
GX56 xx
Är tydligen stor som ett hus. HĂ€r brevid en Rangeman tror jag. Har för mig att den Ă€r oljefylld ocksĂ„.
Bilder frÄn Google.
IMG_7190.JPG
IMG_7191.JPG

Senast Àndrad:

Har du g-9300 eller g-9000? G-9000 Àr iaf rÀtt liten och grym modell i övrigt (plus billig, ~700kr) :)

Har du g-9300 eller g-9000? G-9000 Àr iaf rÀtt liten och grym modell i övrigt (plus billig, ~700kr) :)
Jag har 9300. 9000 tycker kag sÄg lite gammal ut i designen med de röda knapparna.
Hur stÄr sig Rescue gw-7900 storleksmÀssigt mot Mudman? Jag funderar pÄ om skruvarna i fronten gör att den upplevs som stor?
9BFD1AC7-4EA3-456F-9899-F596392E9540.jpeg

Kan inte pÄstÄ att jag har koll pÄ priserna. Kolla pÄgÄende och avslutade annonser pÄ eBay och Yahoo Japan samt kolla pÄ watchrecon om det ligger nÄgra dÀr.

BÀst priser fÄr du sÀkert om du sÀljer den internationellt med bra foton och bra beskrivning pÄ eBay.
Ja, antar att jag fÄr gÄ den vÀgen. Tack!

Jag har 9300. 9000 tycker kag sÄg lite gammal ut i designen med de röda knapparna.
Hur stÄr sig Rescue gw-7900 storleksmÀssigt mot Mudman? Jag funderar pÄ om skruvarna i fronten gör att den upplevs som stor?
9BFD1AC7-4EA3-456F-9899-F596392E9540.jpeg

Du ska absolut inte ha den negativa GW-7900... siffrorna syns vÀldigt dÄligt och de falska skruvar faller av. Den Àr större Àn g-9000, men om du vill ha en sÄn satsa pÄ en grön positiv G-7900-3.

IgÄr trillade man dit i G-shock trÀsket, en GW-M5610-ER bestÀlldes. Skulle ta tvÄ dagar att fÄ hem men det trÄkiga Àr att man Àr borta pÄ jobb sÄ man fÄr vÀnta pÄ att packa upp den och testa.

Kul med sin första G-shock, drömklockan nÀr man var liten, stor och sÄ cool som skulle tÄla allt ;)

Jag har en GW-M5610NV-2JF, men jag gillar inte armbandet. Lite för hĂ„rt och plastigt. Vilka likartade modeller finns med bĂ€ttre byggkvalitet? Funktionaliteten Ă€r inte sĂ„ viktig sĂ„ lĂ€nge den kan visa tid. Är det GW-5000 som gĂ€ller eller finns det andra av högre kvalitet, mer gummi-liknande lĂ€nk, screw back etc?

Precis, det Ă€r bara pĂ„ den negativa GW-7900 som ”metallskruvarna” faller av och det Ă€r ett vĂ€lkĂ€nnt problem... G-7900-3 modellen Ă€r Ă€ldre Ă€n GW men har 2032-batteri som hĂ„ller i mĂ„nga Ă„r... CDON sĂ€ljer den för runt 1000-lappen.

Precis, det Ă€r bara pĂ„ den negativa GW-7900 som ”metallskruvarna” faller av och det Ă€r ett vĂ€lkĂ€nnt problem...
Jag blev nyfiken pÄ detta och googlade lite, hittade det hÀr pÄ WUS:
"Most 'bezel' screws are just for show - they are actually popped in from the back of the bezel. There have been numerous threads discussing the issue of the 'rivets' (they are not really screws) falling out. The reality is that there have been infantesimally small number of events acually recorded of this happening, then the urban myth started building up into hypersapce as a major issue - which it certainly isn't!"

http://forums.watchuseek.com/f17/screws-gw-7900-a-648982.html

Vad tror ni om Casio G-squad GBA-800?
Den har stegrĂ€knare och timer nĂ€r man springer, alltsĂ„ varvmĂ€tare. Bluetooth för att spara kaloriförbrukning mm i en app. Även vĂ€rldstider, alarm, vattentĂ€tt 200m mm. RĂ€tt billiga och finns i olika fĂ€rger.
20180508_124105.png
20180508_124121.png
20180508_124136.png
20180508_124154.png
20180508_124208.png

Senast Àndrad:
Man kan ju anta att den nya modulen kanske inte varit helt lĂ€tt att stoppa in rĂ€tt. Har vĂ€l möjligtvis lite andra dimensioner Ă€n övriga. Med dom Ă€ldre DW modellerna sĂ„ gĂ„r det ju nĂ€stan inte att stoppa in den fel. Antingen fĂ„r den plats eller inte. Äldre 5000C/5600C varianter har jag varit med om att dom lĂ€tt kan bli snĂ©a.
Jag tror det var @xBjörne som lÀnkade tidigare angÄende denna modell. Modulen har en plastring mellan sig och boetten. HÄlen till knapparna ligger i spÄr i plastringen. Det Àr dessa hÄl som sitter lite fel. Det gÄr alltsÄ INTE att vrida modulen. DÀremot Àr det vÀldigt enkelt att slipa upp hÄlen i plastringen. Jag har frÄgat KM och det Àr bara att lÀmna in klockan sÄ fixas det pÄ garanti. Om dom gör det sjÀlva Ät dig eller om dom skickar ivÀg klockan lÄter jag vara osagt. RÀkna med en vecka eller tvÄ för att fÄ det fixat. Ni som tittar pÄ datumfönstret, titta pÄ den undre raden istÀllet sÄ ser ni hur snett det Àr. SÄ, nu jÀklar har man planterat lite OCD :D

Jag tror det var @xBjörne som lÀnkade tidigare angÄende denna modell. Modulen har en plastring mellan sig och boetten. HÄlen till knapparna ligger i spÄr i plastringen. Det Àr dessa hÄl som sitter lite fel. Det gÄr alltsÄ INTE att vrida modulen. DÀremot Àr det vÀldigt enkelt att slipa upp hÄlen i plastringen. Jag har frÄgat KM och det Àr bara att lÀmna in klockan sÄ fixas det pÄ garanti. Om dom gör det sjÀlva Ät dig eller om dom skickar ivÀg klockan lÄter jag vara osagt. RÀkna med en vecka eller tvÄ för att fÄ det fixat. Ni som tittar pÄ datumfönstret, titta pÄ den undre raden istÀllet sÄ ser ni hur snett det Àr. SÄ, nu jÀklar har man planterat lite OCD :D
Ah dÀr ser man. SÄ egentligen borde dom fixa korrekta ringar bara! Aja. LÀtt vÀrt att göra.

Tillbaka
Topp